Gjest medlem-454514 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Heisann diskusjon! Jeg er en relativt stor kar som skal gå mitt siste år som student dette skoleåret. Ettersom jeg alltid har vert en "dataslask" og skal ny fullføre "dataslask" utdanninga mi, så er jeg på jakt etter noen gode tips å triks for og hjelpe meg til en sunnere hverdag med noen gode rutiner. Skulle helst hatt et godt opplegg, ifra morgen til kveld, med enkle ting i begynnelsen og heller gradvis gjøre noe tyngre senere. Ettersom jeg har et dårlig kne og litt vondt i ryggen til tider. Kan starte med at jeg er en 22 år gammel mann, veger ca 135kilo nå, og er 1.94cm høy. Jeg har vært stort siden puberteten og vert tung siden jeg ble født. Har 2 yngre brødre som nå er høyere enn meg men begge er tynne som en strek. Har ingen i familien min som er overvektig på mitt nivå eller verre, verken på mor eller far sin side. (Ingen i slekta som er overvektig generelt egentlig) I fjord gikk jeg halve året uten og drikke noe annet enn melk, juice eller vann. Dette la jeg godt merke til på vekta og flere mente de kunne se en endring. Personlig så såg jeg ikke så mye til endring, men merket det litt pga buksene mine. Siden den tid har jeg nå fått kjæreste og kjenner jeg vil tilbake til "rutiner" igjen etter en meget avslappet sommer hvor vi begge har bare slappet av og kost oss med godteri, brus og god middag (Kan også meddele at det ble ikke bare god mat, men også mye mat). Denne gang mer enn bare drikke, også mat.Motivasjonen er der, rutiner er alt som skal til for meg personlig, men må også ha et godt system. Ønsker meg en mat-plan, ettersom jeg er en dataslask som ikke bryr meg som mye om hva det smaker, men mer på og få mat i kroppen og at det er lett/raskt og lage. Matvaner:Frokost: - 4 Skiver m/ost: Jeg spiser vanligvis 4 grove skiver med smør og gul/hvit ost på. Egentlig med skinke og agurk på i tillegg, men det blir dyrere og krever mer tid og klaske på, så har egentlig unngått det for tiden.- Egg&Bacon Eggerøre Om det er frokost i helgene så er kan det vær jeg steker noen bacon terninger og kaster oppi 4 egg + noe krydder, etterfulgt av 4 grove skiver under. Middag: - Frossen pose med grønnsaker + svinestrimler.- Frossen pose med ris og grønnsaker + kjøttdeig (eller bare frossen posen med ris og grønnsaker alene) - Frossen pose med putt-i-panne med 4 egg oppi + ost over det igjen - Taco, midt i blinken for latsabber som meg. Bare å steike en kjøttdeig? Kvelds: Stort sett det samme som til frokost. Som sagt så begynner jeg på skolen igjen nå og ønsker hjelp og tips til og få meg et bra opplegg for meg. Så lenge noe blir bra satt-opp for meg så skal jeg klare og følge det. Ønsker helst en veldig spesifikk plan jeg kan følge. Det er ikke bare mat og drikke hjelp jeg trenger. Men enkle ting jeg kan gjøre hjemme som kan bidra med og gå ned i vekt. Takk Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Kutt ned på fettholdig mat,driv med litt fysisk aktivitet. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Her er en kar i nesten samme situasjon som deg. Se tråden for gode tips: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1773734 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Jeg har nettopp gått ned 30 kilo, mest ved egen hjelp, men Frisklivssentralen har vært til god hjelp med å få opp kondisen med riktig trening. I tråden det linkes til virker det som trådstarter driver litt mye pumping etter min mening. Intervallbasert sirkeltrening er ideelt, pumpe jern kan man bake inn etter hvert hvis det er noe som frister. Nå trenger du kondis så du har overskudd til alt du trenger å gjøre, fokuser på det. Du sier at du vil ha et komplett opplegg, men jeg tror det er bedre at du prøver deg litt frem selv. Da blir det din egen kunnskap og erfaring, og vanskeligere å få et trassforhold til. Det jeg begynte med var å utfordre meg selv litt på hvor mye mat jeg egentlig trengte. Jeg pleide å spise