Gå til innhold

Hva heter en landeveissykkel med flatt styre?


meis

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få sans for landeveissykling, men klarer ikke helt å vende meg til bukkestyre. Jeg antar det lages landeveissykler med flate styrer. Har disse hybridene et spesielt navn?

 

(Jeg ønsker altså en lett, rask landeveissykkel, lav punkteringsrisiko, og altså flatt styre. Hadde også vært greit med interne brems- og girwire iom. lite wire-vennlig sykkelstativ på bilen. Tips mottas med takk :) )

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En landeveissykkel har bukkestyre. Det du beskriver er ikke en landeveissykkel. Du får imidlertid relativt lette og stive hybridsykler med aggressiv geometri (foroverlent sittestilling), som vel er det du ser etter. Punkteringsrisikoen er vel stort sett større jo "raskere" sykkel, fordi raske sykler har smalere dekk. Bredere dekk = lavere punkteringsrisiko (all else equal).

 

Rent konkret kan du jo sjekke ut disse:

https://www.bmc-sykler.no/produkter/bmc-alpenchallenge-01-beltedrift

https://www.birk.no/birk-raceway-2016

https://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-cross-machine-c6-sl-28r-osl-hybridsykkel-2016-39909.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/everest-innovation-race-hybridsykkel-2016-39775.aspx

 

Jeg ville imidlertid heller forsøkt å bli vant til bukkestyre. Hva er problemet ditt med det?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Han trenger jo ikke en ny sykkel.

Nytt styre, bremser og gir hendler, så er du i mål. Snu stemmen til å peke oppover.

 

 

Man kan aldri få for mange sykler  :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha bukkestyre er det vel fordi du ikke liker å kjøre aggressivt? Du trenger ikke ligge i bukken hele dagen, du trenger egentlig ikke gjøre det i hele tatt hvis du ikke vil. Finnes flere måter å sitte på sykkelen! Det nærmeste du kommer en landeveissykkel er nok likevel noe som dette: https://www.canyon.com/no/fitness/roadlite/roadlite-al-8.html 

 

Nokså lav vekt (8,4 kg), bra gruppesett (Ultegra, beste du får fra Shimano etter Dura-Ace), og ganske grei kassett og krank. Tror nok neppe du ikke vil føle at du mangler noen gir selv om det er veldig bratte bakker (50-34 og 11-32). Hjulene ruller nok ikke like fort som hjulene på en landeveissykkel pga bredden på dekkene og mønsteret, men det ruller nok ganske greit likevel :)    

Som du sikkert har gjettet så ligger jeg så og si aldri i bukken. Når jeg først skal sitte oppreist så hvorfor ikke ha flatt styre? Litt mer luftmotstand kanskje, men jeg prioriterer den bedre kontrollen på dårlig vei og den bedre(?) adkomsten til bremsene som et flatt styre vil gi. Sikkert alderen som spiller inn :-|

Sykkelen du viser til kan være midt i blinken! Jeg har tenkt at alu-ramme, bredere hjul og skivebremser måtte bli tungt, men 8,5 kg er kjempebra, og prisen er det vel ikke noe å si på? Ser jeg feil eller ligger det kabler under den øverste stangen i rammen? Har litt dårlig erfaring med dette på mitt sykkelstativ på bilen, et enkelt Thule-stativ som festes på tilhengerfestet. Synes det virker som om gir-wiren blir slakk. Er det noen enkel fiks på dette (bortsett fra å kjøpe et annet stativ)?

Endret av meis
Lenke til kommentar

En landeveissykkel har bukkestyre. Det du beskriver er ikke en landeveissykkel. Du får imidlertid relativt lette og stive hybridsykler med aggressiv geometri (foroverlent sittestilling), som vel er det du ser etter. Punkteringsrisikoen er vel stort sett større jo "raskere" sykkel, fordi raske sykler har smalere dekk. Bredere dekk = lavere punkteringsrisiko (all else equal).

 

Rent konkret kan du jo sjekke ut disse:

https://www.bmc-sykler.no/produkter/bmc-alpenchallenge-01-beltedrift

https://www.birk.no/birk-raceway-2016

https://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-cross-machine-c6-sl-28r-osl-hybridsykkel-2016-39909.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/everest-innovation-race-hybridsykkel-2016-39775.aspx

 

Jeg ville imidlertid heller forsøkt å bli vant til bukkestyre. Hva er problemet ditt med det?

Det er to ting jeg ikke liker med bukkestyre: Det smale grepet gir meg følelsen av dårlig kontroll på styret, særlig på dårlig asfalt. I tillegg føler jeg at et flatt styre gir raskere adgang til bremsene. Dette siste er ikke det viktigste, men kan ha en viss betydning ved sykling der det er mye hindringer (fotgjengere, rulleskigåere, bytrafikk, ...).

Skal se gjennom listen du la ved!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Han trenger jo ikke en ny sykkel.

Nytt styre, bremser og gir hendler, så er du i mål. Snu stemmen til å peke oppover.

Jo jeg trenger ny sykkel. Har ikke landeveissykkel fra før.

 

Hvordan vet du da at du ikke kan venne deg til bukkehornstyre?

Lenke til kommentar

 

 

Han trenger jo ikke en ny sykkel.

Nytt styre, bremser og gir hendler, så er du i mål. Snu stemmen til å peke oppover.

Jo jeg trenger ny sykkel. Har ikke landeveissykkel fra før.

 

Hvordan vet du da at du ikke kan venne deg til bukkehornstyre?

:-) Kan sikkert virke som en selvmotsigelse. Har leid landeveissykkel på Mallorca (to somre), i sør-Frankrike (en sommer) pluss lånt av naboen, så jeg har bestemt meg. Kanskje en ulempe å starte med landeveissykling når man er 50+?

Lenke til kommentar

Tilbake til utgangs-spørsmålet (hva man kaller en landeveissykkel med flatt styre): Lurer på om det nærmeste man kommer er "Fitness-sykkel". Om jeg ikke har misforstått så har disse flatt styre, dekk er litt bredere, skivebremser osv., men vekt kan likevel være nede på mellom 8 og 9 kg, og dekkene tåler høyt trykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...