-kga- Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Er det noen her som har noen bøker og anbefal? Først og fremst innen fantasy sjangeren, men viss det er noe annet som er veldig bra, så er jo det dreit også. Liker foresten bøker om vikingtia, og fra middelaldren og bakover. Hadde vert fordel aktig om de fintes på lydbok, men det er ikke så viktig. Har leste/hørt noen da, Ringenes herre har jeg jo selvsakt lest, holder på med Silmarilion nå (Den er egentlig lit treig) så må jeg jo lese Hobbiten også. Jeg har også lest/hørt Harry Potter bøkanne De er faktisk kule, er ikke bare for små unger. Har jo lest en hel mengde andre bøker og da, alle er ikke innenfor fantasy. Kanskje ikke så mange som leser bøker her da men det er noe som flere burde gjøre. En god bok er jo mye bedre en de fleste filmer, om man har litt av noe som heter fantasi da. I en film er jo alt lagt ferdig fram til deg, du kan ikke innvirke på utsene på noen måter, men i en bok kan du visualisere alt selv, det er noe man må i grunn. Lenke til kommentar
Deg Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Tidshjulet serien er bra. Ivertfall de første bøkene. Shanara serien til Terry Brooks er også bra. Nå holder jeg på med Den skarpe eggen av Philip Pullman som det også er kvalitet over. Den skarpe eggen er en del av en triologi. Bok nr en heter Nordlys og nr tre heter En kikkert av rav. De er kansje ikke skikkelige fantasy bøker men de er grisebra Endret 7. desember 2003 av Deg Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Dargonlance er et must for deg som liker fantsy-sjangeren. http://www.dragonlance.com/ Begyn med Chronicels, så fortsetter du med Legends. Dette skulle gi deg nok lesing frem til sommern. Lenke til kommentar
PT Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Tidshulet serien er bra. Ivertfall de første bøkene. Eller er det kanskje Tidshjulet? Digg serie Lenke til kommentar
Deg Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Tidshulet serien er bra. Ivertfall de første bøkene. Eller er det kanskje Tidshjulet? Digg serie endret nå Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 The Dark Tower av Stephen King, kanskje ikke renspikka fantasy-bøker, men de har nå et snev av fantasy. Og Discworld serien av Terry Pratchett (elns) er et must for alle fantasy-fans. Lenke til kommentar
Oropher Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Les alt du kommer over av Terry Pratcett. Morsomt, men får deg også til å tenke. Edit: Han var visst allerede nevnt. Jo, jeg glemte å nevne Douglas Adams. Fantastisk forfatter, han er desverre død. Endret 7. desember 2003 av Oropher Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Den skarpe eggen er en del av en triologi. Bok nr en heter Nordlys og nr tre heter En kikkert av rav.De er kansje ikke skikkelige fantasy bøker men de er grisebra Hele triologien er drit bra Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Nice. Nå har jeg mange forskjellige å velge mellom. Etter at jeg har lest resten fra Tolkien trur jeg at jeg skal starte på Weel of thime, eller tidshjulet, en kammerat har lest alle som er utgitt hittil. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 når det gjelder fantasy, med mindre du er helt elending i engelsk, les bøkene på engelsk..(forutsett at det er original språket da..)...du får så mye mer ut av dem når du leser dem slik forfatteren mente de skulle bli lest, istedet for en huleboer fra indre troms' oversettelse Wheel of time kan anbefales, men blir kanskje litt kjedelig i lengden Dragonlance chronicles + legends ++ (tror det er snakk om 100-150 Dragonlance bøker totalt) er også meget sterkt anbefalt! Forgotten realms bøker er også anbefalte, selv om de er litt mer spred når det gjelder kvalitet og innhold... når du har lest litt fantasy, les terry pratchet's Discworld serie...makan til morro bøker må du lete lenge etter Lenke til kommentar
Pug Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Ja, dragon lance anbefales! "His dark materials" - Philip Pullman Shanara serien, Sagaen om Belgarion, Sagaen om Paksenarrion, Tidshjulet, Riftkrigen, og seff hobbiten/lotr er serier som eier! ( Har lest på norsk, men skulle ha lest dem på engelsk, mye bedre da ) Skal jeg anbefale en, ville jeg kanskje anbefalt Riftwar/sagaen om riftkrigen! Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 The Belgariad av Eddings, finnes også på norsk. Første bok i serien heter profetiens utvalgte, det samme som første bok i phenomena serien til den onde jyplingen Ruben Eliassen Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Det folk sier om at det er best å lese de på engels er sikkert rett for de fleste, men jeg er ikke noen kløpper i lesing fra før av, så jeg trur jeg holde meg til norske bøker. Fintes disse ovenfor på norsk? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 ringenes herre, og andre tolkien bøker er på norsk Wheel of time, eller tidshjulet finnes også på norsk...harry potter er på norsk, tror jeg har sett shanara serien på norsk et sted oxo jeg fant en dansk Dragonlance bok en gang i tiden (9-10 år siden) og jeg tror jeg har sett noen norske oversttelser... Lenke til kommentar
Pug Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 ringenes herre, og andre tolkien bøker er på norsk Wheel of time, eller tidshjulet finnes også på norsk...harry potter er på norsk, tror jeg har sett shanara serien på norsk et sted oxo jeg fant en dansk Dragonlance bok en gang i tiden (9-10 år siden) og jeg tror jeg har sett noen norske oversttelser... ja, jeg leser dragon lance på norsk nå. lånte på biblioteket. Lenke til kommentar
Malux Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er ikke annet en dragonlance bøkene og anbefale. -Mr.Chaos- Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Hva handler Dragonlance bøkanne om da??? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) ooh, tøfft spørsmål...*gruble* tja det er den klassiske kampen mellom godt og ondt. Den onde gudinnen i verden har vekket de onde dragene, for å prøve å ta over verden...Bøkene handler om en "gjeng venner" () som blir kastet inn i krigen mot sin vilje...les dem, min og mange andre's anbefaling..høres kanskje litt sereotype ut, men det hele er gjort så immari bra! start med Chronicles trilogien: "dragons of autumn twilight", "dragons of winter night", og "dragons of spring dawn"... Endret 11. desember 2003 av MrLee Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 "Museet for stjålne minner" - husker ikke hva forfatteren heter, men bøkene er ganske bra. Jeg likte dem vertfall godt... (2 delt bok). Ellers så har jeg vel bare mest sci-fi og anbefale... men om det er av intesesse så er jo Dune serien og anbefale Forfatter: Frank Herbert. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Noen gode fantasy- og scifi-bøker: (bør leses på originalspråket!) George R. R. Martin - A Song of Ice and Fire-serien Robert Jordan - Wheel of Time Frank Herbert - Dune Isaac Asimov - Foundation Dan Simmons - Hyperion Orson Scott Card - Ender's Game William Gibson - Neuromancer Terry Pratchett - Discworld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå