Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste måte å kjøpe bil?


Anbefalte innlegg

Jeg kan bokstavlig talt ingenting om bil. Kunne veldig gjerne trengt litt hjelp av ekspertene når jeg nå skal handle ny! :) Kunde: mann i forhold, 25 år, uten barn, bor sentralt, men vil ha mulighet til å kjøre til hytta (100 km).

 

Ta gjerne og quote hele posten, og fyll inn svarene dine under spørsmålene.

 

Q: Hvilken type bil gir mest for pengene?

- Har hørt at C-klassen med kompaktbiler er veldig konkurranseutsatt, men betyr dette at de tradisjonelt gir mest verdi?

 

Q: Elektrisk, hybrid, bensin eller diesel?

- Hva er gunstigst økonomisk i det lange løp? Alle kostnader tatt i betraktning.

 

Q: Hvor viktig er drivstoff-forbruket?

- Er det stor forskjell på årlig bensin/diesel forbruk mellom ulike typer biler eller spesifikke modeller? Hvor mye bør dette vektlegges?

 

Q: Servicekostnader?

- Er det merker eller modeller som er notorisk kjent for å ha lite problemer / lave servicekostnader? Hvor mye bør dette vektlegges?

 

Q: Verditap?

- Finnes det merker, modeller, utstyrspakker eller til og med farger som holder seg best i pris?

 

Q: Hvilken årsmodell?

- Biler taper seg fort i verdi. Bør en helst kjøpe bil ny, eller noen år gammel for å holde best på verdien?

 

Q: Hvor ofte bør en kjøpe / selge bil?

- Litt forrige spørsmål snudd på hodet. Dersom en selv velger å legge litt innsats i det, er det optimalt å selge egen ny-/bruktbil etter et visst antall år, for å spare penger på verditap i lengden? Hvilken "syklus" bør en satse på?

 

Q: Kjøpe hos forhandler eller på Finn?

- Er det en klar konsensus om hvor det er best og rimeligst å kjøpe?

 

Q: Hva er de heftigste kampanjene?

- Hva er eksempel på de aller beste tilbudspakkene, der en sparer mest på enten bil eller utstyr?

 

Q: Hva kan jeg forhandle meg fram til?

- Ved å bruke alle triks i boka, informere selger om at en skal sjekke konkurrenter, bruke finansieringsløsninger osv. Hvor hardt kan jeg presse forhandler på priser og utstyr? Med maks medhold.

 

Q: Er lokale juveler hos bilforhandlere de beste kjøpene?

- Er det slik at biler som har stått utstilt en stund og tar opp plass hos forhandlere, som de gjerne vil bli kvitt, de beste kjøpene etter pruting? Vil det med andre ord si at en bør sjekke alle bilforhandlere lokalt?

 

Q: Er det forskjell på tilbud hos bilforhandlere rundt om i landet?

- Er det lettere å få en god pris på bil om en handler i f. eks. Kristiansund eller i Oslo?

 

Q: Annet jeg bør tenke på?

- Forsikring etc.? Best pris via venn som jobber som bilforhandler?

 

Tusen takk for at du tar deg bryet til å svare. Håper denne tråden kan være til hjelp for MANGE!  :new_woot:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

 

 

Q: Hvilken type bil gir mest for pengene?

Dette er nok veldig individuelt, på papiret ser nok f.eks. Mitsubishi Outlander ut som et røverkjøp sammenlignet med en BMW X3 (220 000,- i forskjell på startpris), men om man tar høyde for kvalitets-følelse, kjøreegenskaper, komfort, status osv., så syns nok noen at de 220 000 er god valuta.

 

 

 

Q: Elektrisk, hybrid, bensin eller diesel?

Elektrisk.

Fordeler: https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/fordeler-med-elbil/ . Mindre bevegelige deler, mindre som kan gå galt.

Ulemper: Godene kan forsvinne, batteriteknologien er i stadig utvikling med høyt tempo(dagens teknologi/rekkevidde kan fort blitt "gammel"), krever en viss dedikasjon til lading.

 

Hybrid.

Fordeler: Greit mellomalternativ om man har kort vei til jobb / små-kjører mye, da man kan kjøre for det meste på kun elektrisk drift. har flere kolleger som er veldig fornøyde med å kunne gjøre dette på sine Golf/Passat GTE, Outlander I-Miev, A3 E-tron osv. 

Kan fint kjøre videre selv om batteriet er "flatt" (forutsetter selvfølgelig at man har drivstoff på tanken).

I hybridmodus bruker man mindre bensin enn tilsvarende bensinbil.

Ulemper: Deler ellers ingen av fordelene til elbil, veldig kort rekkevidde på kun elektrisk drift

(Hadde ikke vurdert "ladefri" hybrid)

 

Bensin.

