-Tommy Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Har ett lite juridisk problem vi sliter med på jobb. Vi har et kaianlegg, avsperret med port og kodelås (åpent på dagtid). Men vi sliter med en gjenganger som bare "dumper" båten sin, stikker av og fjerner den etter flere uker for så å gjøre hele regla om igjen. Hvordan er juss biten av dette, har vi noen mulighet for å flytte den for eiers regning? Pålegge eier å fjerne den og ikke komme tilbake? Vi vet egentlig ingenting om eier ettersom han kommer og går nattestid når det ikke er folk her. EDIT: Vi tillater at folk bruker kaianlegget mot betaling. Det henger store skilt på porten, både inn og ut om hvordan betaling skal foregå men dette er selvfølgelig ikke noe vår hyggelige venn har gjort. Endret 17. august 2017 av -Tommy Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hei, dette er jo samme problemstilling som private parkeringsplasser. Kontakt et ekkelt taueselskap og sett opp skilt om at hensatte objekter fjernes for eiers regning. Googlet en link om problemstilligen: http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/1380021.PDF Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Dersom det er informert om betaling, ta beslag i båten til beløpet er betalt. Når det er snakk om gjentatt bruk og eier umulig kan ha unngått å vite om betalingsplikten har du et klart krav på vederlag og omkostninger. Jeg antar at båten er under 15 meter, da kan du ikke bruke sjøpant. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jeg antar at båten er under 15 meter, da kan du ikke bruke sjøpant. Kan man ikke bruke sjøpant så lenge fartøyet er registrert i et skipsregister (NIS/NOR)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Det var unøyaktig av meg. Jeg mente arrest i skip etter sjøloven kapittel 4. Disse gjelder bare for registreringspliktige skip, jf. sjøloven § 91 annet ledd. Strengt tatt er dette en fordel, ved en nærmere gjennomlesning av regelverket. "Vanlig" arrest etter tvisteloven kan tas for alle typer krav, mens arrest i skip etter sjøloven kun kan tas for visse typer krav. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Bær båten til en passende plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå