Gå til innhold

Apple, Samsung og Microsoft gjør produktene vanskelig å reparere. Nå møter de seriøs motstand

Anbefalte innlegg

Når det er lim istedet for skruer er det jo mye vanskeligere å åpne. Da må man til med varmepistoler ol. for å smelte limet. Rimelig håpløst for de fleste.

Ja, det er det. Det jeg mente er at skal man kunne lage vanntette mobiltelefoner som skal kunne åpnes lett ser jeg at det kan by på problemer. Derfor ville jeg heller hatt en makspris på reparasjon eller lignende ordning.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke helt klart frem hva i praksis som planlegges å gjøre. Ingressen sier "Europaparlamentet og USAs copyrightkontor krever at du skal selv kunne reparere og oppgradere produkter, uten at garantien blir ugyldig.", mens deler av artikkelen tilsier at det bare er snakk om en merkeordning som sier hvor vanskelig et produkt er å reparere. Førstnevnte er jo å diktere garantibetingelsene for et produkt. Det kan det umulig være snakk om.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke helt klart frem hva i praksis som planlegges å gjøre. Ingressen sier "Europaparlamentet og USAs copyrightkontor krever at du skal selv kunne reparere og oppgradere produkter, uten at garantien blir ugyldig.", mens deler av artikkelen tilsier at det bare er snakk om en merkeordning som sier hvor vanskelig et produkt er å reparere. Førstnevnte er jo å diktere garantibetingelsene for et produkt. Det kan det umulig være snakk om.

Det er snakk om begge deler. USA sitt copyrightkontor - da særskilt knyttet til landbruket, vurderer krav om at folk skal kunne reparere uten at det gjør garantien ugyldig. Europaparlamentet vurderer krav om en merkeordning,

Klart man kan diktere garantibestemmelsene til et produkt. Det er faktisk det som gjøres gjennom forbrukerkjøpslovgivning og vanlig kjøpslov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med å bruke skruer istedet for lim? Skruer har vel vært brukt i over 100 år i vanntette gjenstander...

Hvis du ser bort ifra reparasjonsevnen så er lim overlegent. Det tar ikke noe plass, belastningen er jevnt fordelt over hele overflaten og du holder neper som tror de kan fikse alt mulig unna innmaten på dingsene de selger. :-P

Lenke til kommentar

Kravet om Mikro-USB som kom en gang i tiden var jo bare en flopp. Apple lagde bare en overgang fra mikro-USB til Lightning og så var det greit.  :nei:

En flopp? Man gikk fra et hav av proprietære ladere til at alle kan lades med det samme?

AtW

Gjorde man? iPhone bruker samme kontakt enda og så vidt jeg kan huske så hadde de fleste andre gått over til mikro-usb eller var på vei allerede?

Lenke til kommentar

For bondens del så kommer ikke elektrifiseringen raskt nok. Drivstoffregningen hos bonden er farlig stor. Og nå er det turboer, høytrykk og intercoolere som gjelder. Mtp på hva en landbruksmaskin idag koster i innkjøp, oljer, service og deler så spises overskuddet raskt opp hos bonden. 

Skuddsikre elmotorer, og veskekjølte controllere vil endre bildet fullstendig. Om det også lages byttbare batteribanker slik at feks en traktor kan kjøres 12-18 timer i døgnet i høysesong(!)  så vil det være perfekt. Spesielt for de som har jorder og teiger i umiddelbar nærhet til gården vil tjene voldsomt på overgangen til el-drift. Det finnes noen få modeller på markedet men ingen som har løst det med tanke på maximal driftstid i sesongen. Spesielt i vårt land med kort sommer og høstvær som kommer fra fra nordvest med regn og elendighet så er det viktig å kunne ha drift på maskinen nærmest døgnet rundt når det haster som værst. 

Lenke til kommentar

Kravet om Mikro-USB som kom en gang i tiden var jo bare en flopp. Apple lagde bare en overgang fra mikro-USB til Lightning og så var det greit.  :nei:

En flopp? Man gikk fra et hav av proprietære ladere til at alle kan lades med det samme?

AtW

Gjorde man? iPhone bruker samme kontakt enda og så vidt jeg kan huske så hadde de fleste andre gått over til mikro-usb eller var på vei allerede?

Microusb fikk ikke fart før EU sa at alle måtte støtte det. Før det hadde vi noen skikkelig lamme varianter av miniusb (HTC Dream). Så Microusb er et godt eksempel på hvordan en stor aktør som ikke er redd for å tråkke noen på tærne kan jobbe for forbrukerne på en helt annen måte enn f.eks. Norge kunne greid på egenhånd.

Samtidig er det liten tvil om at Lightning er en bedre kontakt og noe tilsvarende USB-C ville kommet fra f.eks. Samsung om ikke EU hadde krevd microusb. Men det ville vært en proprietær kontakt og vi ville vært tilbake med forskjellige ladere fra LG, Samsung, Lenovo, etc.

Lenke til kommentar

AtW

i 2009 såvidt jeg husker var det endel med, endel uten, og endel som hadde ymse kompabilitetsproblemer med vanlige USB-ladere fordi de hadde noe kjapplading som gjorde at de ikke funket så bra med andre ladere.

AtW

Lenke til kommentar

Microusb fikk ikke fart før EU sa at alle måtte støtte det. Før det hadde vi noen skikkelig lamme varianter av miniusb (HTC Dream). Så Microusb er et godt eksempel på hvordan en stor aktør som ikke er redd for å tråkke noen på tærne kan jobbe for forbrukerne på en helt annen måte enn f.eks. Norge kunne greid på egenhånd.

Basert på artiklene jeg leser får jeg ikke helt det inntrykket, men kan godt du har rett altså.

i 2009 såvidt jeg husker var det endel med, endel uten, og endel som hadde ymse kompabilitetsproblemer med vanlige USB-ladere fordi de hadde noe kjapplading som gjorde at de ikke funket så bra med andre ladere.

AtW

Det ble vel så vidt jeg ser stemt over i 2013 med en plan om at det skulle direktivet skulle tre i kraft tidligst i løpet av dette året(2017)?
Lenke til kommentar

Basert på artiklene jeg leser får jeg ikke helt det inntrykket, men kan godt du har rett altså.

AtW

Det ble vel så vidt jeg ser stemt over i 2013 med en plan om at det skulle direktivet skulle tre i kraft tidligst i løpet av dette året(2017)?

Jeg er ganske sikker på at dette ble avtalt med leverandørene i 2009.

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes mange vanntette telefoner hvor man selv kan skifte ut batteriet. Limingen foran på telefonen er også problematisk for forbrukerne.

Hvilke da? Må det ikke være vanntett inn til batteriet? 

Samsung S5 og S5 NEO er vantette med avtagbart bakdeksel, så det går fint. Det er gummipakning på dekselet så det blir tett. Hvorfor sluttet Samsung med dette???

Lenke til kommentar

Kanskje fordi S5 og S5 Neo var temmelig stygge og ble erstattet med langt penere modeller?

Jeg synes de ser like bra ut. Jeg ser med på funksjon. De har ramme som beskytter. Gummiert baksside som er god å holde, og ikke knuses. De har egne knapper under skjermen (som ikke må "trekkes opp"), utskiftbart batteri, vantette.

Nye telefoner vriker som smykker. Bare design. Ikke holdbarhet og brukervennlighet :-(

Lenke til kommentar

Samsung S5 og S5 NEO er vantette med avtagbart bakdeksel, så det går fint. Det er gummipakning på dekselet så det blir tett. Hvorfor sluttet Samsung med dette???

Godt spørsmål. Det aller beste er jo å ha avtagbart deksel. Jeg tror det er flere grunner til at de sluttet. Jeg tipper det er enklere engineering å lage solide og tette telefoner uten å ha avtagbart deksel/utskftbart batteri. Samtidig tror jeg nok det også er lønnsomt med tanke på reparasjoner og slikt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...