meg "god og mett" til hvert måltid, og da blir det fort litt mye. Dessuten er det lett for at man spiser opp resten av grandiosaen selv om man egentlig har fått nok. Jeg har liksom vokst opp med at sult er farlig, man skal ikke være sulten. Regelmessige måltider og rause porsjoner var viktig, og ble man sulten imellom, tok man seg et mellommåltid. Det er farlig å sulte, men det er ikke farlig å være sulten i noen timer. Få det inn i skallen, så blir alt mye lettere. Du tåler fint å vente til du kommer hjem med å spise, du trenger ikke en dobbel cheese på veien. Og du ødelegger ikke forbrenningen om du går glipp av et måltid. Et annet problem med matkulturen i min oppvekst er at man ikke lærer hva sult egentlig er, man tror at sult er det samme som at man har lyst på noe eller føler seg tom i magen. Ingen av delene er riktig. Fant ganske snart ut at jeg klarte meg med langt mindre enn det jeg pleide å få i meg, og det ga mestringsfølelse - bedre enn om man får en mal man skal prøve å klemme seg inn i. Litt senere var jeg bekymret for at jeg spiste for lite, men det viste seg at inntaket mitt lå på omtrent det man anbefaler for vektnedgang i min situasjon. Kutt ut melk og juice som drikke. Melk er mat, juice er bare tull. Det er som å drikke brus. "Men juice har næringsstoffer" - ja, de får du i deg ved å spise fem om dagen. Når man lager juice tar man bort mesteparten av det sunne ved frukten og sitter igjen med godteri. 4 skiver med ost til frokost er veldig mye. Legg til smør, egg, bacon og eggerøre, og du har ikke mye å gå på energimessig resten av dagen hvis du skal gå ned i vekt. Jeg spiser vanligvis en skål med 4-korn (ca 150g), Biola og et par spiseskjeer linfrø. Den første tiden du gjør det, vil du nok føle deg tom i magen, men det går seg til. En vanlig norsk måte å spise frokost, lunsj og kvelds på er å slenge alt vi har i kjøleskapet utover bordet, og så forsyner man seg til man er stappmett. Dropp dette. Lag klar det du har bestemt deg for å spise ved kjøkkenbenken. Noen av middagene dine er bra, det er akkurat som jeg gjør - en fornuftig mengde kjøtt/fisk/tofu/whatever og en pose frosne grønnsaker. Sistnevnte kan du spise til det tyter ut av ørene. Vi trenger ikke ris og poteter, dessuten tar det lenger tid å lage. Men dropp taco og pytt i panne, skal du spise fire egg lager du heller omelett. Du kan sjekke ut melk.no for forslag til dagsmenyer for en person i din situasjon. Installer Lifesum, tast inn vitale mål og hva du ønsker å oppnå, så får du en viss peiling på hvor mye du kan spise. Du trenger ikke bruke Lifesum hver dag hvis du ikke synes det er kjekt, men som realitetsorientering er det nyttig. Godteri er det etter min erfaring best om man bare kutter ut helt og holdent. Og da mener jeg inkludert kake, chips, kjeks og alle andre unntak man gjerne baker inn i et slikt forsett. Mange vil ha det til at man bør unne seg litt en dag i uka, men det er da mye vanskeligere å balansere enn å stå støtt på ene siden av et binært skille? Just say no. Ja, og ta kontakt med frisklivssentralen i din kommune, hvis den har det. Her i Bergen tilbyr den topp gratis trening og mange nyttige kurs. Du trenger ikke henvisning fra lege. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Takk for gode svar folkens! Setter stor pris på det fine innlegget ditt Isbilen! Skal prøve litt. Er ikke en "godte-person" så det skal ikke være et problem. Er en PC-slask, men er av den renslige typen, så hater fett på fingrene for det griser til "utstyret" Så alt av kips, sjokolade osv frister ikke noe serlig + er no-no når jeg sitter med PCen. Så det har aldri vert et problem Dette med og spise mindre kommer mest sannsynlig til og bli det største problement. For jeg er der at jeg missliker veldig og være sulten. Men jeg skal lese litt til og muligens oppdatere her med hva jeg gjør Takk Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 "Sistnevnte kan du spise til det tyter ut av ørene."Rekner med du mente førstnevnte? Eller? