torest Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Utslipp fra flåten kan reduseres med 60 prosent, ifølge Siemens.Oppdrettsnæringen vil ha elektriske båter: - Dette er det beste arbeidsmiljøet i verden Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Ved behov under 10 tonn nyttelast kan El-amfibium gjere økonomien betre således at mindre lokasjoner (mindre enheter) kan ha lønsomheit. Så smått at selv lusa ikkje bryr seg. Evolusjon har litt med bølgeteori å gjere. En nektar, så nektar neste, og så bare skjer det. Men teori og kapital skal ikkje vere uintlegent. Endret 17. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "-På flåten har vi 440 Volt. Da får vi ladet temmelig mye mens vi har kaffepause, sier Nordhammer." - Litt ironisk at de fleste av disse flåtene får strømmen sin fra generator. 6 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "-På flåten har vi 440 Volt. Da får vi ladet temmelig mye mens vi har kaffepause, sier Nordhammer." - Litt ironisk at de fleste av disse flåtene får strømmen sin fra generator. Kan nok fortsatt være mer effektivt å lade med en generator som jobber i et veldig spesifikt turtallsområde enn å ha en motor på båt og en på flåten. 5 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. Nei ! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "-På flåten har vi 440 Volt. Da får vi ladet temmelig mye mens vi har kaffepause, sier Nordhammer." - Litt ironisk at de fleste av disse flåtene får strømmen sin fra generator. Det er mange anlegg som har landstrøm:https://www.nrk.no/trondelag/oppdrettsselskap-satser-pa-landstrom-1.12012080 5 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Flott. elektrisk drift kommer på flere og flere områder. Der batterier ikke har nok energi vil Hydrogen-elektrisk komme. Ved produksjon av Hydrogen ( fra vind/bølge?) kan mærene få bortimot gratis Oksygen som anleggene trenger mye av. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. 1 time? 72 kWh / 136 kW = ca ein halv time. Arbeidsbåtane i oppdrettsnæringa går neppe mykje for full maskin. Få båtar går mykje for full maskin, med mindre dei deltek i ein konkurranse, fordi forbruket då er so mykje høgare enn normalt. Dei går ut til merdene om morgonen, jobbar der om dagen og går attende til land om ettermiddagen. 6 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. 1 time? 72 kWh / 136 kW = ca ein halv time. Arbeidsbåtane i oppdrettsnæringa går neppe mykje for full maskin. Få båtar går mykje for full maskin, med mindre dei deltek i ein konkurranse, fordi forbruket då er so mykje høgare enn normalt. Dei går ut til merdene om morgonen, jobbar der om dagen og går attende til land om ettermiddagen. Sturle, eg trur der er rim i skrivinga Di. Endret 17. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. 1 time? 72 kWh / 136 kW = ca ein halv time. Arbeidsbåtane i oppdrettsnæringa går neppe mykje for full maskin. Få båtar går mykje for full maskin, med mindre dei deltek i ein konkurranse, fordi forbruket då er so mykje høgare enn normalt. Dei går ut til merdene om morgonen, jobbar der om dagen og går attende til land om ettermiddagen. Var egentlig ikke tenkt å svare, men jeg ser at du får 5 som liker rettelsen. Er dagens ingeniører blitt sløvere? 90 kWh i hvert skrog blir 180 kWh. Med 20% igjen har vi 144 kWh til rådighet. En motor på 136 kW kan derfor gå med full fart i vel 1 time. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. 1 time? 72 kWh / 136 kW = ca ein halv time. Arbeidsbåtane i oppdrettsnæringa går neppe mykje for full maskin. Få båtar går mykje for full maskin, med mindre dei deltek i ein konkurranse, fordi forbruket då er so mykje høgare enn normalt. Dei går ut til merdene om morgonen, jobbar der om dagen og går attende til land om ettermiddagen. Var egentlig ikke tenkt å svare, men jeg ser at du får 5 som liker rettelsen.Er dagens ingeniører blitt sløvere? 90 kWh i hvert skrog blir 180 kWh. Med 20% igjen har vi 144 kWh til rådighet. En motor på 136 kW kan derfor gå med full fart i vel 1 time. Det står da vitterlig at hvert skrog har 90 kWh batteri og en motor på 136kW.Om det er 144kWh mot 272 kW vi regner med, eller 72kWh mot 136kW er da fullstendig likegyldig for tid under full kapasitet Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) "-På flåten har vi 440 Volt. Da får vi ladet temmelig mye mens vi har kaffepause, sier Nordhammer." - Litt ironisk at de fleste av disse flåtene får strømmen sin fra generator. For håpe at de velger en Free-piston Engine Gen. Og som er Kam-løs https://youtu.be/S3cFfM3r510 Endret 31. august 2017 av TU-leser Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 "I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW." Skal det være 20% igjen på batteribanken kan båten gå med full kraft i vel 1 time. Jeg vet ikke driftsmønsteret til arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen, men det virker lite. 1 time? 72 kWh / 136 kW = ca ein halv time. Arbeidsbåtane i oppdrettsnæringa går neppe mykje for full maskin. Få båtar går mykje for full maskin, med mindre dei deltek i ein konkurranse, fordi forbruket då er so mykje høgare enn normalt. Dei går ut til merdene om morgonen, jobbar der om dagen og går attende til land om ettermiddagen. Var egentlig ikke tenkt å svare, men jeg ser at du får 5 som liker rettelsen.Er dagens ingeniører blitt sløvere? 90 kWh i hvert skrog blir 180 kWh. Med 20% igjen har vi 144 kWh til rådighet. En motor på 136 kW kan derfor gå med full fart i vel 1 time. Tja. til land og til vands, er ikke OK ennu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå