Gå til innhold

[Løst] 49" til maks 8000kr

Anbefalte innlegg

Hei, søstra mi ser etter en tv til hennes nye leilighet og tenker at 49" er nok. Da det er 20% på power nå så blir det nok der hun kjøper den imorgen. (gjør ikke noe om den må bestilles da hun flytter først om 2 uker)

Kravene:

Maks 8000kr hvis den er på power.no (7000kr ellers) men går gjerne billigere.

49"

Wifi

Smart tv

helst 4k uhd

Hun skal bare bruke tven til vanlig tv, smart tv (netflix, hbo, viaplay), filmer (meste er dvder så håper oppskaleringen er ok?) og ikke noe sport/fotball.

Anyways har sett mest på disse to:

LG 49" 4K UHD DIREKTE LED TV 49UJ630VAEN 5490kr

LG 49" 4K UHD EDGE LED TV 49UJ750VAEN 6666kr

1. Hva er best av direkte led i den billigste bedre vs edge led med lokal dimming pluss høyere pmi i den dyrere?

2. Er det verdt å betale over 1k ekstra for 100hz om man ikke ser på sport/spiller spill?

3. Hvilken hadde dere valgt til hennes bruk?

Eventuelt noen andre gode kjøp som er ute og går?

edit: ser ut som den dyrere også kommer med magic remote så det er jo fristende. :)

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

direkte LED er alltid bedre enn Edge-LED, selv med dimming. Direkte LED gir jevnt baklys, mens EDGE LED så ligger LEDene på kanten og lyser inn. De få gangene jeg har sett TVer med den teknologien, så har jeg aldri blitt imponert. Sterk lys blødning i hjørnene f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

direkte LED er alltid bedre enn Edge-LED, selv med dimming. Direkte LED gir jevnt baklys, mens EDGE LED så ligger LEDene på kanten og lyser inn. De få gangene jeg har sett TVer med den teknologien, så har jeg aldri blitt imponert. Sterk lys blødning i hjørnene f.eks.

Takk for svaret :) Rart at den billigere/lavere modellen har dårligere lys/bilde da? Men da blir spørsmålet om det er så mye dårligere at det ikke er verdt å betale 1000kr ekstra for 100hz, hodetelefonutgang og magic remote. hmmm... Magic remote kan jo uansett kjøpes for 500kr.

Lenke til kommentar

Nei, direkte-LED er generelt vanskeligere og dyrere å få til bra enn edge-LED, men det kan også bli vesentlig bedre når det kommer til clouding og kontrast ved hjelp av lokal dimming.

På en TV i 6-serien til LG bør man regne med at det er ujevnheter i bakbelysningen, som kan være irriterende om man ser mye film og serier med mørke scener i svak rombelysning, dette vil være noe bedre på UJ750. Ingen av modellene du har sett på er spesielt gode i svak belysning grunnet IPS-paneler, om film og serier om kvelden er en prioritet burde hun heller se på modeller med VA-panel som Samsungs MU7000-serie.

UJ750 har også i følge spesifikasjonene bedre fargebehandling og lysstyrke, så om hun ser på Netflix' egenproduserte serier (med 4K/HDR-abo) vil den ha et bedre bilde.

Bruksmessig får du med en Magic Remote, som er en god del mer responsiv og ergonomisk i bruk enn den vanlige fjernkontrollen til LG. Sjekk om UJ630 støtter det i det hele tatt, er ikke alle LG-modeller med WebOS som gjør det.

Er prisforskjellen verdt det? Helt klart for noen, men det er vanskelig å si om det er det i ditt tilfelle, hvis man faktisk er kresen på bildekvalitet er ikke dette modellene å se på uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Så nettopp på dette, for jeg kjøpte et i den serien for ca et år siden.

Det er 2017 modeller. Og jeg lurer på hvorfor i alleverden de koster flere 1000 mer nå enn i fjor??

Nå koster samme kr 9999.

Lurte på å kjøpe et i denne størrelsen også som jeg vurderte sist, men nå er de har steget med 3000 kroner.

Har det skjedd noe, nye avgifter eller noe?

PS. Hvis noen har den TV.n, lurer jeg på hvor bredt det buete stativet er på 49 ".

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...