Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

Det er en kostnad de bør ta. Kundene betaler jo ikke akkurat småpenger i abonnement heller.

Om vi sier at en kanal sender 12 Mbit/s i snitt, så blir det ca 130 GB i døgnet, og dermed en knapp TB i uken. Multipliser det med antall kanaler, og du har ukesbehovet for lagring til programarkivet.

 

Om de har 40 kanaler i programarkivet, så blir det altså rundt 40 TB lagring. Det er jo bare peanuts i dag. Jada, jeg ser bort fra en hel masse her (redundans etc), men poenget er at det tross alt ikke er så ekstreme mengder vi snakker om. Med dagens opplegg så oppnår de en drøy halvering av dette lagringsbehovet, men det går tildels kraftig ut over bildekvaliteten. Det er en uakseptabel tradeoff, synes jeg.

Du har glemt at all lagring er skybasert, så de må lagre 1 kopi av alle programmer folk "lagrer" utover den første uka, blir jo snakk om endel ekstra iløpet av årene det, mtp at de i teorien skal ligge der helt frem til ingen lenger har det programmet lagret i Mine Opptak...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet er heller ikke mengden data som må lagres i seg selv, men med så mye data som blir generert hvert døgn, for hver kanal fører til mange write operasjoner. Disker er ikke bygd for å skrives til uendelig mange ganger, og så stor bruk vil nok redusere livstiden til diskene betraktelig.

 

For å handtere mange samtidige seere systemet kunne lese raskt for å handtere bitraten uten buffring.

Høyere bitrate fører til høyere krav til lagringsmediumet for å handtere mange som ser på fra samme kilde.

 

Både snurrediskene og SSD cachen vil fort slites ut av slik konstant skriving og lesing.

 

 

Missforstå meg rett, de burde selvfølgelig lagre og levere tilbake i orginal kvalitet. Men det medfører større kostnader i mange ledd:

 

1) Lagringskapasitet

2) Skrive og lesehastighet

3) Ekstra båndbredde som blir brukt både ved servere som lagrer, og utover i hele nettverket.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Jeg forstår at Altibox ønsker å komprimere noe. Men hvis det kan ses for lett, er det veldig synd.

 

Det jeg lurer på, som jeg jo vil få svar på når vi er på ny løsning i oktober...:

Blir også det man selv har "tatt opp" redusert i kvalitet også?

Altså der man selv har plukket ut som å ta opp i nettskyen. Siden man ikke lenger får bruke HDD i egen dekoder.

 

Hvis egne opptak bare blir linker til den store basen med kontinuerlig opptak i redusert kvalitet, da er Altibox den første som gir kunden klart redusert kvalitet på egne opptak.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Det er en kostnad de bør ta. Kundene betaler jo ikke akkurat småpenger i abonnement heller.

Om vi sier at en kanal sender 12 Mbit/s i snitt, så blir det ca 130 GB i døgnet, og dermed en knapp TB i uken. Multipliser det med antall kanaler, og du har ukesbehovet for lagring til programarkivet.

 

Om de har 40 kanaler i programarkivet, så blir det altså rundt 40 TB lagring. Det er jo bare peanuts i dag. Jada, jeg ser bort fra en hel masse her (redundans etc), men poenget er at det tross alt ikke er så ekstreme mengder vi snakker om. Med dagens opplegg så oppnår de en drøy halvering av dette lagringsbehovet, men det går tildels kraftig ut over bildekvaliteten. Det er en uakseptabel tradeoff, synes jeg.

Du har glemt at all lagring er skybasert, så de må lagre 1 kopi av alle programmer folk "lagrer" utover den første uka, blir jo snakk om endel ekstra iløpet av årene det, mtp at de i teorien skal ligge der helt frem til ingen lenger har det programmet lagret i Mine Opptak...

 

 

Hadde ikke glemt det, jeg skrev jo at jeg referte til programarkivet. Og det er riktig som du sier, men det blir jo uansett bare 1 kopi som er felles for alle de som har "tatt opp" et gitt program. Det er klart det vil bli store mengder data, men det visste de jo når de lanserte løsningen. Totalt sett blir det jo *betydelig* mindre lagringskapasitet enn tidligere, der alle hadde sin egen harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at Altibox ønsker å komprimere noe. Men hvis det kan ses for lett, er det veldig synd.

