AnonymDiskusjon Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Har tatt vaksine på skolen mot denne formen. Betyr det at man ikke kan få denne sykdommen? Hva hjelper vaksinen for? Anonymous poster hash: 8d489...03a Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Hva er det du spør om? En vaksine mot hjernehinnebetennelse hjelper mot hjernehinnebetennelse med å sørge for at sjansen for at du blir smittet blir mindre. Er du ute etter en mer spesifikk forklaring på hva vaksinen består av og hva den gjør i kroppen din? 2 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hjernehinnebetennelse er et samlebegrep for betennelse i hjernehinnen årsaket av både bakterier og virus. Du er mest sannsynlig vaksinert mot meningokokkbakterier, som kan årsake hjernehinnebetennelse dersom du blir smittet og ditt immunforsvar ikke selv klarer å forsvare seg før det er for sent. Det betyr at ditt immunforsvar nå drar kjensel på meningokokkbakterier når du blir smittet, og selv kan håndtere denne. Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Men du er så sikret det går an å bli, hvis du skal leve et normalt liv. (Det er ingen umiddelbar sammenheng mellom hjernehinnebetennelse og hjertelidelser.) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Hjernehinnebetennelse er et samlebegrep for betennelse i hjernehinnen årsaket av både bakterier og virus. Du er mest sannsynlig vaksinert mot meningokokkbakterier, som kan årsake hjernehinnebetennelse dersom du blir smittet og ditt immunforsvar ikke selv klarer å forsvare seg før det er for sent. Det betyr at ditt immunforsvar nå drar kjensel på meningokokkbakterier når du blir smittet, og selv kan håndtere denne. Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Men du er så sikret det går an å bli, hvis du skal leve et normalt liv. (Det er ingen umiddelbar sammenheng mellom hjernehinnebetennelse og hjertelidelser.) Ifølge ung.no er jeg 100% beskyttet? Anonymous poster hash: 8d489...03a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Ifølge ung.no er jeg 100% beskyttet? Legg inn en link til den siden der det står at du ved vaksinasjon er 100% beskyttet. Eller er din påstand et spørsmål? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Ifølge ung.no er jeg 100% beskyttet? Legg inn en link til den siden der det står at du ved vaksinasjon er 100% beskyttet. Eller er din påstand et spørsmål? https://www.ung.no/oss/helse/171558.html Anonymous poster hash: 8d489...03a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Ifølge ung.no er jeg 100% beskyttet? Legg inn en link til den siden der det står at du ved vaksinasjon er 100% beskyttet. Eller er din påstand et spørsmål? https://www.ung.no/oss/helse/171558.html "En person som har tatt vaksinen mot smittsom hjernehinnebetennelse vil ikke bli syk av meningokokkbakterien", sier helsesøster. "Vaccines that help protect against meningococcal disease work well, but cannot prevent all cases.", sier CDC. https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/mening/public/index.html Hvem skal man tro på? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 De mener selvsagt at sjansene er så små for at du alikevel skal bli smittet at det ikke er noen vits å bekymre seg over det. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Ifølge ung.no er jeg 100% beskyttet? Legg inn en link til den siden der det står at du ved vaksinasjon er 100% beskyttet. Eller er din påstand et spørsmål? https://www.ung.no/oss/helse/171558.html "En person som har tatt vaksinen mot smittsom hjernehinnebetennelse vil ikke bli syk av meningokokkbakterien", sier helsesøster. "Vaccines that help protect against meningococcal disease work well, but cannot prevent all cases.", sier CDC. https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/mening/public/index.html Hvem skal man tro på? Ingen vaksine er 100% i den forstand at ALLE som noen gang har tatt den vil aldri kunne gang bli syke. Tenkt eksempel Smittede personer UTEN vaksine: 80% syke, 10% alvorlig syk, 1% død Smittede personer MED vaksine: 5% syke, 0.01% alvorlig syk, 0,0001% død. En grei regel i biologi er at ingen ting er 100%. Vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig både på vaksine og sykdom. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 De mener selvsagt at sjansene er så små for at du alikevel skal bli smittet at det ikke er noen vits å bekymre seg over det. En vaksine vil ikke beskytte deg mot å bli smittet. Den vil bare hjelpe deg med å bekjempe smitten, ved at kroppen kjenner igjen inntrengeren. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 De mener selvsagt at sjansene er så små for at du alikevel skal bli smittet at det ikke er noen vits å bekymre seg over det. En vaksine vil ikke beskytte deg mot å bli smittet. Den vil bare hjelpe deg med å bekjempe smitten, ved at kroppen kjenner igjen inntrengeren. Det går for det samme, når du har blitt utsatt for det i en kontrollert setting, noe vaksinen er, så er, som jeg allerede skrev i det du qoutet, sjansene for at du blir smittet igjen så små at det ikke er noen vits å bekymre seg over dem. Du kan plutselig falle om og dø av hjerteinfarkt men det hjelper ingen at du går rundt og bekymrer deg for det hele tiden. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 De mener selvsagt at sjansene er så små for at du alikevel skal bli smittet at det ikke er noen vits å bekymre seg over det. En vaksine vil ikke beskytte deg mot å bli smittet. Den vil bare hjelpe deg med å bekjempe smitten, ved at kroppen kjenner igjen inntrengeren. Det går for det samme, når du har blitt utsatt for det i en kontrollert setting, noe vaksinen er, så er, som jeg allerede skrev i det du qoutet, sjansene for at du blir smittet syk igjen så små at det ikke er noen vits å bekymre seg over dem. Du kan plutselig falle om og dø av hjerteinfarkt men det hjelper ingen at du går rundt og bekymrer deg for det hele tiden. Nja, det er sikkert bare pirk, men jeg mener at det ikke er det samme. Vaksinerte/resistente personer blir også smittet, og de kan til og med smitte sykdommen videre uten selv å bli syke. (Perioden de er smittebærere er nok betydelig kortere for vaksinerte kontra ikke vaksinerte, men dog) Jeg forandret i sitatet ditt slik jeg tenker det skal være… Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hjernehinnebetennelse er et samlebegrep for betennelse i hjernehinnen årsaket av både bakterier og virus. Du er mest sannsynlig vaksinert mot meningokokkbakterier, som kan årsake hjernehinnebetennelse dersom du blir smittet og ditt immunforsvar ikke selv klarer å forsvare seg før det er for sent. Det betyr at ditt immunforsvar nå drar kjensel på meningokokkbakterier når du blir smittet, og selv kan håndtere denne. Det betyr ikke at du er 100% beskyttet eller ikke får sykdommen. Men du er så sikret det går an å bli, hvis du skal leve et normalt liv. (Det er ingen umiddelbar sammenheng mellom hjernehinnebetennelse og hjertelidelser.) Ifølge ung.no er jeg 100% beskyttet? Anonymous poster hash: 8d489...03a https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/mening/public/index.html Avsnitt "How Well Do These Vaccines Work?" 60-90% avhengig av hvilken vaksine som brukes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå