Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotgressklipper – problemer med kantklipping

Anbefalte innlegg

Naboen har robotgressklipper og har lagt en tråd/kabel langs mitt gjerde. Tidligere brukte jeg kantklipperen både på innsiden og utsiden av mitt gjerde, men nå tør jeg ikke bruke den på naboen side. Er redd jeg ødelegger kabelen.

Om jeg selv skulle skaffe en robotgressklipper så hadde jeg villet grave kabelen litt ned i jorda. Noen som har erfart om det skulle være noe problem? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er å grave ned kabelen. Men du vil få ett problem hvis du gjør det for nærme naboens kabel. Da vil mest sannsynlig kablene utligne hverandre, og gressklipperen ikke ser den.

Det beste er nok at naboen graver sin ned. Hvis du tar kanten på din side, og er uheldig at kabelen ryker, så er det hans problem som har den oppe. Hvis han graver den ned, og du kantklipper slik jeg skjønte det både hos deg og han, så er jo det bare en bonus for han som får det penere.

Uansett med robotgressklipper så må kantklipperen frem, da de ikke kommer til helt i alle kanter, så at naboen har lagt kabelen løst oppå er uansett en dårlig løsning som vi straffe seg over tid.

Hvis du skal det samme, så ta en prat med naboen, så leier dere maskinen som legger ned kabelen sammen. Blir da billigere for begge, og dere får ett bedre og mindre vedlikeholdsfritt opplegg for robotene. Bare hold avstanden mellom kablene på eiendommene på den avstanden som blir anbefalt ifra selger.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Og info om mulig forvirring med kablene for tett på. Det tenkte jeg ikke på. Skjønner at det kan bli et problem. Men så lenge gjerdet fysisk stopper så burde det kanskje gå?

Jeg har bare sett anvisninger på hvor "lett" det er å legge kabelen oppå gresset og så bruke noen kramper til holde kabelen nede. Også vil det gro seg til….

Jeg har en kronglete hage, så kantklipperen trengs flere steder. Jeg må nok grave ned kabelen om jeg skal skaffe en robot. Spørs om ikke det hele blir i altfor dyreste laget.

Det er mitt gjerde som får lide av gress som vokser høyt, så derfor tar jeg også på naboens side. Men han har faktisk tatt der en gang selv i år. ?  (Men jeg må innrømme at jeg har begynt å bruke Roundup akkurat rett under gjerdet.)

(Mens jeg skriver dette, så har en annen nabo akkurat startet sin meget høylytte traktorgressklipper. Han har stor tomt og ligger i en skråning mot meg. Tenk om han kunne skaffe seg en robotgressklipper ... )

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Og info om mulig forvirring med kablene for tett på. Det tenkte jeg ikke på. Skjønner at det kan bli et problem. Men så lenge gjerdet fysisk stopper så burde det kanskje gå?

Jeg har bare sett anvisninger på hvor "lett" det er å legge kabelen oppå gresset og så bruke noen kramper til holde kabelen nede. Også vil det gro seg til….

Hvor tett kablene kommer avhenger av strømfeltet de har rundt seg, og styrken på det. Det er dette som gjør at klipperen vet hvor den skal stoppe og ikke. Hvis de blir liggende for nær ett annet, slik at feltet svekkes, så hjelper det ikke om det står ett gjerde i mellom.

En kompis av meg som har robotgressklipper prøvde noen steder med de krampene oppå, tok ikke lange tiden før han gravde den ned for hånd. Resten av hagen hadde han brukt maskin for å få ned kabelen.

Lenke til kommentar

Takk for info, AndersT2!

Ja, det er helt umulig når maskinene ikke vet hvor de skal.

I går kveld var det umulig å få robotstøvsugeren til å gå til ladeplassen. Jeg vet ikke hva det var som gjorde utslaget for at jeg til slutt fikk den til å fungere. At jeg pusset kontaktene ekstra godt eller det at jeg ikke hadde strøm på laderen da jeg satte roboten på laderen (for ørtende gang) og koblet på strømmen først etter at den sto på plass.

Det var i hvert fall en lettelse da det fungerte. (Hadde nemlig kostet på først et nytt batteri og deretter en ny børstekassett (i går), så kjempesurt om roboten nå skulle ha en tredje feil.) 

Lenke til kommentar

Vi skal legge kantstein i ytterkant av hele gressplen, slik at robboten tar helt ut i kanten og vi slipper å gå over med kantklipper.

Hadde det vært mulig hos deg å legge stein under/inntil gjerdet? Kunne vært en fin løsning, som krever helt minimalt med vedlikehold.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig, teoretisk. ?

Jeg har tenkt på det tidligere, før det med robotgressklipper begynte å bli et alternativ, at det ville ha vært deilig å slippe kantklipping ved å steinlegge langs gjerdene og andre steder, f.eks. langs veksthuset og kompostbeholderne.

Men jeg vet ikke hvordan det skal gjøres for at gresset allikevel ikke skal komme opp mellom steinene (særlig etter 2-3 år).

Jeg har steinheller andre steder og der vokser gress og andre planter villig imellom. Også der det er matte under. Har dere tenkt hva slags stein og hvordan legge steinen?

Lenke til kommentar

Glemte å si at det ikke bare er i mellom steinene gresset vokser villig, men det invaderer og vokser over steinene. 

Men! :-) Det kan jo hende at den gjengroingen går mye saktere når plenen blir holdt nede av roboten. :-)

Endret av væren
Lenke til kommentar

Slik jeg har sett det av betonghellene som folk legger ned, så er det ikke gresset som vokser over. Det er steinene som synker. Min mor og far måtte med jevne mellomrom ta dem opp, og legge inn sand under.

Det kan antakelig være litt av begge deler. Men hos meg, tror jeg da, at det verste er at gresset vokser over steinhellene rundt huset og da må jeg skjære det vekk med røtter og alt. Men jeg har også noen skiferheller som må tas opp og få sand under. Sist gang så var noen av dem grodd helt ned. Men det kan godt hende at de hadde sunket. Jeg har bare ikke tenkt på det slik.  ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...