Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan ledsager sitte bak under øvelseskjøring?


Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det følger av trafikkopplæringsforskriften § 2-2 første ledd at med mindre annet er bestemt i forskriften skal læreren eller ledsageren 1) følge med i kjøretøyet, 2) på sitteplass, 3) nær eleven.

 

Formålet med bestemmelsen er at ledsager skal kunne følge med og gripe inn. Dette formålet blir vesentlig forfeilet hvis ledsager sitter i baksetet, selv om det for så vidt kan sies å være "nær eleven" det også. Man kan også utlede kravet fra definisjonen av øvingskjøring i trafikkopplæringsforskriften § 1-2 første ledd bokstav b - "den praktiske delen av opplæringen hvor en lærer eller ledsager rettleder eleven, og har tilsyn og kontroll med kjøringen" (min utheving).

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke også krav at parkbrems/håndbrekk er tilgjengelig for ledsager?.

Kan være problematisk på biler med automat der parkbremsen er en liten pedal som ledsager ikke har kontroll over?.

Ikke bare mercedespedal, men nyere biler med elektronisk brekk låser ikke hjulene i fart. Det er en ren parkbrems, så om man forsøker å aktivere bryteren i fart får man ikke annet enn et lite rykk før den slår seg av igjen.

Lenke til kommentar

Trafikkopplæringsforskriften 1968 hadde følgende krav til bilen i § 1 nr. 8:

 

8. Bil som nyttes til vederlagsfri øvingskjøring i klasse B, må være innrettet slik at ledsageren fra sin plass lett kan stanse bilen på en rask og effektiv måte. Bilen må enten ha tilstrekkelig effektiv håndbrems plassert fra gulvet i midten av bilen eller ha dobbelt pedalsett for clutch og fotbrems. Bilen må foruten de påbudte speil for vanlig fører ha speil for ledsageren, slik at han fra sin plass kan ha tilstrekkelig utsikt bakover.

 

Ved øvingskjøring etter første ledd skal bilen være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltets høyde og bredde skal være minst 15 cm med sentrisk plassert bokstav L med strekbredde omlag 4 cm, høyde 10 cm vertikalt og lengde 9 cm horisontalt.

Forskriften ble opphevet fra 1. mars 2004, og kravet om "tilstrekkelig effektiv håndbrems plassert fra gulvet i midten av bilen" eller dobbelt pedalsett ble ikke videreført.

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke også krav at parkbrems/håndbrekk er tilgjengelig for ledsager?.

Kan være problematisk på biler med automat der parkbremsen er en liten pedal som ledsager ikke har kontroll over?.

Ikke bare mercedespedal, men nyere biler med elektronisk brekk låser ikke hjulene i fart. Det er en ren parkbrems, så om man forsøker å aktivere bryteren i fart får man ikke annet enn et lite rykk før den slår seg av igjen.

 

 

Når man holder inne/oppe knappen låses hjulene...

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke også krav at parkbrems/håndbrekk er tilgjengelig for ledsager?.

Kan være problematisk på biler med automat der parkbremsen er en liten pedal som ledsager ikke har kontroll over?.

Ikke bare mercedespedal, men nyere biler med elektronisk brekk låser ikke hjulene i fart. Det er en ren parkbrems, så om man forsøker å aktivere bryteren i fart får man ikke annet enn et lite rykk før den slår seg av igjen.

 

 

på mange biler fungerer parkbremsen som nødbrems ifart...

 

https://www.dinside.no/motor/dette-skjer-om-du-drar-i-det-elektroniske-handbrekket-i-fart/67435554

Lenke til kommentar

Eg ser at krikkert er uenig, men eg vil tørre påstå at ein også kan oppfylle forskriftens krav ved å sitte i baksetet.

I artikkelen som det blei linka til så er vell hovedproblemet at ledsageren som satt i baksetet nødvendigvis ikkje kunne både fokusere på kjøyringa samtidig som ein tok seg av spebarnet (ein ville også fått same reaksjon dersom det var ein sjåfør med førarkort som hadde eit usikra spebarn på fanget i forsetet).

 

Ein ledsager kan være like mykje eller like lite fokusert på kjøyringa uavhengig av om ledsageren sitter i for- eller baksetet.

 

Eg tør som sagt påstå at ein ledsager som sitter rett bak sjåføren vil kunne ha tilsvarande godt "tilsyn og kontroll med kjøringen" som ein ledsager som sitter i forsetet.

Blant anna så vil ein ledsager i baksetet fint kunne kontrollere eleven ved å f.eks. gripe tak i begge skuldrane/overarmane til eleven og dermed holde kontroll på eleven på den måten.

 

Så det avgjerande her må vell være om ledsageren er aktiv nok til å oppfylle krava, ikkje kvar ledsageren sitter.

Ein aktiv og fokusert ledsager i baksetet vil åpenbart ha betre kontroll på kjøyringa enn ein ufokusert ledsager som sitter på mobilen i forsetet.

Lenke til kommentar

Ledsager som prater i tlf under øvingskjøring bør vel bli straffet for mobilbruk?

 

Og hva kontroll angår, menes det at ledsager skal kunne gripe inn og overta kontroll av kjøretøy, eller skal ledsager ha kontroll over hva elev gjør på?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Det må vell være kontroll på kva eleven gjer under kjøyringa? Særleg med tanke på at kravet om at ledsager skulle kunne bruke håndbrekket blei tatt bort.

På nye bilar med automatgir og automatbrekk eller fotbrekk så er vell ledsagers inngripen begrensa til kun tilsnakk og eventuelt dra rattet slik at bilen svinger til høgre. Gass, brems og venstresving er det kun eleven sjølv som har kontroll over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...