Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ryggvondt om morningen - hva er normalt?

eplekasse

Anbefalte innlegg

31 år. Aldri vært plaget med dette tidligere, men de siste året har ikke kunne lagt i sengen i mer enn 7 timer, før ryggen begynner å verke. Dette går over etter hvert som jeg står opp.

Jeg lurer på om dette er normalt i min alder? Har lest at det ikke er uvanlig at ryggen verker om man ligger for lenge i sengen, men da tenkte jeg kanskje 10 timer ++ var det man mente.

Siden jeg sover lett fra før, medfører dette ofte at jeg aldri får hvilt ut skikkelig, og må stå opp tidligere enn jeg ønsker fordi ryggen verker. Jeg er meget aktiv, så stillesitting har ngenting med dette å gjøre.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en ny eller gammel seng? ny overmadrass eller madrassbeskytter? for meg forbedret søvnproblemene seg etter jeg fjernet madrassbeskytteren. Kan være sånt bare sitter i hode.

Kan jo legge til at jeg er 29 år. og er kanskje stiver på morgenen en det jeg var i tenårene. 

Lenke til kommentar

Kan legge til at for ca 4 år siden merket jeg at ryggen begynte å merke når jeg står i ro. Jeg kan gå, løpe og ligge, men dersom jeg står i ro, verker det. Disse smertene begynner etter ca 2-3 minutter, og går etter hvert over hvis jeg setter meg ned. Om dette har noe sammenheng med seng-problematikken vet jeg ikke, men nevner det nå bare.

Så begynte disse nye smertene om morningen, etter å ha sovet i sengen, begynte vel for ca 1 år siden.

Har hatt den samme sengen i 5 år, en ganske dyr svane-madrass i 10 000 kr-klassen, med en myk og en hard side, med overmadrass over der. Byttet over til den harde siden for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke. Kan jo fjerne overmadrassen og se om det hjelper.

Mulig jeg har noen uspesifiserte problemer med ryggen, som kanskje burde sjekkes opp i. Manuell-terapeuten var ikke så veldig hjelpsom, mente dette skyldes at jeg løftet for tunge vekter. Har kuttet ned på treninga, uten at har gitt noe særlig effekt.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at sammenhengen ligger et annet sted enn ved det nevnte. Selvfølgelig kan det dreie seg om enkle ting som sammentreffer samtidig, men jeg tipper at det er noe muskulært.

Således er det helt håpløst å umiddelbart peke på hva som kan være galt og hvor hen du skal begynne eventuelle endringer. Et skudd fra hofta når du nevner at du trener, er at du kan ha lagt deg til med noen treningsmessige "uvaner" som f.eks ensrettet trening/feilbelastning. Kanskje du kunne helt endre treningsprogrammet for å se om det gir effekt over tid (4-6 måneder).

Ellers må dessverre standardsvaret bli at du må henvende deg til kvalifisert helsepersonell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...