TheSnidr Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Hei! I går var en sjelden dag med fint vær, så jeg benyttet sjansen og malte huset. Jeg sto hele ettermiddagen i stige. På kvelden kjente jeg at storetåa hadde sovnet, men tenkte at det nok ville gå bort gjennom natten. Men nå er klokka femten på en ny dag, og tåa er fortsatt helt nummen. Bør jeg oppsøke lege? Bør jeg vente lenger? Endret 17. august 2017 av TheSnidr Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Det kan virke som du har fått en kompresjonsskade i nerven(e) i stortåen din grunnet langvarig trykk under tåen da du stod i stigen. Du skriver ikke noe om nedsatt funksjon i stortåen din (du kan bevege opp og ned?) slik at jeg regner med motorikken er intakt. Sannsynligvis vil du gjennvinne store deler av følelsen (om ikke alt) i tåen din i løpet av dager/få uker, men det kommer helt an på hvor stor skaden er. Jeg er usikker på hvor mye en fastlege vil gjøre fra eller til, men det viktigste er nok at en lege får sett på tåen og dokumentert skaden. Dette er kjekt dersom skaden mot formodning skulle utvikle seg eller hindre normal arbeidsførhet. Smerter? Kan du bevege på tåen som normalt? Dersom du trykker på tåens ytterpunkt (på huden) slik at du presser vekk alt blodet og huden blir hvit, hvor mange sekunder tar det før huden blir rød igjen (blodet strømmer tilbake)? Er huden intakt / er det skade i huden under tåen og i festet mot foten? Ser tåen normal ut? 1 Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 Takk for raskt og informativt svar! Har normal bevegelighet, ingen fysiske skader noe sted. Blodet strømmer umiddelbart tilbake etter trykk, tar et par sekund til den er som normal igjen. Eneste symptom er nummenhet under og på utsiden av tåen, innsiden mot nabotåen har normal sensibilitet. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Du har enten permanent eller midlertidig ødelagt noen av de afferente/sensoriske nervene som går ut i tåen. Nervene bringer med seg informasjon om bl.a. smerte, varme/kulde og berøring fra huden og til hjernen. Jeg tipper du vil få tilbake mye av førligheten, kanskje alt, men også kanskje svært lite og tåen vil for alltid være litt rar. Det dumme med nerver er at de ikke kan regenereres (som feks. hudceller, får du et kutt, gror det nye hudceller). De er døde for alltid. Det er derfor personer som har ødelagt ryggmarken forblir lamme. Det fine med nerver er at om de ikke er helt ødelagte, men "utslåtte", så kan de gjenvinne funksjon helt opptil et år etter skaden. Mao. kan du forvente å få tilbake mer og mer førlighet i tåen i inntil. ett år. Som skrevet tidligere er det nok svært lite fastlegen - eller øvrige leger - kan gjøre med tåen din nå. Den trenger tid. Er det svært plagsomt dog, anbefaler jeg en fastlegetur. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Fordel med harde sko, ala vernesko når en skal stå i stige Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 Følelsen kom gradvis tilbake i løpet av de siste tre dagene, er helt normal nå! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå