Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heimelading Elbil

Anbefalte innlegg

Hei

Min familie kan komme til å ende i 2-bilsproblematikken fra høsten/vinteren av, og sidan vi alt har en stor bil, har då elektrisk bil vore vurdert som bil 2. No har det ikkje vore så veldig diskutert kva merke og slikt, men vi ser for oss at vi gjerne vil ha inn et par barneseter i denne også, for fleksibiliteten. bakovervendt sådan - og då skjønner eg at det avgrenser litt av elbilparken.

men...

vi bur også per no tålelig midlertidig, og er lite sugen på å sette opp en flott ladestasjon heime til fleire tusenlapper når vi kanskje ikkje blir buande meir enn kanskje ett år.

Så spørsmålet mitt til noverande elbileigarar ( og folk som elles veit dette) - kan elbil framleis la seg gjere i denne situasjonen uten å gå til store grep på det elektriske anlegget heime?

Jobblading kan eg ikkje belage meg på så det er diverre utelukka.

Og evt oppfølgingsspørsmål - OM det lar seg gjere å ha elbil uten store kostbare inngrep på elanlegget heime, er det enkelte av elbilane som då automatisk utelukker seg sjølv - pga at dei treng inngrep på elanlegget for å bli lada på heimebane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt elbil i 2 år nå, og har ladet med vanlig kontakt i husveggen. Jeg tror det er en 16 A sikring som ligger i skapet, men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem. Jeg hadde egentlig planlagt å kjøpe hjemmelader osv. men har aldri kommet så langt. Det har fungert helt fint i 2 år for meg med vanlig kontakt. Jeg har også snakket med andre som har brukt vanlig kontakt siden første utgave av "trillingene" kom ut. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste (alle?) elbiler kommer med en ladekladd som kan lade på vanlig stikkontakt på en 10 eller 16 A kurs. Disse trekker ofte bare 8 A, slik at de ikke tar en 10A sikring som også går til lys og andre ting i garasjen. Det tar lang tid å lade, 8 A gir ca 2 kWh lading pr time, så dersom du har en bil med 60 kWh batteri vil det ta 30 timer å lade fra helt tom til helt full.

Unntaket er Renault Zoe, som ikke kan lade på IT-nett uten en trafo eller en spesiell ladekladd med elektronisk trafo.

Lenke til kommentar

16A stikkontakt holder i massevis. Med en slik lader du de fleste el-biler full til neste morgen.

Er batteriet helt tom når du setter den fra deg, og bilen har veldig stort batteri, så blir den kanskje ikke helt full på 10 timer. Men det er sjeldent et problem til hverdagslig kjøring.

Lenke til kommentar

Du kan lade også i heilt vanlig stikkontakt på 10A. Men det er ikkje anbefalt å basere seg på dette som fast ordning. El-tilsynet vil nok også fort kicke på tilfeller der ladeledninga kjem ut av vinduet og liknande løysningar som kan føre til at kabelen tek skade eller koblingane blir lause.

Ladeledninga med vanlig støpsel bør ansjås som nødlader der du ikkje har anna valg enn å lade på provisorisk måte. Til all anna ladning bør skikkelig ladestasjon benyttast.

Lenke til kommentar

Det ser då ut til at det skal la seg gjere med dei fleste (Utenom Zoe) å lade heime uten for store inngrep i elanlegget. - med vanleg stikkontakt.

Er også klar over at dette ikkje er ideell løysing, og hadde busituasjonen vore meir permanent hadde nok ladestasjon blitt investert.

Men det lar seg gjere i 6-12 mnd - slik eg les det her - både med Leaf, I3, Soul og Golf (rekner med det er i ca dette segmentet en hamner i)

Lenke til kommentar

Definitivt ikkeno problem, hvertfall ikke for den perioden. Bare husk å kjøpe en krok (ala biltema/clas ohlson) til å henge opp ladekladden i (den veier en del) så ikke det blir strekk på ledningen og unødig belastning på stikkontakten :)

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Definitivt ikkeno problem, hvertfall ikke for den perioden. Bare husk å kjøpe en krok (ala biltema/clas ohlson) til å henge opp ladekladden i (den veier en del) så ikke det blir strekk på ledningen og unødig belastning på stikkontakten :)

Skjønner, det skal en få til. Andre ting en må passe på med seinlading i vanlig stikkontakt. regn? lengde fra stikkontakt osv osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...