Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser og treg, kjøpe ny eller er det håp

Anbefalte innlegg

Windows 10 home

intel ® core i5 cpu 760 @2.80 ghz 2.80ghz 4 kjerner

installert minne 4.00 GB (2.00 GB kan brukes)

64 bit

NVidia geforce gtx 660

WDC Harddisk 1tb (WDC WD10EARS-22Y5B1 ATA DEVice)

CX600 Strømforsyning

OPTiarc DVD RW AD-5260S ATA Device

Maskinen er  treg og "fryser" ofte i et par sekunder eller mindre. Dette selv med kun nettleser åpen. Ser at Minne og Disk % ofte ligger på 100% eller rett under, virker som det er der problemet ligger. Ser også at Fysisk minne totalt: 2gb, men Fysisk minne tilgjengelig kun er på 410 mb. Disk kan ligge på 100% selv med bare 15mb/S totalt ibruk i følge oppgavebehandling.

Jeg har googlet mye og sett at disk og til dels minneproblematikken kan være en vanlig greie med windows 10, har så vidt jeg kan forstå forsøkt alle løsningsforslag som dukker opp til dette, uten at det har forbedret noe.

Maskinen er satt sammen av en lite datakyndig person som ikke har spes greie på komponenter osv (meg), så lurer vel på om det er noe i hardware som bottlenecker det hele? 

Mye av PCen er nok fra helt tilbake i 2010 - skjermkortet noe nyere.

Burde jeg bare kjøpe meg en ny PC? Er det noe verdi i noen av delene på PCen min slik at jeg slipper å kjøpe et helt nytt oppsett (skjermkortet?)? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at disken har flere sektorfeil som gjør at den bruker lang tid (=flere forsøk) på å lese data fra disse skadete sektorene. Sånne feil kan i mange tilfeller fikses med SpinRite, men det koster vel like mye som en ny harddisk ($89), så hvis du har muligheten til å kopiere ut alle viktige data og reinstallere Windows på en ny harddisk, så ville jeg ha gjort det.

Enda bedre, velg SSD fremfor en snurredisk, eventuelt bruk en "liten" SSD (>=120GB) som C:-drive og en snurredisk til alt av dokumenter, mediefiler og den slags. En SSD gjør PC'en mye kjappere enn med en harddisk.

Og med 64-bits Windows burde du ha sett 4GB minne. Men 32-bits Windows kan det være at man ikke får tilgang til alle 4GB, men denne begrensningen gjelder ikke 64-bits Windows. Sjekk at begge RAM-brikkene er plassert i riktig spor.

Hvis du kan oppgradere til 8GB minne (2x4GB) vil behovet for "swap file" reduseres sterkt, men med en SSD istf. harddisk vil også håndteringen av "swap file" bli raskere, så her får du veie fordeler opp mot pris. (Hvis det er "gammeldags" RAM kan det tenkes at prisen er høyere enn "nymotens" RAM.)

Lenke til kommentar

last ned speedfan, det er gratis, og det forteller deg mye viktig informasjon om maskinen. Der kan du sjekke at ting ikke overoppheter - veldig vanlig grunn til at ting går sakte, og du kan sjekke om harddisken(e) har dårlige sektorer. Det ville være helt latterlig å skulle kjøpe dyr programvare eller bytte disk bare på mistanke.

Det er lurt å oppgradere til SSD uansett, det vil oppleves som en helt ny maskin, det er virkelig natt og dag. Jeg vil også si at 4GB ram er absolutt minimum for å få en grei brukeropplevelse. Anbefaler 8, da har du mer enn nok for det meste av "normal" bruk.

Om maskinen din har noen verdi får du vurdere selv, men min hoved-PC er fra 2005 og oppleves fortsatt rask og fin. Men det er med 8GB ram, SSD, dokumentlagring på RAID og en CPU som er ganske rask i forhold til alderen. Og jeg kjører windows 7, fordi windows 8 var katastrofalt dårlig, og selv splitter nye maskiner til 15.000+ oppleves som trege med windows 10...

Lenke til kommentar

Maskinen er god den, Ingen ting som tilsier at det er på tide og kjøpe ny.

Gjør som de sier over, Ta en sjekk av HDD og kost på deg en SSD. Du får en splitter ny Harddisk og SSD til laptop for under 1.500 kr totalt og det blir så godt som en ny maskin. Formater og reinstaller windows 10 etter at du har tatt ut dokumenter/bilder/videoer osv som du vil ta vare på.

Jeg gjorde dette på en Laptop som fortsatt kjører windows Xp for få dager siden, Rask og fin, bra maskin til og ha med på hytte osv.

Hva skal man si ? 660 kortet er møkk om du skal sammenligne det med dagens kort. Men igjen så kan det hende det er kjempebra til ditt bruk. Må vite hva du bruker maskinen til og hva du har planer om og bruke den til i fremtiden. Skal du spille minecraft, league of legends og andre spill som krever lite så holder det med et 660 kort.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Bare for å ha slengt det ut; Jeg hadde lignende problemer med min pc i laaang tid, før jeg fant ut at det var antiviruset mitt som kødda det til. Det var på den tiden AVG free version. Kanskje du har den og det er verdt et forøk? Min pc er bortimot 10 år -gammel-, men virker som en gammel traver enda, etter omtrent daglig bruk i alle år. Har aldri opplevd maken. Litt kødd har det vært, men dét har vært min feil, og har klart å rett det opp.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...