RamGuy Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Det har nok også med vekt, størrelse, tykkelse osv.. å gjøre. Det er nok som du sier langt "enklere" å lage solide telefoner så kompakte som mulig om du kan unngå å legge opp til avtagbare deksler osv.. Du ville nok aldri hatt en telefon som Samsung Galaxy S8 og S8 Plus og kommende Note 8, samt nye LG V30 i den formfaktoren som de er om de skulle ha vært påtvunget avtagbare komponenter osv.. Og for min del så er det ganske enkelt, jeg har null behov for utskiftbare batterier osv.. Jeg vil ha en så slank, sexy og vanntett telefon som mulig, med så mye teknologi og skjerm iforhold til størrelse som mulig. At det går på bekostning av reparasjonsmuligheter osv kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Vi har gode forbrukerkjøpsrettigheter i Norge, så skulle jeg havne i en situasjon hvor ting ikke blir dekket av verken garanti eller reklamasjon så er jeg måtte gjort noe uforutsett med telefonen som gjør at jeg ikke får dette dekt og det skal jeg klare å ta på min egen kappe. Men samtidig så er det jo litt synd at mer eller mindre samtlige toppmodeller går i denne retningen. Hadde jo vært fint om det fantes et par toppmodeller for de som ønsker litt mer fleksibilitet når det kommer til bytte av komponenter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Greit nok at vi gadget freaks trives, men kanskje vi bare må innse at våre vaner kanskje ikke er så ønskelige? At det er bedre for samfunnet med ting som varer en stund og kan repareres? AtW 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 (endret) At det går på bekostning av reparasjonsmuligheter osv kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Vi har gode forbrukerkjøpsrettigheter i Norge, så skulle jeg havne i en situasjon hvor ting ikke blir dekket av verken garanti eller reklamasjon så er jeg måtte gjort noe uforutsett med telefonen som gjør at jeg ikke får dette dekt og det skal jeg klare å ta på min egen kappe. I mange tilfeller er det nå slik at prisen på reservedelen er ubetydelig i forhold til prisen for jobben hos verkstedet, kameraglasset på telefoner er et eksempel. Endret 19. august 2017 av mandela 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Og for min del så er det ganske enkelt, jeg har null behov for utskiftbare batterier osv.. Jeg vil ha en så slank, sexy og vanntett telefon som mulig, med så mye teknologi og skjerm iforhold til størrelse som mulig. At det går på bekostning av reparasjonsmuligheter osv kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Vi har gode forbrukerkjøpsrettigheter i Norge, så skulle jeg havne i en situasjon hvor ting ikke blir dekket av verken garanti eller reklamasjon så er jeg måtte gjort noe uforutsett med telefonen som gjør at jeg ikke får dette dekt og det skal jeg klare å ta på min egen kappe. Mistenker at du ikke helt vet hva du skriver om: I Norge er det i utgangspunktet fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Men det er ikke mer enn halvannet til to års reklamasjonsrett på mobilbatterier! Så telefoner man ikke kan bytte batterier på burde egentlig vært halvert i bruktpris ved bruktsalg i forhold til prisene som er nå. Har lest at Apple for eksempel gjør alt de kan for å slingre seg unna reklamasjoner på batterier ved at de har innebygget ladesyklusteller i telefonene. Så hvis du har ladet opp telefonen "for mange ganger" i følge Apple, nekter de å innvilge reklamasjonen. Det er bare to eksempler på grunner for at det er idiotiskt å ikke kunne bytte batteriet i mobiltelefoner selv. Så forbrukerrettighetene du skriver om blir til dels redusert med nærmere to tredjedeler fra fem til halvannet til to år på grunn av manglende mulighet til å bytte batterier selv! Endret 28. august 2017 av Gjest MKII Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Virker jo som verden generelt er uenig med deg i all den tid S7 og S8 tydeligvis selger langt bedre enn S5. Sammenfall og sammenheng er to forskjellige ting. Konklusjonen din er utvilsomt trukket på ekstremt svakt grunnlag av flere grunner. Problemet er nok snarere at de fleste ikke vet bedre og derfor ikke bryr seg om batteriet kan byttes eller ikke. Derfor selger S7 og S8 bedre enn S5 TIL TROSS FOR, og ikke PÅ GRUNN AV at batteriet ikke kan byttes, og på grunn av flere andre grunner. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Sammenfall og sammenheng er to forskjellige ting. Konklusjonen din er utvilsomt trukket på ekstremt svakt grunnlag av flere grunner. Problemet er nok snarere at de fleste ikke vet bedre og derfor ikke bryr seg om batteriet kan byttes eller ikke. Derfor selger S7 og S8 bedre enn S5 TIL TROSS FOR, og ikke PÅ GRUNN AV at batteriet ikke kan byttes, og på grunn av flere andre grunner. Hvis de fleste ikke bryr seg er det ikke viktig. Jeg har hatt mobiltelefoner i 20 år nå, de 10 første av dem med utskiftbare batterier. Jeg brukte det ikke da, savner det ikke nå. Det er mange som meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Sammenfall og sammenheng er to forskjellige ting. Konklusjonen din er utvilsomt trukket på ekstremt svakt grunnlag av flere grunner. Problemet er nok snarere at de fleste ikke vet bedre og derfor ikke bryr seg om batteriet kan byttes eller ikke. Derfor selger S7 og S8 bedre enn S5 TIL TROSS FOR, og ikke PÅ GRUNN AV at batteriet ikke kan byttes, og på grunn av flere andre grunner. Hvis de fleste ikke bryr seg er det ikke viktig. Jeg har hatt mobiltelefoner i 20 år nå, de 10 første av dem med utskiftbare batterier. Jeg brukte det ikke da, savner det ikke