Gå til innhold

Var det riktig å rive confederate statue?

VRK18

26 stemmer

1. 1. Var det riktig å rive statuen?

• Ja
      7
    • Nei
      19

Anbefalte innlegg

De hevder også at det var Trump sin demonstrasjon. heh. Media har blitt så blodtørstig at de ikke ser annet enn rødt.

Er det rart ingen tar Dagbladet, NRK og CNN seriøst lenger?

Et annet refererer til «blod og jord» - et gammelt nazi-slagord popularisert av Richard Walther Darré tilbake på 1930-tallet. Han ble senere landbruksminister under Adolf Hitlers skrekkvelde.

Her er et annet nasjonalsosialistisk slagord: Stadt und land, hand in hand.

67ce4a54bf35c010e510a2c8817749b2--ww-pos

Som vi ser har det også vært brukt av sosialister i Norge.

pl52mo.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bortforklaringer. Det er ingen tilfeldighet når nazister bruker nazistiske slagord kjent fra nazistisk litteratur. Hvorfor late som nazister er noe annet enn de er?

Ingen sier at disse ikke er nasjonalsosialister. Men hva med norske partier, som har brukt de samme slagordene? Vi hadde jo også jødeforbud her i landet.

Lenke til kommentar

Synes sjelden hærverk er noe å applaudere, ei heller her. Så vidt jeg forstår det er det et monument for alle soldatene som mistet livet i strid for sørstatene, og jeg synes det er noe særlig ufint over å skjende et monument over unge menn som dro ut for å, etter eget syn, beskytte hjemmet sitt.

Når tror de statuene ble bygget? Like etter krigen? Nei, de fleste ble bygget når Jim Crow lovene ble etablert eller når MLK bevegelse skjedde

Budskapet var klart-

"They were built during a period of racial violence and strong beliefs about Anglo-Saxon supremacy," Karen L. Cox, professor of history at the University of North Carolina at Charlotte, said. "The fact that they were placed on the grounds of county and state courthouses was intentional. The message: white men are in charge."

https://www.google.com/amp/s/www.bustle.com/p/why-were-confederate-monuments-erected-in-the-first-place-they-sent-a-sinister-message-77416/amp

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes sjelden hærverk er noe å applaudere, ei heller her. Så vidt jeg forstår det er det et monument for alle soldatene som mistet livet i strid for sørstatene, og jeg synes det er noe særlig ufint over å skjende et monument over unge menn som dro ut for å, etter eget syn, beskytte hjemmet sitt.

Når tror de statuene ble bygget? Like etter krigen? Nei, de fleste ble bygget når Jim Crow lovene ble etablert eller når MLK bevegelse skjedde

Budskapet var klart-

"They were built during a period of racial violence and strong beliefs about Anglo-Saxon supremacy," Karen L. Cox, professor of history at the University of North Carolina at Charlotte, said. "The fact that they were placed on the grounds of county and state courthouses was intentional. The message: white men are in charge."

https://www.google.com/amp/s/www.bustle.com/p/why-were-confederate-monuments-erected-in-the-first-place-they-sent-a-sinister-message-77416/amp

Budskapet med monumentet over falne soldater var "white men are in charge"? Det høres ut som en veldig beleilig tolkning heller enn noe uttalt budskap. 

Lenke til kommentar

Bortforklaringer. Det er ingen tilfeldighet når nazister bruker nazistiske slagord kjent fra nazistisk litteratur. Hvorfor late som nazister er noe annet enn de er?

Ingen sier at disse ikke er nasjonalsosialister. Men hva med norske partier, som har brukt de samme slagordene? Vi hadde jo også jødeforbud her i landet.

Et bra slagord er et bra slagord. Å styre unna alt nazityskland drev med blir for dumt.

Lenke til kommentar

Budskapet var klart-

Budskapet med monumentet over falne soldater var "white men are in charge"? Det høres ut som en veldig beleilig tolkning heller enn noe uttalt budskap.
Jeg anbefaler du ta en tur en gang rundt småbyene i sørstatene slik jeg gjorde som ung gutt. De fleste statuene som ble bygget på den tiden var ikke for falne soldater men glorifisering av krigen, sine ledere (særlig generalene) og sørlig kultur(som helt åpenbart var rasistiske)

Det er ingen tilfeldighet at de ble bygget når deres makt ovenfor afroamerikanere ble truet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...