Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve høyere stillingsgrad

V-by

Anbefalte innlegg

Jeg er fast ansatt 50% i en bedrift. Det sisste året har jeg hatt flere "engasjemang" på 50% ekstra, slik at jeg nå i september har jobbet 100% i 12 måneder. Nå har arbeidsgiver valgt å forlenge engasjemanget fra september og ut året. Slik jeg da tolker arbeidsmiljøloven 14 4a. har jeg da krav på en fast 100% stilling.

Men midt i året har jeg vert ute i pappaperm i 10 uker, har dette noe å si?

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvilken paragraf du henviser til, men jeg trodde du i utgangspunktet måtte være midlertidig ansatt i tre eller fire år for å kreve fast ansettelse, jf. aml. § 14-9 sjette ledd. 

Du har dog fortrinnsrett til utvidet stilling etter aml. § 14-3 som innebærer at foretaket skal ansette deg framfor noen eksterne om du er kvalifisert. All den tid arbeidsgiver ikke utlyser en fast stilling, kun et midlertidig engasjement, kan jeg ikke se at du har rett på 100 % fast stilling før du har hatt ekstraengasjementet i tre eller fire år. 

Så kan man jo stille seg spørsmålet om den midlertidige ansettelsen er lovlig. Hovedregelen er fast ansettelse, jf. aml. § 14-9 første ledd. 

Arbeidsgiver kan likevel ansette midlertidig dersom arbeidet er av midlertidig karakter, som f.eks. en uventet tilgang på ordre, et vikariat (hvor du faktisk vikarierer for en person) eller på generelt grunnlag (bokstav f). Midlertidig ansettelse etter bokstav f) har en oppad begrensning på 12 måneder. 

Så bør jeg legge til at jeg kun har 7,5 studiepoeng i arbeidsrett og at dette dermed kan være helt vaffelrøre. 

Lenke til kommentar

Eller missforstår jeg denne?

§ 14-4 a.Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid (1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav. (2) Tvist om rett etter denne bestemmelsen avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2. 0 Tilføyd ved lov 14 juni 2013 nr. 32 (ikr. 1 jan 2014 iflg. res. 14 juni 2013 nr. 617, se dens VI nr. 3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...