 

Det jeg lurer på, som jeg jo vil få svar på når vi er på ny løsning i oktober...:

Blir også det man selv har "tatt opp" redusert i kvalitet også?

Altså der man selv har plukket ut som å ta opp i nettskyen. Siden man ikke lenger får bruke HDD i egen dekoder.

 

Hvis egne opptak bare blir linker til den store basen med kontinuerlig opptak i redusert kvalitet, da er Altibox den første som gir kunden klart redusert kvalitet på egne opptak.

 

Ja, det blir det. Absolutt alt blir transkodet til lavere kvalitet, og det er kun den versjonen som er tilgjengelig i ettertid. Husk på at det eneste som skjer når du "tar opp" et program, er at det settes et flagg med din ID på dette programmet. Når du "sletter" opptaket så fjernes flagget, og når samtlige flagg er fjernet (altså at alle brukere har "slettet"), så kan selve dataene slettes permanent.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår at Altibox ønsker å komprimere noe. Men hvis det kan ses for lett, er det veldig synd.

 

Det jeg lurer på, som jeg jo vil få svar på når vi er på ny løsning i oktober...:

Blir også det man selv har "tatt opp" redusert i kvalitet også?

Altså der man selv har plukket ut som å ta opp i nettskyen. Siden man ikke lenger får bruke HDD i egen dekoder.

 

Hvis egne opptak bare blir linker til den store basen med kontinuerlig opptak i redusert kvalitet, da er Altibox den første som gir kunden klart redusert kvalitet på egne opptak.

Ja, det blir det. Absolutt alt blir transkodet til lavere kvalitet, og det er kun den versjonen som er tilgjengelig i ettertid. Husk på at det eneste som skjer når du "tar opp" et program, er at det settes et flagg med din ID på dette programmet. Når du "sletter" opptaket så fjernes flagget, og når samtlige flagg er fjernet (altså at alle brukere har "slettet"), så kan selve dataene slettes permanent.

Det er det jeg regnet med og fryktet. Med fryktet mener jeg at Altibox kanskje ble for ivrige i å komprimere for mye.

 

Vi er glad i TV kanaler og bruker flittig opptak med Canal digital. Vi får se da, hva som blir erfaringen. Er det lett å se for oss vanlige seere med en god Tv på 55", så har Altibox et forklaringsproblem.

Dem bør da opplyse bedre at opptak vil være av dårligere kvalitet. Dem tillater heller ikke lenger opptak på egen HDD hos kunden.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det er forskjell på originalkvalitet mellom kanalene også. Gjerne også mellom programmer på en og samme kanal, kommer an på hvilken kvalitet programmet ble produsert/levert i.

 

Men ja, forskjellen på en god original og Altibox' (mer) komprimerte versjon er påtagelig. Jeg har en ny 55" OLED, og forskjellen er veldig tydelig, men spesielt i mørke til middels mørke scener. Mindre tydelig i lyse scener. Det ser for meg også ut som de kjører på med en del støyreduksjon for å gjøre materialet mer komprimerbart, noe som også gir en god del ekstra båndstøy (banding).

 

Den andre sideeffekten av dette er som nevnt at spoling i opptak blir latterlig mye dårligere. Laveste spolehastighet er 8x, og da får man et nytt bilde ca 1 gang i sekundet. Det er elendig. Spoler man derimot i en live-sending (fordi det ikke er transkodet enda) så fungerer det helt glimrende, da flyter spolingen fint. Det er derfor lett å bli litt lurt. Om man skal se på kvalitetsforskjellen, så må det være på et opptak som er gammelt nok til å ha blitt transkodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærede forumister

 

For min del var i alle fall lovnaden om 4K sendinger hovedgrunnen til at jeg hoppet på den nye TV-løsningen, men så langt er Altibox helt tause om temaet: "Work in progress..." Blir evt spennende å se hva slags komprimering de lager på 4K sendinger i "opptak".

