Redaksjonen. Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Og en elbil-utgave av Kona neste år.Hyundai planlegger Tesla-utfordrer med lang rekkevidde Lenke til kommentar
Populært innlegg Civilix Skrevet 17. august 2017 Populært innlegg Del Skrevet 17. august 2017 Jeg er sikkert veldig sent på lasset her men synes det er fantastisk at de har en bil som heter Kona og faktisk ligner en konebil også 10 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Veldig bra, helt nødvendig og ikke et sekund for tidlig. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) For ikke å snakke om ordspill om når gubben tar Kona (heisen eller bilen).Men over til saken. En viktig del av dette er ladeeffekt. Ladeeffekten må sees i sammenheng med batterikapasitet og tetthet av kompatible ladestasjoner. Man bør kunne kjøre minst et par timer for hver 20 minutters ladepause. Med et forbruk på 200 Wh/km og 90 km/t betyr det 36 kWh per strekning, noe som bør være fra 80% fult til 20% fult (for hhv levetid og margin). Batterikapasiteten bør altså være minimum 60 kWh med et reelt forbruk på 200 Wh/km. Klarer de å redusere forbruket kan de redusere batterikapasiteten tilsvarende. Videre bør ladeeffekten på hurtigladere (langdistansekjøring) være minimum 36 kWh / 1/3 time = 108 kW. Ved destinasjonslading bør det være mulig å lade fra 20 til 80% fult i løpet av 8 timer søvn, altså 36 kWh/8t = 4,5 kW.Per i dag er det dessverre bare Tesla som følger denne oppskriften skikkelig. Det skulle gjerne vært flere. Flere er riktignok på vei, men jeg synes det er for mange halvhjertede elbiler som f.eks bare lader med inntil 22 kW eller ikke klarer 2 timer i 90-sonen uten å enten gå tom eller tyne batteriet fra 100 til 0%. Hydrogenelektrisk kan riktignok gi lengre rekkevidde enn ren elektrisk, med overkommelig vekt, men hovedutfordreren til hydrogen er ikke store batterier men nettverket av høyeffekt ladestasjoner. Jeg ser bare ikke for meg hvordan hydrogen skal få konkurransedyktig utbredelse av stasjoner. Endret 17. august 2017 av Simen1 3 Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Rekkevidde er ikke alt. Man må se på kjøringen. Består den 90-95% av småkjøring, er det viktigere med en liten, lett og godt kjørende EL-bil enn en større tyngre el-bil, som ikke er "god" på noe. Økt batteri størrelse betyr idag stor vekt, som igjen øker kravene til bilens bremseevne, bæreevne osv. som igen plusser på vekten. Det fokuseres litt for mye på rekkevidde idag. Det er liksom blitt alfa/omega for el-biler, men har liten mening om det ikke har særlig relevans for bilens bruk. For mange er det å slepe rundt med 400-500 kg for mye i bilen for de to turene i året man sparer en time eller to med lading underveis. 3 Lenke til kommentar
Geir Kehlet Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 For ikke å snakke om ordspill om når gubben tar Kona (heisen eller bilen). Men over til saken. En viktig del av dette er ladeeffekt. Ladeeffekten må sees i sammenheng med batterikapasitet og tetthet av kompatible ladestasjoner. Man bør kunne kjøre minst et par timer for hver 20 minutters ladepause. Med et forbruk på 200 Wh/km og 90 km/t betyr det 36 kWh per strekning, noe som bør være fra 80% fult til 20% fult (for hhv levetid og margin). Batterikapasiteten bør altså være minimum 60 kWh med et reelt forbruk på 200 Wh/km. Klarer de å redusere forbruket kan de redusere batterikapasiteten tilsvarende. Videre bør ladeeffekten på hurtigladere (langdistansekjøring) være minimum 36 kWh / 1/3 time = 108 kW. Ved destinasjonslading bør det være mulig å lade fra 20 til 80% fult i løpet av 8 timer søvn, altså 36 kWh/8t = 4,5 kW. Per i dag er det dessverre bare Tesla som følger denne oppskriften skikkelig. Det skulle gjerne vært flere. Flere er riktignok på vei, men jeg synes det er for mange halvhjertede elbiler som f.eks bare lader med inntil 22 kW eller ikke klarer 2 timer i 90-sonen uten å enten gå tom eller tyne batteriet fra 100 til 