Veldig tradisjonelt, har blitt veldig mye mer effektiv de siste årene pga. "downsizing" (lavere motorvolum kompenserert med turbo).  

Bruker generelt mest drivstoff av alle alternativene, samtidig som drivstoffet er dyrere per liter. Høyeste CO2 utslipp.

 

Diesel.

Fordeler: Lavere forbruk og billigere drivstoff enn bensin. Som regel høyere dreiemoment som er greit om man ofte frakter tungt / trekker henger.

Ulemper: Må kjøres varme for at de skal være mest mulig effektive/driftsikre (motorvarmer motvirker en del av dette). Høyere lokalt utslipp (NOx) enn bensin.

Dieselforbud i byene. (om man ikke bor i by, så blir man uansett påvirket på bruktmarkedet)

 

 

 

Q: Hvor viktig er drivstoff-forbruket?

Drivstoff-forbruk henger til en viss grad sammen med effekt, noen godtar gjerne litt ekstra effekt i bytte mot økt forbruk.

I utgangspunktet er det heller ikke så viktig som personen som sitter bak rattet, det er lite poeng i å kjøpe en bil med lavt drivstoff forbruk, for å så kjøre den som om man hadde en bil med det dobbelt av forbruk.

 

 

 

Q: Servicekostnader?

Når du har pekt deg ut noen biler, så bør absolutt forhandlerne kunne svare på serviceintervall og ca. kostnad på servicer.

Hadde ikke tenkt så mye på det før du kom så langt.

 

 

Q: Hvilken årsmodell?

- Biler taper seg fort i verdi. Bør en helst kjøpe bil ny, eller noen år gammel for å holde best på verdien?

 

Q: Hvor ofte bør en kjøpe / selge bil?

- Litt forrige spørsmål snudd på hodet. Dersom en selv velger å legge litt innsats i det, er det optimalt å selge egen ny-/bruktbil etter et visst antall år, for å spare penger på verditap i lengden? Hvilken "syklus" bør en satse på?

Kombinerer bare disse.

En bil taper seg desidert mest i verdi de første årene fra den var ny, etter det jevner det seg litt ut.

Sånn veldig generell regel:

Som regel lurest å kjøpe brukt (minst 2-3 år gammel), men man taper litt av tryggheten med minst 5 års fabrikkgaranti.

Brukt kan man gjerne selge ofte, bare passe på at man betaler godt ned på lånet.

Skal man kjøpe nytt, så får man jo fordelen av å få bilen akkurat slik man vil ha den og full fabrikkgaranti. Men til gjengjeld så må man ta støyen av verditapet de første årene.

For at verditapet skal utligne seg bør man helst eie en bil man kjøpte nytt i 6-7 år sies det, dette er lenge for mange, da man kan få andre prioriteringer / behov på de årene. Her er det flere som velger leasing, da man i teorien ikke betaler så mye mer enn estimert verditap + renter, og så får man ny bil hvert tredje år.

 

Q: Kjøpe hos forhandler eller på Finn?

- Er det en klar konsensus om hvor det er best og rimeligst å kjøpe?

 

Privatsalg: som regel litt billigere

Forhandler: Litt dyrere, men man får mer hjelp under selve kjøpsprosedyren, og har et kontaktpunkt i etterkant. I tilfeller hvor fabrikkgarantien er utgått, kan også forhandler gi en bruktbilgaranti.

 

Q: Hva er de heftigste kampanjene?

- Hva er eksempel på de aller beste tilbudspakkene, der en sparer mest på enten bil eller utstyr?

 

Her må man nesten følge med som med alt alle andre forbrukerprodukter.

Generelt er det lurt å velge en del utstyrspakker, da disse har generelt en lavere pris enn hva utstyret koster totalt individuelt.

 

 

Q: Hva kan jeg forhandle meg fram til?

- Ved å bruke alle triks i boka, informere selger om at en skal sjekke konkurrenter, bruke finansieringsløsninger osv. Hvor hardt kan jeg presse forhandler på priser og utstyr? Med maks medhold.

Dette er jeg helt håpløs på, så du får håpe noen andre gir deg et fornuftig svar :)

 

Q: Er lokale juveler hos bilforhandlere de beste kjøpene?

- Er det slik at biler som har stått utstilt en stund og tar opp plass hos forhandlere, som de gjerne vil bli kvitt, de beste kjøpene etter pruting? Vil det med andre ord si at en bør sjekke alle bilforhandlere lokalt

 

Ja og nei, kan være en grunn til at bilen har stått så lenge også. Jeg har sett forhandlere sitte på biler i månedsvis for noe så teit som at de vil ha altfor godt betalt sammenlignet med tilsvarende biler. Ofte er de også veldig bastante på prisen de har satt, pga. de mest sannsynlig ga litt for mye i innbytte og ikke vil bite i det sure eple :)

 

Q: Er det forskjell på tilbud hos bilforhandlere rundt om i landet?