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Start med å logge kalorier for å få en oversikt, så logger du vekt. Går vekten opp, går du ned på kalorier. Gjennta til vekten går ned. Dette er en enkel måte å komme i gang Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) "Sistnevnte kan du spise til det tyter ut av ørene." Rekner med du mente førstnevnte? Eller? Nei, jeg mente sistnevnte. Altså frosne grønnsaker. Et par ting til, trådstarter: Det kan godt hende du ikke gjør det, men ikke drikk lettbrus/saft heller. Bare vann. Du bør ikke venne deg til at ting skal smake søtt og godt. Du trenger en nøyaktig kjøkkenvekt når du skal veie mat. Ikke at du skal veie alt alltid, men i begynnelsen er det greit for å skaffe seg en viss peiling. Og skaff deg en pulsklokke med GPS. Det er vanvittig motiverende for meg, og selv om jeg bare er dataslask på fritiden har vi nok noe til felles. Endret 17. august 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 "Sistnevnte kan du spise til det tyter ut av ørene." Rekner med du mente førstnevnte? Eller? Nei, jeg mente sistnevnte. Altså frosne grønnsaker. Et par ting til, trådstarter: Det kan godt hende du ikke gjør det, men ikke drikk lettbrus/saft heller. Bare vann. Du bør ikke venne deg til at ting skal smake søtt og godt. Du trenger en nøyaktig kjøkkenvekt når du skal veie mat. Ikke at du skal veie alt alltid, men i begynnelsen er det greit for å skaffe seg en viss peiling. Og skaff deg en pulsklokke med GPS. Det er vanvittig motiverende for meg, og selv om jeg bare er dataslask på fritiden har vi nok noe til felles. Skal se litt... Som nevnt over så gikk jeg et halvt år uten noe annen drikke enn vann. Så er relativt vant til det, men de 2 ukene med og starte med og bare drikke vann er det værste. Takk igjen! Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Start med å logge kalorier for å få en oversikt, så logger du vekt. Går vekten opp, går du ned på kalorier. Gjennta til vekten går ned. Dette er en enkel måte å komme i gang Hmm, god ide! Har du en app elns som er enkelt og logge kalorier med eller tenker du et good old excel spreadsheet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Lifesum. Har innstallert, skal teste det ut! Takk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Test ut myfitnesspal også. Databasen med mat der er mye større (eller var i alle fall det da jeg prøvde det). Og kjøp en matvekt. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Test ut myfitnesspal også. Databasen med mat der er mye større (eller var i alle fall det da jeg prøvde det). Og kjøp en matvekt. Skal sjekke ut den også! Takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Kutt ned på fettholdig mat,driv med litt fysisk aktivitet. Begrunn påstanden din er du snill? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 snip Overvekt kommer av overproduksjon av hormonet insulin. Vil du ned i vekt så må du spise mat som senker insulinproduksjonen din. Du kan begynne med google «insulin index» for se hvilke matvarer som ikke trigger insulinproduksjonen din nevneverdig. Og du blir nok overrasket over at det er fettholdige matvarene. Menneskekroppen har 2 forskjellige essensielle næringsstoffer, nemlig fett og proteiner, dette kan den ikke lage selv. Sukkerarter/karbohydrater/sukker trenger den ikke, da den lager glukose av fett & protein, eller en av disse alene selv. Kort fortalt så må du over på en lavkarbo med medium protein og høy fett innhold. Ikke blir du sulten, og det er lett og lage og lett og følge! Kan anbefale deg å sjekke ut nettsiden dietdoctor.com Den er drevet av leger, som har skjønt dette med sammenhengen mellom kosthold / overvekt / sykdommer. Der finner du all informasjonen som du trenger +mere til. Samt en masse oppskrifter på alt..! Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Høyt fettinhold.. Animalsk eller kan han drikke olivenolje? Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 snip Overvekt kommer av overproduksjon av hormonet insulin. Vil du ned i vekt så må du spise mat som senker insulinproduksjonen din. Du kan begynne med google «insulin index» for se hvilke matvarer som ikke trigger insulinproduksjonen din nevneverdig. Og du blir nok overrasket over at det er fettholdige matvarene. Menneskekroppen har 2 forskjellige essensielle næringsstoffer, nemlig fett og proteiner, dette kan den ikke lage selv. Sukkerarter/karbohydrater/sukker trenger den ikke, da den lager glukose av fett & protein, eller en av disse alene selv. Kort fortalt så må du over på en lavkarbo med medium protein og høy fett innhold. Ikke blir du sulten, og det er lett og lage og lett og følge! Kan anbefale deg å sjekke ut nettsiden dietdoctor.com Den er drevet av leger, som har skjønt dette med sammenhengen mellom kosthold / overvekt / sykdommer. Der finner du all informasjonen som du trenger +mere til. Samt en masse oppskrifter på alt..! Takk for nok et godt svar, skal ta en titt! Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) snip Overvekt kommer av overproduksjon av hormonet insulin. Vil du ned i vekt så må du spise mat som senker insulinproduksjonen din. Du kan begynne med google «insulin index» for se hvilke matvarer som ikke trigger insulinproduksjonen din nevneverdig. Og du blir nok overrasket over at det er fettholdige matvarene. Menneskekroppen har 2 forskjellige essensielle næringsstoffer, nemlig fett og proteiner, dette kan den ikke lage selv. Sukkerarter/karbohydrater/sukker trenger den ikke, da den lager glukose av fett & protein, eller en av disse alene selv. Kort fortalt så må du over på en lavkarbo med medium protein og høy fett innhold. Ikke blir du sulten, og det er lett og lage og lett og følge! Kan anbefale deg å sjekke ut nettsiden dietdoctor.com Den er drevet av leger, som har skjønt dette med sammenhengen mellom kosthold / overvekt / sykdommer. Der finner du all informasjonen som du trenger +mere til. Samt en masse oppskrifter på alt..! Takk for nok et godt svar, skal ta en titt! TS vil oppnå det samme resultatet vektmessig opp eller ned uavhengig av hvordan han styrer macroene. Påstander om at han må over på ditt eller datt kostholdsregime er en vrangforestilling. TS: Ikke gjør dette mer komplisert enn det det er. Kutt ned på mat/drikkeinntak som du logisk forstår har høyt kaloriinnhold. Spis normal mat, mat som smaker godt for deg, som du trives med og kan leve med over tid. HVIS du skulle finne på å gjøre det så komplisert at du ønsker kontroll over hvor mye du får i deg pr. dag - fokuser på kaloriene, ikke macroene til å begynne med. Kaloriapp som noen snakker om lenger oppe er et veldig godt verktøy. Endret 20. august 2017 av Countryman 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-454514 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 TS vil oppnå det samme resultatet vektmessig opp eller ned uavhengig av hvordan han styrer macroene. Påstander om at han må over på ditt eller datt kostholdsregime er en vrangforestilling. TS: Ikke gjør dette mer komplisert enn det det er. Kutt ned på mat/drikkeinntak som du logisk forstår har høyt kaloriinnhold. Spis normal mat, mat som smaker godt for deg, som du trives med og kan leve med over tid. HVIS du skulle finne på å gjøre det så komplisert at du ønsker kontroll over hvor mye du får i deg pr. dag - fokuser på kaloriene, ikke macroene til å begynne med. Kaloriapp som noen snakker om lenger oppe er et veldig godt verktøy. Personlig så kjenner jeg at jeg bryr meg såpass lite om hva jeg spiser, at om et opplegg forteller meg hva jeg skal kjøpe, hva jeg skal lage, hvor mye jeg skal lage og når jeg skal lage det. Jeg kan spise hva som helst så lenge det ikke direkte smaker vondt. Men takk for tipset! Jeg tror en god mix av alle tipsene er en god plass og starte. At jeg ikke hopper rett på en "nazi-diet" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå