Whiteshit Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hei Min familie kan komme til å ende i 2-bilsproblematikken fra høsten/vinteren av, og sidan vi alt har en stor bil, har då elektrisk bil vore vurdert som bil 2. No har det ikkje vore så veldig diskutert kva merke og slikt, men vi ser for oss at vi gjerne vil ha inn et par barneseter i denne også, for fleksibiliteten. bakovervendt sådan - og då skjønner eg at det avgrenser litt av elbilparken. men... vi bur også per no tålelig midlertidig, og er lite sugen på å sette opp en flott ladestasjon heime til fleire tusenlapper når vi kanskje ikkje blir buande meir enn kanskje ett år. Så spørsmålet mitt til noverande elbileigarar ( og folk som elles veit dette) - kan elbil framleis la seg gjere i denne situasjonen uten å gå til store grep på det elektriske anlegget heime? Jobblading kan eg ikkje belage meg på så det er diverre utelukka. Og evt oppfølgingsspørsmål - OM det lar seg gjere å ha elbil uten store kostbare inngrep på elanlegget heime, er det enkelte av elbilane som då automatisk utelukker seg sjølv - pga at dei treng inngrep på elanlegget for å bli lada på heimebane? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jeg har hatt elbil i 2 år nå, og har ladet med vanlig kontakt i husveggen. Jeg tror det er en 16 A sikring som ligger i skapet, men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem. Jeg hadde egentlig planlagt å kjøpe hjemmelader osv. men har aldri kommet så langt. Det har fungert helt fint i 2 år for meg med vanlig kontakt. Jeg har også snakket med andre som har brukt vanlig kontakt siden første utgave av "trillingene" kom ut. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 En fersk diskusjon om lading finner du her, kan være relevant info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1783115&page=1&&do=findComment&comment=24034263 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 De fleste (alle?) elbiler kommer med en ladekladd som kan lade på vanlig stikkontakt på en 10 eller 16 A kurs. Disse trekker ofte bare 8 A, slik at de ikke tar en 10A sikring som også går til lys og andre ting i garasjen. Det tar lang tid å lade, 8 A gir ca 2 kWh lading pr time, så dersom du har en bil med 60 kWh batteri vil det ta 30 timer å lade fra helt tom til helt full. Unntaket er Renault Zoe, som ikke kan lade på IT-nett uten en trafo eller en spesiell ladekladd med elektronisk trafo. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 16A stikkontakt holder i massevis. Med en slik lader du de fleste el-biler full til neste morgen. Er batteriet helt tom når du setter den fra deg, og bilen har veldig stort batteri, så blir den kanskje ikke helt full på 10 timer. Men det er sjeldent et problem til hverdagslig kjøring. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Du kan lade også i heilt vanlig stikkontakt på 10A. Men det er ikkje anbefalt å basere seg på dette som fast ordning. El-tilsynet vil nok også fort kicke på tilfeller der ladeledninga kjem ut av vinduet og liknande løysningar som kan føre til at kabelen tek skade eller koblingane blir lause. Ladeledninga med vanlig støpsel bør ansjås som nødlader der du ikkje har anna valg enn å lade på provisorisk måte. Til all anna ladning bør skikkelig ladestasjon benyttast. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Ingen problem. Har elbil selv (Ioniq) og ser at 16A kontakt (og 10 forsåvidt) funker supert til hverdagslig bruk. På bilen min kan man justere ladekladden mellom 6, 9 og 12 ampere, alt ettersom kursen man bruker. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) "Skikkelig ladestasjon" betyr høy strøm. Jeg tror batteriet har best av å bli ladet sakte over natten med 10 eller 16 ampere. Hurtigere lading enn det bør vel kun brukes når man er nødt. Endret 17. august 2017 av ozone Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 Det ser då ut til at det skal la seg gjere med dei fleste (Utenom Zoe) å lade heime uten for store inngrep i elanlegget. - med vanleg stikkontakt. Er også klar over at dette ikkje er ideell løysing, og hadde busituasjonen vore meir permanent hadde nok ladestasjon blitt investert. Men det lar seg gjere i 6-12 mnd - slik eg les det her - både med Leaf, I3, Soul og Golf (rekner med det er i ca dette segmentet en hamner i) Lenke til kommentar
Niram Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Definitivt ikkeno problem, hvertfall ikke for den perioden. Bare husk å kjøpe en krok (ala biltema/clas ohlson) til å henge opp ladekladden i (den veier en del) så ikke det blir strekk på ledningen og unødig belastning på stikkontakten Endret 17. august 2017 av Niram Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 Definitivt ikkeno problem, hvertfall ikke for den perioden. Bare husk å kjøpe en krok (ala biltema/clas ohlson) til å henge opp ladekladden i (den veier en del) så ikke det blir strekk på ledningen og unødig belastning på stikkontakten Skjønner, det skal en få til. Andre ting en må passe på med seinlading i vanlig stikkontakt. regn? lengde fra stikkontakt osv osv? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) 10 A på Schuko kontakt holder for de fleste, du lader da mer enn en mils kjøring i timen. 8-13A er vanlig på Schuko kontakt. Om en vil ha raskere lading så er en ladestasjon med enfase 16 eller 20A vanlig. Oversikt her: https://elbil.no/kontaktene-man-bruker-med-elbil/ Endret 17. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 regn? Leafen min står ute i all slags vær og lader. Shukoen står ute under tak. Det har gått fint til nå. Eneste er når man bretter opp luken, så er det ofte en dam oppi Nissan-emblemet. Passer på at det ikke renner for mye oppi støpselet etter kontakt er ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå