Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene for besøk i bofellesskap?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Da risikerer du å tvinge fram at de faktisk blir samboere og flytter inn.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så redd for at de er på besøk. Du vet at det fort er noen fester der, de er tross alt studenter. En fest kan fort utgjøre mer slitasje enn all verdens besøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jentene får ikke lov til å drikke en dråpe alkohol, og foreldrene forlanger at de kommer hjem hver eneste helg og i alle ferier, ellers mister de all støtten hjemmefra! :rofl:Langt inne i Telemark  er det fremdeles ganske aktiv gudstro... Og slitasje i form av skader er det tatt veldig god høyde for i kontrakten. Det er en nærmest 100 % strøken leilighet med designmøbler osv., og derfor silte jeg (trodde jeg iallfall) leieboerne grundig. En annen sak er at jeg tviler sterkt på at jentene får lov til å melde flytting heller av de hjemme. Selv halvstore byer er visst omtrent fandens oppfinnelse.

Lenke til kommentar

En annen ting er selvsagt prinsippet. Vi leide ut til tre jenter, og det skulle bare være dem der ifølge foreldrene, bortsett fra at foreldrene ba om å få kunne overnatte en gang iblant når de hadde et ærend i byen (de foreslo selv antall netter i måneden), noe jeg selvsagt ikke hadde problemer med å si ja til. Og så blir det noe helt annet allerede fra den første dagen. Jeg liker absolutt ikke at folk lyver for meg!

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Men å nekte noen noe de har rett til, ihht norsk lov, det er ok?

For å være ærlig så tror jeg ikke du burde være utleier. Du kan ikke diktere livene til de du leier ut til og bør la dem være i fred. Når de flytter ut kan du slutte å leie ut.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg synes også prinsippet er veldig viktig, prinsippet om at grådige utleiere ikke skal kunne ta seg til rette og lage sine egne lover og regler.

Som utleier må du forholde deg til lover og forskrifter som angår din utleie, det er din fordømte plikt å sette deg inn i dette.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Vel, da er jo brukernavnet ditt ganske etter meningene dine, må jeg si. Jeg har gitt jentene en veldig grei leie (under markedspris) mot visse forutsetninger. Det kan man ikke kalle grådig. Derimot er de guttene som flyttet inn sånne som deg. Snyltere. Forutsetningene ble brutt allerede første dag. Og jeg har brukt en standardkontrakt som 4-5 andre jeg kjenner i området som leier ut, også bruker. Alle bofellesskapene som jeg kjenner til her, har tilsvarende regler. At de ikke er lovlige er en annen sak. Men ingen tvinger noen til å skrive under på noe som helst. Leiligheten er egentlig kjøpt for AirBnB om sommeren (jeg har hatt fullt belegg fra midten av mai til midten av august og tjent mye mer på det enn jeg tjener på de jentene, uten noen som helst problemer), men tenkte jeg ville leie ut også om vinteren hvis jeg fant noen som var greie å leie ut til. Og det trodde jeg jo at jeg fant...

Lenke til kommentar

Å forresten, siste punkt: De er jo ikke offisielt samboere, altså nekter jeg ingen noe som helst de har rett til etter noen som helst av lov, så vidt jeg har forstått så langt. Det skjer bare i det øyeblikket de faktisk inngår samboerskap, og da må vel begge endre adresse til leiligheten min. Som sagt tror jeg ikke jentenes foreldre vil godta det.

Lenke til kommentar

Man har i utgangspunktet rett til å ha besøk også overnattingsbesøk. Å si at det er alminnelige husordensregler å nekte overnattingsbesøk må du argumentere godt for å vinne fram med.

Dermed trenger de ikke være samboere, de kan bare hevde at punktet ditt strider mot loven.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, spørsmålet er vel hvor grensen går mellom overnattingsbesøk og innflytting. Jeg har ikke nektet dem overnattingsbesøk heller, bare sett en grense for hvor mange netter netter i løpet av måneden de kan ha det, og hvor jeg satte grensen mellom besøk og innflytting, en grense den ansvarlige sa hun syntes var helt grei.

Lenke til kommentar

Vel, spørsmålet er vel hvor grensen går mellom overnattingsbesøk og innflytting. Jeg har ikke nektet dem overnattingsbesøk heller, bare sett en grense for hvor mange netter netter i løpet av måneden de kan ha det, og hvor jeg satte grensen mellom besøk og innflytting, en grense den ansvarlige sa hun syntes var helt grei.

Siden du bare bryr deg om juridiske tolkninger så er det uinteressant om leietager har sagt det er ok, dersom punktet strider mot ufravikelig lov.

Merk også at dersom du klarer å hindre overnatting, så har du ingen måte å hindre besøk på dagtid.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nirolo, svaret avhenger vel fremdeles av grensen mellom overnattingsbesøk og innflytting.

Jokerjævel, du sier det best selv i signaturen din. Fabelaktig selvinnsikt!

Nicho_meg, jeg har vurdert det. Jeg er bare redd for at det blir vel mye familietragedie for jentene, så jeg heller vel mer mot å si at jeg må snakke med foreldrene hvis det fortsettter.

Lenke til kommentar

Også,

§ 4-5.Unntak fra leieprisvernet

Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet, brensel, vann eller avløp i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.

Bestemmelsene i §§ 4-2 og 4-3 gjelder ikke for den del av leien som er avtalt i et bestemt forhold til omsetningen i eller resultatet av leierens virksomhet.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§4-5

• Liker 1
Lenke til kommentar

Emancipate, takk! Vil det altså si at jeg kan si at nå bor det nesten dobbelt så mange som opprinnelig, så da skal jeg ha mer for å dekke merutgiftene til strøm?

Snylter, meningene dine bekymrer meg fremdeles omtrent der ryggen slutter og du begynner. Og det er ikke en trussel, det er et løfte.

Lenke til kommentar

Emancipate, takk! Vil det altså si at jeg kan si at nå bor det nesten dobbelt så mange som opprinnelig, så da skal jeg ha mer for å dekke merutgiftene til strøm?

Jeg tolker det i hvert fall nærmere sånn enn motsatt, men det burde nok stått i den originale kontrakten hvor mye som var husleie og hvor mye som var strøm.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...