- Er det lettere å få en god pris på bil om en handler i f. eks. Kristiansund eller i Oslo?

 

Pruting igjen, har ikke noe godt svar og har heller ikke noe erfaring med å sammenligne forhandlere andre steder i landet.

 

 

Q: Annet jeg bør tenke på?

- Forsikring etc.? Best pris via venn som jobber som bilforhandler?

 

Forsikring er en vesentlig kostnad på bilen, så det er absolutt noen man bør sjekke før man kjøper en bil, om ikke kan man fort få seg en smell. Anbefaler å bruker Finansportalen til å sjekke priser uansett. Når du har det som et sammenlignings grunnlag, kan du eventuelt få tilbud av forhandler (jeg har fått desidert billigst via forhandler på de 2 siste bilene mine).

Lenke til kommentar

Kort om forsikring så kan du oppnå store besparelser på å bruke medlemskap i foreninger eller organisasjoner. Sparte over 500 kr pr mnd på å ta en telefon framfor å bruke vår lokale bank hvor vi har øvrige forsikringer.

 

Forsikring er en vesentlig del av bilhold, så sjekk pris og tilbud på bilen før du kjører avgårde.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Takk for herlig innlegg, Henrik! For min del er  luksuskomfort og slikt ikke i høysete, så lenge bilen er praktisk og gir mye valuta for prisen. Er VW e-Golf bibelen når det kommer til elektriske? :) 

 

Og ja, skulle veldig gjerne fått svar fra noen som har opplevd å grille forhandlere litt på pris.. hehe. Vet at det er mulig å prute, men har ingen oversikt over hvor mye marginer som faktisk finnes på bilmarkedet. Det skulle jeg ekstremt gjerne visst, fra en eks-bilforhandler eller lignende. Om noen har tips, og helst vil si det via PM, tar jeg veldig gjerne imot det også!  :green:

Lenke til kommentar

Hva slags bil avhenger jo helt av bruk.

 

Elektrisk er jo helt genialt som bil nummer 2 mht småkjøring. Rekkevidde spiller ikke så stor rolle. En av trillingene er midt i blinken som en sånn bil på bare rundt 160 000,- ny. Hensikten her er å spare penger, på butikkturer, til togstasjonen, til venner, jobb, skole osv hvis du har det nært nok.

 

Men er det den eneste bilen du eier og du tror du må kjøre langturer ofte og/eller taue henger/vogn, så er ikke elektrisk tingen, vinterstid så kortes rekkevidde ned dramatisk på elbil.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Én jeg kjenner sa til meg en gang, at den beste måten å "kjøpe" bil på, er å kjøpe en 1-2 år gammel bil, ha den til garantien går ut, og dermed gjenta prosessen. Det er i den perioden bilen taper seg minst i verdi. Du kan bruke garantien til å reparere når ting blir slitt. Du slipper å kjøre rundt i et gammelt vrak som du aldri vet når skal bryte sammen.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én jeg kjenner sat il meg en gang, at den beste måten å "kjøpe" bil på, er å kjøpe en 1-2 år gammel bil, ha den til garantien går ut, og dermed gjenta prosessen. Det er i den perioden bilen taper seg minst i verdi. Du kan bruke garantien til å reparere når ting blir slitt. Du slipper å kjøre rundt i et gammelt vrak som du aldri vet når skal bryte sammen.

 

enig, jeg hadde nok ikke kjøpt flunkende ny bensin/dieselbil nå

Lenke til kommentar

Ikke kjøp noe annet enn elbil. For en frihet å slippe alt dill med alt som ryker på en fosilbil. Ingen eksos og ingen sure bensinstasjoner. Ingen turbobytte til 30000. Automatgir til 100000. Eksosanlegg og egr og lambda

 

Har du lademulighet hjemme er det en no-brainer. BMW i3 er liten men kjører bra og god sving. Leaf, Ionic og Soul EGolf er i samme gaten med hurtiglader og mer plass.

 

Zoe og eMercedes har ikke skikkelig hurtigmat er,men mange andre fordeler.

 

Tvillingene 1-2-3 er små rimelige og gode bybiler

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hos elbil er det likevel sikkert ikke lurt å kjøpe brukt, siden batteriet slites ned, og det er utvikling i batteriteknologi ved hver lansering også? :) 

 

Må innrømme at BMW i3 føles litt liten for meg på 1,93 meter. Av Leaf, Ionic, Soul og E-Golf, hvilken vil du anbefale?

Lenke til kommentar

Hos elbil er det likevel sikkert ikke lurt å kjøpe brukt, siden batteriet slites ned, og det er utvikling i batteriteknologi ved hver lansering også? :)

 

Må innrømme at BMW i3 føles litt liten for meg på 1,93 meter. Av Leaf, Ionic, Soul og E-Golf, hvilken vil du anbefale?

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/bruke-elbil/bytte-av-batterikostnad/

Batteriene er nokså robuste, så lenge eieren ikke misbruker batteriet og tapper det helt ut flere ganger.

Lenke til kommentar

Hos elbil er det likevel sikkert ikke lurt å kjøpe brukt, siden batteriet slites ned, og det er utvikling i batteriteknologi ved hver lansering også? :)

 

Må innrømme at BMW i3 føles litt liten for meg på 1,93 meter. Av Leaf, Ionic, Soul og E-Golf, hvilken vil du anbefale?

 

Har 24 kWh Leaf i dag. eGolf har automatisk avstandsholder som er gull i kø-kjøring, men får frysning på ryggen generelt av alt som heter Møller og VAG. Så da hadde jeg nok valgt Leaf om igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kan sterkt anbefale Hyundai Ioniq (elbil). Jeg har hatt min siden 16. mai (betalte 300 000,- fabrikkny for alt utenom soltak m/vinterhjul). Så langt utrolig godt fornøyd, og har virkelig fått opp øynene for elbil. 

 

Lydløs, utrolig komfortabel, haugevis av utstyr og god rekkevidde (kjører fint 22-23 mil om sommeren) gjør at hvertfall jeg har 0 problemer med å anbefale den videre. MYE bil for pengene, og prisen gjør at det ikke er helt borti natta å kjøpe helt ny bil.

 

Jeg har kjørt 8000 siden mai og nyter hver kilometer i denne bilen :)

Lenke til kommentar

Elbil er vel gunstigst om du kan lade den hjemme. Eller så synes jeg det er viktigst å velge den bilen en vil ha og har råd til. Hvis man vil bruke lite penger på bil så kjøper man kanskje en gammel, men god bruktbil.

Hvordan blir regnestykket om man kjøper dieselaggregator og lader bilen via denne ^^, hehe

Lenke til kommentar

Q: Elektrisk, hybrid, bensin eller diesel?

1. Elektrisk er trolig mest gunstig om du kan lade den hjemme og greie deg uten hurtiglading.

2. Ladbar hybrid, er gunstig hvis du lader hjemme og mye av kjøringen kan skje elektrisk.

3. Ikke ladbar hybrid. Kan være et godt valg om du vil ha automatisk gir og ikke trenger tilhenger.

4. Bensinbil kan være et bra valg spesielt om forbruk er lavt.

5. Dieselbil kan være et bra valg spesielt til større biler, SUV biler og om en skal trekke tung tilhenger.

Lenke til kommentar

Én jeg kjenner sa til meg en gang, at den beste måten å "kjøpe" bil på, er å kjøpe en 1-2 år gammel bil, ha den til garantien går ut, og dermed gjenta prosessen. Det er i den perioden bilen taper seg minst i verdi. Du kan bruke garantien til å reparere når ting blir slitt. Du slipper å kjøre rundt i et gammelt vrak som du aldri vet når skal bryte sammen.

Når ting blir slitt er det vel ingenting som dekker det? Hverken reklamasjon eller garanti, da det er en slitedel?

Lenke til kommentar

Q: Hvor ofte bør en kjøpe / selge bil?

Generelt så er det billigere å ha en bil til eldre den er, men eldre bil kan også gi mer reperasjoner. Og nyere biler er bedre på sikkerhet, er mer moderne osv. Så det blir en avveining mot hvilken pris en kan få, og hva ny/nyere koster. Det er få som kjøper biler ny og har den helt til den vrakes fordi man gjerne velger noe nyere om en har råd.

Lenke til kommentar

Q: Kjøpe hos forhandler eller på Finn?

Det viktigste når en kjøper bruktbil er vel å ikke bli lurt, f.eks å kjøpe en bil med feil. Ved privatkjøpe er det lurt å ta en NAF test. Ved forhandler så kan det være fordel med garanti. På mange biler er det 5 års nybilgaranti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Én jeg kjenner sa til meg en gang, at den beste måten å "kjøpe" bil på, er å kjøpe en 1-2 år gammel bil, ha den til garantien går ut, og dermed gjenta prosessen. Det er i den perioden bilen taper seg minst i verdi. Du kan bruke garantien til å reparere når ting blir slitt. Du slipper å kjøre rundt i et gammelt vrak som du aldri vet når skal bryte sammen.

Når ting blir slitt er det vel ingenting som dekker det? Hverken reklamasjon eller garanti, da det er en slitedel?

 

Hva er da vitsen med garanti?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...