Barista Bob Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) I går morges når jeg dro til jobb lå det en reklameavis fra Sandvika Storsenter foran inngangsdøren til leiligheten min, jeg hadde det travelt, så jeg bare lot den ligge. Pleier som regel ikke henge meg opp i sånt, men når jeg kom hjem igjen så lå det én til der. Jeg syns dette var ganske unødvendig så jeg sendte en (sikkert litt for sinna) epost til Sandvika Storsenter, og ba de informere distributøren om at jeg syns det var unødvendig å legge to like aviser på dørmatten min når jeg har et klistremerke på postkassen som sier Nei, takk til uadressert reklame. De viste til at distributøren ikke gjorde noe ulovlig fordi det ikke sto merket på døren min. Jeg ser i Forbrukerombudets veiledning at det står: "Forarbeidene sier uttrykkelig at forbrukeren også må merke inngangsdør dersom man vil unngå å få reklame levert på døren. Det er altså ikke tilstrekkelig at man merker postkassen om man vil frabe seg reklame også på dørmatten." Så OK, jeg tok feil, men: For det første er det ganske strenge regler for hva jeg kan ha på døren i borettslaget mitt, så jeg må vel "søke" om å få sette klistremerke på døren min og. For det andre: Er dette ok i 2017 at man må reservere seg fra å motta reklame? En rimelig stor andel av slike gratisaviser vil jeg tro havner rett i søpla og sikkert ikke alle kildesorterer avfallet sitt. Jeg syns det er umoralsk og sende søppel til intetanende personer og skjønner ikke at dette kan være lov. Denne saken har også fått meg til å tenke på en publikasjon som kommer i postkassen min fire ganger i året: LiveIn Asker. Den kaller seg en gratis avis, og er derfor unntatt bestemmelser om reklame. Det hjelper altså ikke at jeg har klistremerke på døren min. Hvis det var et interessant redaksjonelt innhold i magasinet, så hadde det vært mulig jeg leste det en gang i mellom. Bladet inneholder kun reklame for butikker og restauranter i Asker Sentrum, med noen "artikler" om folka som driver stedene - som i mine øyne er reklame. Spent på om noen har synspunkter rund dette. Endret 16. august 2017 av Barista Bob Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Jeg ser i Forbrukerombudets veiledning at det står: "Forarbeidene sier uttrykkelig at forbrukeren også må merke inngangsdør dersom man vil unngå å få reklame levert på døren. Det er altså ikke tilstrekkelig at man merker postkassen om man vil frabe seg reklame også på dørmatten." Dette rimer dårlig med markedsføringslova § 17 som seier: § 17.Levering av uadressert reklame og gratis aviserI næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis. Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen. Hovedregelen er med andre ord at slik markedsføring er ulovleg så lenge mottakaren har tilkjennegitt at dei ikkje vil ha slik reklame. Eg finn det då merkelig at forbrukarombudet meiner ein då også må skilte dørmatta. Eg forstår sjølvsagt at dette kan være nødvendig i boligar der postkassa ikkje er plassert i tilknyttning til inngangsdøra, men det må vell være åpenbart for formidlaren at mottakaren motsett seg reklame dersom ein må passere ei postkasse med slikt klistremerke for å legge reklame ved døra. Eller omvendt dersom ein har inngangsdør med brevsprekk, då er det vell ikkje fritt fram å legge reklamen i brevsprekka sjølv om det kun er "nei til reklame" klistremerke på døra? Ein anna ting er at med utgangspunkt i at mottakaren må motsetje seg reklame på både postkasse og inngangsdør, så betyr vell det at det er fritt fram for å levere uadressert reklame så lenge ein finn ein plass utan skilt? Betyr dette at eg må sette klistremerke på frontruta på bilen, på garasjeporten, verandaen, soveromsvinduet, og alle andre plassar der reklame kan plasserast? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Mange lurer seg rundt dette med uadressert reklame med og koste på seg og stemple adresser og navn på sin reklame. Jeg ser at muttern og fattern stadig vekk får massevis av brev som inneholder reklame, men igjen så står adressen og navnet der. Og reklameaviser med lommer av plast som også har påstemplet adresse og navn. Min bror bor i en blokk. Inngangene til leilighetene er ute, og de får også masse reklame lagt på dørmatta, en gang så hadde det blåst og regna slik at alle disse reklameavisene og brosjyrene lå strødd utover hele gården til blokka. Klistra til bakken av regn, det var bare filler igjen og mange i blokka brukte timesvis på og plukke/spyle og rydde etter dette. Det er ofte Norpost i sine lilla biler som leverer på denne måten, Om de ikke kan legge reklame i posten pga klistremerke så legger de det ofte på dørmatter, også på Hus, ikke bare i blokker osv. En jeg kjenner som jobbet i Norpost fikk beskjed om at han skulle levere ut alle de reklameavisene og brosjyrene han hadde, er det mange postkasser med nei til reklame skulle han kjøre videre til en nærliggende boligfelt/området og distribuere resten der. Så lenge reklamen blir levert til husstander og leiligheter i det området oppdragsgiveren har sagt så kjører de rundt til alt er levert. Og skulle det noen gang bli reklame til overs så blir dette levert til de mest nærliggende kommunene/områdene. Det er hvertfall det han fikk beskjed om. Jeg syntes det er et veldig bortkastet og miljøskadelig og produsere så utrolig mye reklame, og de tar ikke hensyn i produksjonen om hvorvidt folk har nei til reklame eller ikke, de får beskjed fra sin oppdragsgiver og sende ut X antall reklamer, og da kjører de rundt til dette er gjort. Så "nei til reklame" har ingen effekt på miljøet sånn sett. for de distribuerer det antallet reklameaviser de har fått betalt for uansett. Endret 16. august 2017 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Jeg ser i Forbrukerombudets veiledning at det står: "Forarbeidene sier uttrykkelig at forbrukeren også må merke inngangsdør dersom man vil unngå å få reklame levert på døren. Det er altså ikke tilstrekkelig at man merker postkassen om man vil frabe seg reklame også på dørmatten." Dette rimer dårlig med markedsføringslova § 17 som seier: § 17.Levering av uadressert reklame og gratis aviser I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis. Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen. Hovedregelen er med andre ord at slik markedsføring er ulovleg så lenge mottakaren har tilkjennegitt at dei ikkje vil ha slik reklame. Eg finn det då merkelig at forbrukarombudet meiner ein då også må skilte dørmatta. Eg forstår sjølvsagt at dette kan være nødvendig i boligar der postkassa ikkje er plassert i tilknyttning til inngangsdøra, men det må vell være åpenbart for formidlaren at mottakaren motsett seg reklame dersom ein må passere ei postkasse med slikt klistremerke for å legge reklame ved døra. Eller omvendt dersom ein har inngangsdør med brevsprekk, då er det vell ikkje fritt fram å legge reklamen i brevsprekka sjølv om det kun er "nei til reklame" klistremerke på døra? Ein anna ting er at med utgangspunkt i at mottakaren må motsetje seg reklame på både postkasse og inngangsdør, så betyr vell det at det er fritt fram for å levere uadressert reklame så lenge ein finn ein plass utan skilt? Betyr dette at eg må sette klistremerke på frontruta på bilen, på garasjeporten, verandaen, soveromsvinduet, og alle andre plassar der reklame kan plasserast? Postkassen min henger faktisk også på veggen vis-a-vis inngangsdøren min. Cirka 2 meter unna. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Send de i retur, ufrankert Mottaker må betale porto Lenke til kommentar
3irik Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Send de i retur, ufrankert Mottaker må betale porto hvordan, rent praktisk, gjør man det? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Ingen vits å klage til han som leverer reklamen hvertfall. Postbudene får bare en bunke som skal leveres på ruta deres. De vil bare bli kvitt skiten så de slipper å ha det med i bilen igjen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Send de i retur, ufrankert Mottaker må betale porto hvordan, rent praktisk, gjør man det? Har aldri giddet gjøre det selv og mange må gjøre det før de gidder å bry seg Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Denne saken har også fått meg til å tenke på en publikasjon som kommer i postkassen min fire ganger i året: LiveIn Asker. Den kaller seg en gratis avis, og er derfor unntatt bestemmelser om reklame. Det hjelper altså ikke at jeg har klistremerke på døren min. Hvis det var et interessant redaksjonelt innhold i magasinet, så hadde det vært mulig jeg leste det en gang i mellom. Bladet inneholder kun reklame for butikker og restauranter i Asker Sentrum, med noen "artikler" om folka som driver stedene - som i mine øyne er reklame. Spent på om noen har synspunkter rund dette. Mener man får tak i klistremerker som sier "Gratisaviser, nei takk!", kanskje det hadde fungert? 1 Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Denne saken har også fått meg til å tenke på en publikasjon som kommer i postkassen min fire ganger i året: LiveIn Asker. Den kaller seg en gratis avis, og er derfor unntatt bestemmelser om reklame. Det hjelper altså ikke at jeg har klistremerke på døren min. Hvis det var et interessant redaksjonelt innhold i magasinet, så hadde det vært mulig jeg leste det en gang i mellom. Bladet inneholder kun reklame for butikker og restauranter i Asker Sentrum, med noen "artikler" om folka som driver stedene - som i mine øyne er reklame. Spent på om noen har synspunkter rund dette. Mener man får tak i klistremerker som sier "Gratisaviser, nei takk!",kanskje det hadde fungert? Naturvernforbundet skriver at det må man lage selv. Endret 17. august 2017 av Barista Bob Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Send de i retur, ufrankert Mottaker må betale porto hvordan, rent praktisk, gjør man det? Putt det i en adressert konvolutt, uten porto eller avsenderadresse, og slipp i nærmeste røde postkasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå