Gå til innhold

Hvordan lære seg å like øl?

Anbefalte innlegg

tittelen sier det meste.. Synest for ett par måneder siden at det smakte kjempegodt og fire pils 0,5 (pilsner) for ned på høykant. deretter ble jeg helt drita og kasta sikkert opp magesyre 20 ganger da jeg drakk på tom mage. siden har lukta og smaken vært helt motbydelig.

Tips? :/

Burde jeg starte på corona eller lignende for å lære meg å like det igjen? Å like øl er en fordel på fester osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig bør du lære deg å like øl igjen! Det er veldig upraktisk å være sær og bortskjemt småunge som ikke "liker" mat eller drikke  som resten av samfunnet gjerne nyter. Rettere sagt: voksne liker kanskje ikke egentlig alt, men de fortærer det likevel, og lærer seg etterhvert til å sette pris på det. Da blir man en velsett gjest som ikke er til bryderi.

Men jeg forstår godt ditt problem. En mager trøst er at det blir mindre motbydelig etter hvert, men i mitt tilfelle tok det et drøyt år. Jeg vil foreslå at du forsøker først å venne deg til øl med smak mest mulig ulik pils. Forsøk både IPA, kveiteøl, stout og klosterøl. Hvis du ikke er så bevandret i ølverdenen, har du virkelig noe å glede deg til! Men vær forberedt på at i motsetning til enkle smaker som alle liker umiddelbart (brus f.eks.), er øl og viner komplekse smaker som en først må lære seg, og deretter begynner å like.

• Liker 1
Lenke til kommentar

tittelen sier det meste.. Synest for ett par måneder siden at det smakte kjempegodt og fire pils 0,5 (pilsner) for ned på høykant. deretter ble jeg helt drita og kasta sikkert opp magesyre 20 ganger da jeg drakk på tom mage. siden har lukta og smaken vært helt motbydelig.

Tips? :/

Burde jeg starte på corona eller lignende for å lære meg å like det igjen? Å like øl er en fordel på fester osv..

Har hatt lignende opplevelser ^^ Det var da jeg var fersk i "drikkegamet" .. skulle være tøff, og drakk 10% elefantøl, hev nedpå 3-4 stk tidlig. Jeg endte i buskaset i byen, spøy og sovnet, og lå der til alle var klare til å dra hjem.

Det tar bare tid. Du burde begynne forsiktig. Ikke vent til helga når du skal drikke masse, dét er høyrisiko, det kan bli kræsj. Ta heller en kveld i uka når du skal se tv eller sitte foran pc'en. Du burde kanskje begynne med en mørk, tung øl, som ikke har så mye kullsyre. Anbefaler Guinness. Helst kjøp fra dispenser i en bar eller pub, den smaker dobbelt så bra, men boks går greit for en sjelden gangs skyld. Du kan jo spørre på polet også om alternativer, de som jobber der har overraskende god peiling på alkohol .. kanskje ikke så overraskende, så ekstremt dyrt som det er. Men til formålet å få deg til å like øl igjen, så er det verdt å kjøpe 1-2-3 gode mørke øl som kan få deg til å glemme den dårlige opplevelsen.

Så kan du begynne gradvis å bevege deg til lysere øl igjen. Det er jo etter min erfaring mye kullsyre i de fleste av dem.

EDIT: Coroña er etter min mening en helt medium, temmelig parfymért, og svært overpriset øl med en dél kullsyre. Det er godt med én, men skjønner ikke den store hypen. Dog var det -ett- utested jeg vanket på før, hvor de serverte dette i isavkjølte glass. Da må jeg si det var vanskelig å ikke kjøpe mér enn 3 på én kveld.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør du lære deg å like øl igjen! Det er veldig upraktisk å være sær og bortskjemt småunge som ikke "liker" mat eller drikke  som resten av samfunnet gjerne nyter. Rettere sagt: voksne liker kanskje ikke egentlig alt, men de fortærer det likevel, og lærer seg etterhvert til å sette pris på det. Da blir man en velsett gjest som ikke er til bryderi.

Tullball. Kjenner mange som ikke liker øl og det er aldri noe bryderi. Å ha et par cider eller noe vin i skapet hvis man absolutt skal by festgjestene på noe er null problem. Utover det så får folk ta med selv hvis de er "sære" i smaken. Skal man tvinge i seg noe man ikke liker for å være en god gjest da eller?

Det finnes enormt mye øl der ute TS og man får øl som smaker alt fra banan til vann. Det er litt for generellt å si "venne seg til øl" da du kan like en øl til 100,- pr. flaske og ikke like standard Ringnes eller Borg. Er målet å takle å drikke billigøllet på butikken og utesteder?

Lenke til kommentar

Folk som sier de ikke liker øl blir for meg samme som folk som sier de ikke liker fisk, kjøtt eller grønnsaker.

Det finnes så ekstremt mye forskjellig, så at du ikke er så begeistret for pilsneren i butikken betyr ikke at du ikke liker øl.

Personlig elsker jeg øl, men drikker så og si aldri pils fra butikken. 

Lambic, pils og Imperial stout, det er ett ganske vidt spekter med smaker i de tre sortene der!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne egentlig heller ikke utstå øl i begynnelsen, men nå er det få drikkevarer som smaker bedre når jeg vil senke skuldrene en fredagskveld. Enig i det som er foreslått ovenfor om å prøve andre typer øl. Velkopopovicky Kozel Dark var en jeg personlig hadde sansen for i starten, og som jeg selv ble tipsa om av en venn av meg som ellers foretrakk å drikke sider. Det var vel i grunn kort tid etterpå at jeg begynte å se på øl som et fullverdig alternativ til sider. Siden har siderkonsumet sunket betraktelig...

Lenke til kommentar

Å drikke seg dårlig på ting er ei kjent problemstilling som går over etterkvart.

Mitt beste tips er å kun drikke andre typar øl i ei periode slik at du venner deg til ølsmaken igjen men ikkje nøyaktig samme ølsmaken som du blei dårlig på.

Prøv å drikk stout eller porter, eventuelt smaksatt øl i ei periode.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er så vanskelig å forstå... "fire pils" kombinert med ordene "helt drita"... :p

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Skal man tvinge i seg noe man ikke liker for å være en god gjest da eller?

Helt korrekt, du har skjønt det! I mange situasjoner inntar man mat eller drikke eller overværer ritualer eller kulturinnslag som man egentlig ikke er så begeistret for, men en lar seg ikke merke med det, for ikke å såre andre.

Oppdragelse eller høflighet, kalles det visst.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...