 

Tom Trussel

Lenke til kommentar

4K hjelper ikke så mye hvis ikke bitraten følger med imho.

Det ser man f.eks på Netflix. det er ikke engang en bluray kvalitet 1080p bilde.

 

Spent på hva Get gjør. De blir nok nok nødt til å følge etter dette på en eller annen måte. Synes også at at Get-HDPVR-boksen har et klarere mer detaljert og sprettent lydbilde enn mye av streamingtjenestene. Hvordan er dette på Q22 litt slapp/flat HBO Nordic type lyd?

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå uttaler jeg meg uten å ha nok grunnlag...

Det spørs om Altibox biter seg selv bak nå. Å bufre alle kanaler for siste uke er jo kjekt, men noe mer behøves vel ikke. Da får folk ta ansvar selv for opptak eller annen måte å se visse program.

At Altibox sparer på dekoderen med å droppe HDD (harddisk) hos kunden, er jo kjekt, men da burde ikke det gå på bekostning av opptakskvalitet.

 

Kanskje får vi se en løsning med at man kan koble til egen HDD hvis man vil ha opptak uten kvalitetsreduksjon?

Med stadig fokus på bedre TV skjermer og større størrelser, så er hard komprimering lite god vei å gå.

Det blir spennende å se med egne øyne.

 

Håper det er en slags variabel IF snart mulig komprimering, da f.eks. en film, sportssending eller debattprogram vil lide ulikt på komprimeringsmetode.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår at Altibox ønsker å komprimere noe. Men hvis det kan ses for lett, er det veldig synd.

 

Det jeg lurer på, som jeg jo vil få svar på når vi er på ny løsning i oktober...:

Blir også det man selv har "tatt opp" redusert i kvalitet også?

Altså der man selv har plukket ut som å ta opp i nettskyen. Siden man ikke lenger får bruke HDD i egen dekoder.

 

Hvis egne opptak bare blir linker til den store basen med kontinuerlig opptak i redusert kvalitet, da er Altibox den første som gir kunden klart redusert kvalitet på egne opptak.

 

Ja, det blir det. Absolutt alt blir transkodet til lavere kvalitet, og det er kun den versjonen som er tilgjengelig i ettertid. Husk på at det eneste som skjer når du "tar opp" et program, er at det settes et flagg med din ID på dette programmet. Når du "sletter" opptaket så fjernes flagget, og når samtlige flagg er fjernet (altså at alle brukere har "slettet"), så kan selve dataene slettes permanent.

 

Er du 100% sikker på at opptak er dårligere kvalitet enn livesending? :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe tvil om dette. Alt transkodes til lavere bitrate, og på en slik måte at spoling blir bortimot ubrukelig.

Svar fra Altibox;

 

 

Heisann.

 

Vi har sjekket opp litt her nå og må komme med en kontrabeskjed.

 

Svaret er at på opptak så er det komprimering som gjør at bitraten reduseres. Kvaliteten reduseres noe, men langt fra proporsjonalt med reduksjon i bitrate.

 

På den nye tv-løsningen så vil det fremover komme både nye muligheter, forbedringer og justeringer. Opplevd kvalitet på opptak er noe av det som er på agendaen.

 

//Michael

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Håper Altibox åpner opp for tilkobling av egen ekstern HDD til dekoderen.

Slik at man kan ta opp på egen HDD uten noen kvalitetsreduksjon. Enkelte ganger er høy kvalitet på bilde en viktig del av opplevelsen.

Det skjer ALDRI. Synn men sant. De er livredde for piratkopiering.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert riktig at den visuelle kvalitetsreduksjonen ikke er proporsjonal med reduksjonen i bitrate, men den er tidvis veldig tydelig/synlig. Og som sagt, spoling i opptak er nærmest ubrukelig på grunn av dette.

Spoling bruker jeg sjelden, men det jeg gjør på CD er å hoppe. Jeg har stilt inn 3 minutters hopp fremover og 1 minutt bakover. Er dette en mulighet hos Altibox, eller må man spole om man vil forflytte seg i programmet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...