nå. Det er mange som meg. JO, men du bytter utstyr hele tiden, er det ønskelig at folk som oss skal sette standarden? AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 (endret) Såvidt jeg vet har iPhone den lengste gjennomsnittlige levetiden av moderne telefoner, ikke konkurrentene med utskiftbare batterier. At jeg bytter ofte er egentlig ikke relevant så lenge telefonene selges videre, de brukes fortsatt, bare av noen andre (som dermed ikke kjøpte ny). Smartphones er ferskvare, og om man faktisk vil bytte batteri koster det faktisk lite og tar kort tid. Dette er et ikke-problem som kun holdes i live av noen få og veldig høylytte klagere. Jeg står fast på at ulempene ved brukerutskiftbare batterier er enormt mye større enn fordelene for den store majoriteten av brukerne som aldri ville bytta uansett. Mye mer plast, vanskeligere vanntetting, større telefoner (eller mindre batterier), ekstra points of failure, etc. Da hadde det vært bedre med en høy pant på telefoner og en avgift som dekker resirkulering. Endret 29. august 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Såvidt jeg vet har iPhone den lengste gjennomsnittlige levetiden av moderne telefoner, ikke konkurrentene med utskiftbare batterier. Smartphones er ferskvare, og om man faktisk vil bytte batteri koster det faktisk lite og tar kort tid. Dette er et ikke-problem som kun holdes i live av noen få og veldig høylytte klagere. Jeg står fast på at ulempene ved brukerutskiftbare batterier er enormt mye større enn fordelene for den store majoriteten av brukerne som aldri ville bytta uansett. Mye mer plast, vanskeligere vanntetting, større telefoner (eller mindre batterier), ekstra points of failure, etc. Da hadde det vært bedre med en høy pant på telefoner og en avgift som dekker resirkulering. Vet ikke, har ikke sett noe data på det. Finnes det tilgjengelig? Du behandler det som ferskvare ja, det betyr ikke at det er det. (og reperasjonfiendltlig praksis strekker seg lengre enn kun batteriet). Ulempene med utskiftbare batteri er ganske små, den ekstra størrelsen det tar er ganske marginal, men de eksisterer, det er sant. Hvorfor hadde det vært bedre? AtW 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 (endret) Det finnes data og jeg har sett dem, men har ikke lenken tilgjengelig og finner den ikke. Så ta det argumentet med en klype salt. Jeg vil egentlig si at manglende oppdateringer og sikkerhetspatcher på Android er et langt større problem enn at det er vanskelig å reparere telefoner. Særlig om råmaterialene resirkuleres når telefoner går ut av bruk. Det er heller ikke noe problem å få reparert telefoner, det at man får en refurbished telefon vil ikke si at ikke den man leverer inn fikses opp. Men som sagt, jeg anser dette som et totalt ikke-problem som er konstruert av sytepaver som er gode til å bli hørt, og en helt annen ting enn de reelle problemene man ser i andre bransjer som f.eks landbruksutstyr (der det virkelig trengs lovendringer). Apple regner forøvrig med treårig bruk når de designer ios-enheter. Finner ikke tilsvarende tall for Android-produsenter. Endret 29. august 2017 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Sammenfall og sammenheng er to forskjellige ting. Konklusjonen din er utvilsomt trukket på ekstremt svakt grunnlag av flere grunner. Problemet er nok snarere at de fleste ikke vet bedre og derfor ikke bryr seg om batteriet kan byttes eller ikke. Derfor selger S7 og S8 bedre enn S5 TIL TROSS FOR, og ikke PÅ GRUNN AV at batteriet ikke kan byttes, og på grunn av flere andre grunner. Hvis de fleste ikke bryr seg er det ikke viktig. Jeg har hatt mobiltelefoner i 20 år nå, de 10 første av dem med utskiftbare batterier. Jeg brukte det ikke da, savner det ikke nå. Det er mange som meg. Selv om de fleste ikke bryr seg så hjelper ikke det, når de fleste trolig ikke bryr seg på grunn av uvitenhet... Enten det er folk som kjøper ny mobiltelefon og ikke vet opp/ned på oppdateringer, eller det er folk som kjøper brukt og heller ikke vet opp/ned på verken oppdateringer eller begrenset levetid på batterier eller at de iutgangspunktet har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefonen! Ser jo gang på gang når jeg skal kjøpe noe brukt på Finn.no, så har ikke folk en gang hatt vett til å beholde kvitteringen på relativt dyre og nye ting med fem års reklamasjonsrett! Har selv byttet batteri på min egen Note 3, moren min sin SIII, og min Samsung smartklokke, og vet om minst to kammerater som har byttet batteri på SIII-er, ser også flere annonser på Finn.no med kommentarer om at Note-en har dårlig batteri/batteriet er byttet på grunnn av dårlig batteri. Så det er beviselig at begrenset levetid på mobilbatterier ER et problem. På toppen av det så er reklamasjonstiden på mobilbatterier bare halvannet til to år på grunn av at det er den begrensede tiden de er forventet å vare, og IKKE de fem årene som man har reklamasjosnrett på mobiltelefoner. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Skulle gjerne ha sett priseksempler på nytt batteri (bulk) vs nytt batteri inkludert arbeid på noen av de mest populære telefonene for tiden. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Hele hovedkortet i en iphone får plass i en minnepinne. Resten er skjerm, høyttaler, mic, kamera og batteri. Hvis de kan standardisere en hovedkortbeholder som kan byttes fra en rammemodul som inneholder resten ville mye vært gjort. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hva i alle dager skulle man oppnådd med det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå