Gå til innhold

Disse bremsene er utviklet spesielt for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke disse brukes på fossilbiler også?

Dem er jo:

Lettere

Kaldere (varmer ikke opp oljen)

Bremser bedre

Rustfrie

Slittasjefrie

Lette og bytte.

 

Hva er baksiden av medaljen

 

De er utviklet for el-biler som i mye mindre grad bruker bremsene enn vanlige biler. Det er godt mulig at de under samme belastning som vanlige biler vil slites betydelig. Kan også være at delene tross alt vil være dyrere når de evt. må skiftes, og kombinert med større slitasje på vanlige biler så kan det bli ulønnsomt.

 

Likevel har det absolutt fordeler som burde kunne overføres til tradisjonelle biler (enn så lenge de vil eksistere nå som hybrider og rene el-biler selger som aldri før).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En bør jo være noe mer forsiktig når en bytter hjul sommer/vinter da, samt at felgene antagelig blir en del dyrere. De skal jo kunne motstå krefter på flere vis.

Lenke til kommentar

Dette er spesiellt velkomment dersom også bytte av bremseskiver får presset ned prisen en god del. Ulempen er vel at en skjeiv felg fort gjør bremseskive skjeiv også?

 

En har vel til dels det problemet med fossilbil bremseskiver dersom en får en sidekollisjon. Men jeg tenker mer på EL-bil med det nye konseptet og en forkjært situasjon mot f.eks. en stor stein, fortauskant eller hva det måtte være. Som ikke alltid går utover fossilbilens bremseskive, men som regel ihvertfall felgen.

Lenke til kommentar

Kunne man ikke brukt aluminiumsskiver med tradisjonell innfesting også på elbil? De vil også lede varmen ut til felgens senter, og løse korrosjonsproblemet.

Nyttig for å redusere vekten med "hjulmonterte" motorer også, Kanskje mest for å stoppe munnen på kritikere, siden Lotus har funnet ut at den økte ufjærede vekten ikke betyr noe i virkeligheten.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

En bør jo være noe mer forsiktig når en bytter hjul sommer/vinter da, samt at felgene antagelig blir en del dyrere. De skal jo kunne motstå krefter på flere vis.

 

Det er vel heller færre og lavere krefter når boltsirkelen som skal overføre bremskraften til hjulet har større diameter.

Lenke til kommentar

En bør jo være noe mer forsiktig når en bytter hjul sommer/vinter da, samt at felgene antagelig blir en del dyrere. De skal jo kunne motstå krefter på flere vis.

 

Dette, samt andre enkle ting som bytte av tennplugg og olje/oljefilter, har gått i glemmeboken for mange og folk bestiller bare time hos verksted får å få skiftet til vinterhjul. Det er kanskje greit så sparer man plass hjemme også ved at hjulene ligger på et dekkhotell.

Lenke til kommentar

Aluminiumruster ikke, den korroderer! Rustproblemet løst enkelt, men korrosjon kan fortsatt være et problem.

Rust er korrosjon i jern. Rust er lekmannsord for korrosjon, derfor bruker journalister det sånn. Mange aluminiumslegeringer er ekstremt lite utsatt for korrosjon i atmosfæren. Aluminium beskytter seg selv.

Endret av Lynxman
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel heller færre og lavere krefter når boltsirkelen som skal overføre bremskraften til hjulet har større diameter.

Vel, i dag mottar ikke felgen noen bremsekrefter direkte. Den kan neppe heller tåle skade like lett som tidligere fordi en kan skade bremser / miste bremsekraft, så den må antagelig tåle mer.

 

 

En bør jo være noe mer forsiktig når en bytter hjul sommer/vinter da, samt at felgene antagelig blir en del dyrere. De skal jo kunne motstå krefter på flere vis.

Dette, samt andre enkle ting som bytte av tennplugg og olje/oljefilter, har gått i glemmeboken for mange og folk bestiller bare time hos verksted får å få skiftet til vinterhjul. Det er kanskje greit så sparer man plass hjemme også ved at hjulene ligger på et dekkhotell.

 

Sant nok. Dog er det en allikevel en ulempe at (fler og fler) ting blir laget slik at det er umulig å ha kontrollen selv. Det er en forskjell på det å bli fratatt muligheten til å gjøre noe selv mot å ønske at andre tar jobben. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvorfor måtte de være større for å være i aluminium?[....]

Aluminium er generelt svakere, mykere, mindre slitesterkt etc. så de måtte nok benytte alle triksene i boka for å få akseptabel levetid. Da blir gjerne diameteren større (tenk sykkelbremser: en felgbrems er bare to gummibiter som dyttes litt inntil felgen, mens en skivebrems har herdet stålskive og dyre bremseklosser)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Aluminiumruster ikke, den korroderer! Rustproblemet løst enkelt, men korrosjon kan fortsatt være et problem.

Rust er korrosjon i jern. Rust er lekmannsord for korrosjon, derfor bruker journalister det sånn. Mange aluminiumslegeringer er ekstremt lite utsatt for korrosjon i atmosfæren. Aluminium beskytter seg selv.

 

 

Ja, men om du bor slik til som meg, med saltråke store deler av året, så blir aluminium oppspist.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men om du bor slik til som meg, med saltråke stoler deler av året, så blir aluminium oppspist.

"Aluminium" er fryktelig mye rart. Det finnes hundrevis av legeringer med forskjellige egenskaper. Noen korroderer veldig lett, mens andre ikke. Du må være mer presis. Hvordan går det med toppen i motoren din? Den er sannsynligvis ubehandlet aluminium.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Karbonbremser har svært dårlige egenskaper kald, og er veldig dyre. Dermed passer de dårlig for en bil som ikke bruker bremsene ofte.

 

 

Nå idag brukes vel stort sett kun karbon-keramiske skiver, og ved bruk at korrekte klosser så trenger ikke skivene varmes opp før de virker. I racing er det både andre komponenter for skiver og klosser fortsatt, så der gjelder det med temperatur på skivene fortsatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...