ITtraktor Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Eg ser at krikkert er uenig, men eg vil tørre påstå at ein også kan oppfylle forskriftens krav ved å sitte i baksetet. I artikkelen som det blei linka til så er vell hovedproblemet at ledsageren som satt i baksetet nødvendigvis ikkje kunne både fokusere på kjøyringa samtidig som ein tok seg av spebarnet (ein ville også fått same reaksjon dersom det var ein sjåfør med førarkort som hadde eit usikra spebarn på fanget i forsetet). Ein ledsager kan være like mykje eller like lite fokusert på kjøyringa uavhengig av om ledsageren sitter i for- eller baksetet. Eg tør som sagt påstå at ein ledsager som sitter rett bak sjåføren vil kunne ha tilsvarande godt "tilsyn og kontroll med kjøringen" som ein ledsager som sitter i forsetet. Blant anna så vil ein ledsager i baksetet fint kunne kontrollere eleven ved å f.eks. gripe tak i begge skuldrane/overarmane til eleven og dermed holde kontroll på eleven på den måten. Så det avgjerande her må vell være om ledsageren er aktiv nok til å oppfylle krava, ikkje kvar ledsageren sitter. Ein aktiv og fokusert ledsager i baksetet vil åpenbart ha betre kontroll på kjøyringa enn ein ufokusert ledsager som sitter på mobilen i forsetet. Du argumenterer altså for at ledsager kan sitte i baksetet fordi vedkommende også der kan overmanne den som øvelseskjører? Dette blir for meg helt utenfor sakens kjerne. Og dersom man må begynne et basketak med den som øvelseskjører i fart ligger nok alle som sitter i bilen og de som måte være rundt ganske tynt an. At en fokusert ledsager har bedre kontroll i baksetet enn en ufokusert ledsager i forsetet blir også helt irrelevant. Det blir som å argumentere for at det er bedre at en god sjåfør med 0,5 i promille kjører enn at en dårlig sjåfør uten promille kjører. Ting fungerer rett og slett ikke slik. Uavhengig av hvor fokusert eller flink ledsager er vil vedkommende ha bedre kontroll og oversikt over kjøringen fra forsetet. Der vil også vedkommende kunne ta tak i rattet ved behov. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Men så lenge det ikke står spessifisert så er det ikke noe krav Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 For å legge inn en twist - hvorfor kan man øvekjøre på tung MC med veileder på egen sykkel bak, uten mulighet til å gripe inn? Er det enkelt og greit fordi bilen er et farligere potensielt drapsmiddel? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 For å legge inn en twist - hvorfor kan man øvekjøre på tung MC med veileder på egen sykkel bak, uten mulighet til å gripe inn? Er det enkelt og greit fordi bilen er et farligere potensielt drapsmiddel? Det er vel heller fordi en veileder på baksetet på motorsykkelen ikke har bedre muligheter for å gripe inn enn en som kjører på egen sykkel bak. Det eneste en oppnår at at veilederen lever farligere på sykkelen til en urutinert fører. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 For å legge inn en twist - hvorfor kan man øvekjøre på tung MC med veileder på egen sykkel bak, uten mulighet til å gripe inn? Er det enkelt og greit fordi bilen er et farligere potensielt drapsmiddel? Det er vel heller fordi en veileder på baksetet på motorsykkelen ikke har bedre muligheter for å gripe inn enn en som kjører på egen sykkel bak. Det eneste en oppnår at at veilederen lever farligere på sykkelen til en urutinert fører. Det er ikke helt riktig, man kan faktisk ganske lett styre sykkelen ved å dytte i sjåførens albuer. (ikke at jeg ville gjort det personlig) AtW Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det er ikke helt riktig, man kan faktisk ganske lett styre sykkelen ved å dytte i sjåførens albuer. (ikke at jeg ville gjort det personlig) Ikke brå, store kursendringer for å forhindre ulykke, vel? Jeg trodde slikt uvegerlig medførte velt? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Kravet om håndbrems forsvant vel for noen år siden da biler begynte med elektrisk håndbrekk på en knapp. Før i tiden kunne man vel ikke øvelseskjøre med f.eks Mercedes siden den har håndbrekket på en pedal. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det er ikke helt riktig, man kan faktisk ganske lett styre sykkelen ved å dytte i sjåførens albuer. (ikke at jeg ville gjort det personlig) Ikke brå, store kursendringer for å forhindre ulykke, vel? Jeg trodde slikt uvegerlig medførte velt? Som sagt, nå har jeg ikke gjort det selv, men jo det tror jeg faktisk man kan få til. Sykkelen er i utgagnspunktet stabil, og om man ved rattutslag endrer dens posisjon, så går det i prinsippet bra, men sjåføren kan jo reagere på en måte som er lite gunstig om noen andre plutselig tar kontroll på den måten. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå