Gå til innhold

Kraftig kar ønsker hjelp & tips til og gå ned i vekt

Gjest medlem-454514

Anbefalte innlegg

snip

Overvekt kommer av overproduksjon av hormonet insulin. Vil du ned i vekt så må du spise mat som senker insulinproduksjonen din. Du kan begynne med google «insulin index» for se hvilke matvarer som ikke trigger insulinproduksjonen din nevneverdig. Og du blir nok overrasket over at det er fettholdige matvarene. :)

Menneskekroppen har 2 forskjellige essensielle næringsstoffer, nemlig fett og proteiner, dette kan den ikke lage selv. Sukkerarter/karbohydrater/sukker trenger den ikke, da den lager glukose av fett & protein, eller en av disse alene selv.

Kort fortalt så må du over på en lavkarbo med medium protein og høy fett innhold. :) Ikke blir du sulten, og det er lett og lage og lett og følge!

Kan anbefale deg å sjekke ut nettsiden dietdoctor.com Den er drevet av leger, som har skjønt dette med sammenhengen mellom kosthold / overvekt / sykdommer. :) Der finner du all informasjonen som du trenger +mere til. :) Samt en masse oppskrifter på alt..!

Nei, overvekt kommer ikke fra insulin. Overvekt kommer fra overskudd av energi over tid. Insulin har essensielle roller i regulering av homestasen. At den er et fettlagringshormon betyr at den lagrer fett (blant annet), *IKKE* at det gir vektøkning i favør fett.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Nei, overvekt kommer ikke fra insulin. Overvekt kommer fra overskudd av energi over tid. Insulin har essensielle roller i regulering av homestasen. At den er et fettlagringshormon betyr at den lagrer fett (blant annet), *IKKE* at det gir vektøkning i favør fett.

Vel...

https://intensivedietarymanagement.com/lose-weight/

Bare to små enkle eksempler på at kommentaren din er.. skal vi si..  unyansert :) 

Lenke til kommentar

Vel...

https://intensivedietarymanagement.com/lose-weight/

Bare to små enkle eksempler på at kommentaren din er.. skal vi si..  unyansert :)

Den er nyansert. Du kommer med bevist vranglære. Den såkalte insulin-hypotesen har i forsøk vist seg å ikke stemme: Om man har to grupper, og ved hjelp av kostholdsendring reduserer insulinproduksjonen i den ene, så går de ikke mer ned i vekt sammenlignet med den andre gruppen. Man ser økt fettforbrenning, men ikke økt forbrenning av kroppsfett. Dette viser forsøk på metabolske kamre konsvent igjen og igjen. Bevisbyrden ligger på deg, og youtube videoer av en som mener noe annet når data viser sitt klare språk er det man må forholde seg til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg ser ingen grunn til å begi meg videre i en diskusjon med noen som ikke har begreper på hva man diskuterer! Jeg stopper her.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å begi meg videre i en diskusjon med noen som ikke har begreper på hva man diskuterer! Jeg stopper her.

Du kommer med beviselig vranglære. At noen påpeker det, er ikke å ha begreper på hvordan man diskuterer. Om du hevder at insulin = fettlagring uavhengig av kalorier så må du presentere data på det, ikke youtube-videoer. Sier jeg at jorden er flat og noen sier at det beviselig er feil så er det lite nyttig å lenke til en 37 min video "Derfor er jorden flat", uten noe konkret å vise til. Det er en mening, og videoen du lenker til presenterer en person som mener, men uten å backe det opp.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje vil vi en gang i fremtiden finne ut hvordan vi kan spise oss sprekkmette til hvert måltid og likevel ha 5% kroppsfett, og insulin har nok noe å si, men inntil videre er "spis riktig og rør på deg" vår beste løsning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kanskje vil vi en gang i fremtiden finne ut hvordan vi kan spise oss sprekkmette til hvert måltid og likevel ha 5% kroppsfett, men inntil videre er "spis riktig og rør på deg" vår beste løsning.

Ja, samtidig så ha i bakhodet at selv om vektnedgang er et enkelt prinsipp, er et varig vekttaqp vanskelig å gjennomføre og enda verre å vedlikeholde. Ikke tolk det feil, men "spis mindre/riktig og beveg deg mer" er råd som bringer ingenting til bordet. :) Dette er målgruppen allerede klar over. Å dokumentere vekttap er også uhyre krevende, og konsekvensen er etterhvert masse forskjellige råd og mye faglitteratur om ulike kostfilosofier. Sammenlignet med andre vitenskapelige helseråd, er det her ikke mye som holder den nødvendige kvaliteten for den dokumentasjonen som kreves.

I fremtiden så vil det bli sannsynlig å tilpasse kosten etter personens forutsetninger. Det er mye fokos på nyere metodologier med målsetningen for å gi individuelle kostråd. Her er kartet fortstatt svært tidlig i støpeskjeen, og det er nok mange år framover i tid, opp mot 10 +/-. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Start med å innse at trening påvirker gram og kosthold kilo.

Sjekk ditt daglige behov her:

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Spis ca 1000 kcal mindre pr dag, og du går ned 1 Kg i uka.

Les på maten - du får fort et bevist forhold til hva som er mye og lite kalorier.

Velg bort shait som fet melk, juice, sukret yoghurt, og vær obs på hva som faktisk gjør deg mett, og hva som gir deg alle kaloriene.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Den sikreste og beste måten å sikre seg vektreduksjon er å telle kalorier.

https://www.myfitnesspal.com/

Registrer og tell alt du spiser, 7500 kcal tilsvarer 1kg fett.

Hva du spiser spiller vel ikke så stor rolle, men jeg ville anbefalt kalorifattig mat (grønnsaker) for da kan du spise deg skikkelig god og mett og likevel ligge i underskudd).

Når du spiser er ikke viktig, spist alt fra en til ti porsjoner til dagen, alt etter hva du vil.

Lenke til kommentar

Det absolutt beste er å droppe brus/øl osv og forholde deg kun til vann. Det er helt jævlig i starten, men etter noen uker er ikke suget der lenger. 

Ikke ta helt overhånd i starten, med sykelig planlagt kosthold og masse trening, det greier du ikke i lengden (mest sannsynlig). Kom deg i litt fysisk aktivitet, drikk vann og spis mindre kjøttdeig/pizzaer. 

Lenke til kommentar

labbing/tur er vel en av de beste aktivitetene for å bruke energi hvis man ser på hvor lite innsats det gir i forhold til hva man får ut av det.

Ellers finnes det hauer av drikker med 0-5kcal per 100ml (om vann blir kjedelig)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Om du er veldig glad i Taco, så er det også en grei slankemat med de rette ingrediensene.

Bruk karbonadedeig, kyllingfilet eller lignende. Løk, salat, agurk, tomat. De fleste Taco sausene er også veldig kalori fattige. Jeg pleier også blande hvitløk dip i lett rømme. Alt dette er veldig sunt og kan spises mye av. Eneste som har mye kalorier er tortilla lefsene eller Taco skjellene. Så hva jeg gjør er å fylle en haug med alt over i en tortilla lefse. Så spiser jeg med gaffel til den kan brettes. Sunt og godt.

Og bruk forskjellige light bruser. Zero, Pepsi max, sprite light, 7-up light, solo super osv

Endret av ili
Lenke til kommentar

Kanskje vil vi en gang i fremtiden finne ut hvordan vi kan spise oss sprekkmette til hvert måltid og likevel ha 5% kroppsfett, og insulin har nok noe å si, men inntil videre er "spis riktig og rør på deg" vår beste løsning.

Hva om jeg spiser 95% kokte grønnsaker og 5% kjøtt stekt i olje/smørblanding hele livet, stappmett hvert måltid, og lite fysisk aktivitet? ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...