0%. Hydrogenelektrisk kan riktignok gi lengre rekkevidde enn ren elektrisk, med overkommelig vekt, men hovedutfordreren til hydrogen er ikke store batterier men nettverket av høyeffekt ladestasjoner. Jeg ser bare ikke for meg hvordan hydrogen skal få konkurransedyktig utbredelse av stasjoner. Hyundai Ioniq klarer fint 2 timer i 90 sonen. Med et snittforbruk på kun 120Wh/km. Så en rask lading pga hurtigladning og lite batteri, så nye 2 timer. Den kommer langt på 2-3 hurtigladestopp. Tesla lader på strekningen 1 gang, men lenger ladestopp. Totaltiden feks fra Oslo-Trondheim blir omtrent det samme. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hyundai Ioniq klarer fint 2 timer i 90 sonen. Med et snittforbruk på kun 120Wh/km. Så en rask lading pga hurtigladning og lite batteri, så nye 2 timer. Den kommer langt på 2-3 hurtigladestopp. Tesla lader på strekningen 1 gang, men lenger ladestopp. Totaltiden feks fra Oslo-Trondheim blir omtrent det samme.Tja, det blir ikke helt riktig. Skal jeg kjøre Oslo - Trondheim med min X100D, så må jeg lade ca 15 minutter. Da lader jeg kun i det gunstigste området, og får snitteffekt på ca 115 kW. S100D vil som regel klare det uten lading. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hydrogenbil er litt som HD-DVD var i sin tid i kampen mot Blu Ray. Elbil blir nok normen, men det er for tidlig å fastslå. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hydrogen hybrid er framtiden (Hydrogen og EL) 1 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Toyota som er forkjemper for hydrogen har i det stille gått til ren batteri. Hydrogen er blindvei. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hydrogen er bare på barnestadiet ennå og ikke helt klar for markedet ennå (For dyrt) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Rekkevidde er ikke alt. Man må se på kjøringen. Består den 90-95% av småkjøring, er det viktigere med en liten, lett og godt kjørende EL-bil enn en større tyngre el-bil, som ikke er "god" på noe. Økt batteri størrelse betyr idag stor vekt, som igjen øker kravene til bilens bremseevne, bæreevne osv. som igen plusser på vekten. Det fokuseres litt for mye på rekkevidde idag. Det er liksom blitt alfa/omega for el-biler, men har liten mening om det ikke har særlig relevans for bilens bruk. For mange er det å slepe rundt med 400-500 kg for mye i bilen for de to turene i året man sparer en time eller to med lading underveis. Stort sett enig, men biler med mindre batterier enn "min" oppskrift blir nr 2-biler. Halverer man batteriet så er konsekvensen at man må lade hver time på langkjøring i stedet for annenhver. Det sparer kanskje 200 kg, men en annen konsekvens er at man med samme type battericeller og samme kjøling også får halvert ladeeffekt. Det vil si at man må stå de samme 20 minuttene for å kunne kjøre en time til. Da begynner det å bli høy prosentandel venting ved langkjøring. En til konsekvens er at ladenettverket må være dobbelt så tett. ok, for å være mer presis så gjelder dette 20-80%-kjøring. Et tredje alternativ er å kjøre batteriet for eksempel mellom 10 og 100% og få høyere risiko for å gå tom langs landeveien og betydelig redusert levetid på batteriet. Per i dag er det dessverre bare Tesla som følger denne oppskriften skikkelig. Det skulle gjerne vært flere. Flere er riktignok på vei, <..>Hyundai Ioniq klarer fint 2 timer i 90 sonen. Med et snittforbruk på kun 120Wh/km. Så en rask lading pga hurtigladning og lite batteri, så nye 2 timer. Den kommer langt på 2-3 hurtigladestopp. Tesla lader på strekningen 1 gang, men lenger ladestopp. Totaltiden feks fra Oslo-Trondheim blir omtrent det samme. Nøkkelordene her er "per i dag" og jeg hører at Hyundai har laaange ventelister på Ioniq. Flere er som sagt på vei og blant de regner jeg Ioniq. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hydrogen er bare på barnestadiet ennå og ikke helt klar for markedet ennå (For dyrt) La oss si du har rett. I så fall, hvordan skal det for eksempel i 2035 kunne konkurrere mot hurtig/super-ladenettverket som sikkert er på hvert gatehjørne da? Tror du for eksempel at Toyota vil klare å finansiere 100 000 hydrogenstasjoner over hele verden bare for å unngå høna og egget-problematikken? Og i så fall, hvor mye tid tror du folk vil spare på f.eks en 1000 km langtur? Selve kjøretiden er jo lik med el og hydrogen, la oss si det er 100-sone hele veien, altså 10 timer. Det ene ladestoppet på elbilen vil sikkert ta under en halvtime. Hydrogen tar kanskje 10 minutter. Elbilen bruker altså 3% lengre tid på den turen. Er det nok til å overbevise kjøperne om at det er verd å velge et annet drivstoff i stedet for? Kanskje ladeeffekten tredobles så elbilen lades på 10 minutter i 2035? I 2035 stoler folk på det velprøvde, elbil. Hydrogen vil føles eksperimentelt. De samme argumentene om eksplosiv gass under trykk + kollisjoner/branner og inneffektiv energibruk vil bli tatt i bruk. Hydrogen vil kanskje aldri slå gjennom. Hurtiglading og batterier vil antagelig være så etablert, velprøvd og velfungerende at hydrogen ikke får noe angrepspunkt. 6 Lenke til kommentar
ZNSLJ17D Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Det er utrolig hvordan journalisten i denne artikkelen klarer å fokusere på at Hyundai skal levere en batteribil om 4 år og nesten avfeier hovednyheten som er den nye hydrogenbilen som nå er klar for salg! Han klarer også å fortsette å vise til nyheten om at Daimler ikke satser på hydrogen, noe Daimler selv har avvist. Vent å se hva som blir vist fram i Frankfurt om en måned. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Ser man bort fra logistikken som blir infaset med den autonome flåte bilen har det ikke skjett den dritt med bilen siden 1955. Joda; knapper og glansbilder, og millimeter argumentasjon. Det er ved det samme gamle, etter 60 år. Citroén DS fra 1956 står seg...! Endret 17. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Tok mange år før EL-biler ble brukanes Det kom noe dritt, så ble de borte, før de kom igjen med noe bedre og det er kun Tesla som har biler for "alle" (Kan trekke henger) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Hydrogen og/eller aggregat kombinert med batterier er nok tingen for tyngre kjøretøyer som trenger lang rekkevidde og varebiler som drar tung henger mye. En arbeider/sjåfør kan ikke stoppe annen hver mil for lading når totalvekten på varebilen kryper over 5tonn med henger på slep. Har stor tro på at utviklingen angående hydrogen vil eskalere på samme måte som batteri teknologien har gjort de siste årene. Og forresten blir det en utfordring nå du skal låne kona til naboen 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 I framtiden så lager man egen hydrogen, fra solcellene på taket Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Hydrogenbil er litt som HD-DVD var i sin tid i kampen mot Blu Ray. Elbil blir nok normen, men det er for tidlig å fastslå. El bil blir nok normen i årene fremover. Spørsmålet er vel om det er Hydrogen eller fossil som blir brukt som rekkevidde/vekt-forlenger for de som trenger dette. 1 Lenke til kommentar
OHSOCPPS Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Ser at nesten alle tenker at den store forurensningskilden er personbiler og at det ikke vil nytte å bygge ut hydrogen infrastruktur. Hydrogen slik jeg ser det må brukes der det monner mest og det er på skipsfart og på tung transport på vei. De treng lang rekkevidde og kan ikke vente lenge på en opplading. En kan ikke drasse rundt på flere tonn med batterier dersom en skal få hurtigbåter til å være hurtige og samtidig ha lang rekkevidde. Av denne grunn vil infrastruktur lett bli spredd over hele landet dersom det er politisk vilje og innsikt. De fleste person biler blir brukt til å kjøre til og fra jobb og barnehage og treng ikke den lange rekkevidden som enkelte bilprodusenter tilbyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå