Redaksjonen. Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 - Man må kunne reparere egne produkter uten å miste garantien.Apple, Samsung og Microsoft gjør produktene vanskelig å reparere. Nå møter de seriøs motstand Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 - Man må kunne reparere egne produkter uten å miste garantien.Bra for bærbare veldig mange produkter, men jeg ser potensielle problemer med dette til mobiltelefoner. Spesielt nå når mange av dem er vanntette. Det burde bli bedre ordninger og priser på reparasjoner. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Det finnes noen få vanntette telefoner hvor man selv kan skifte ut batteriet, så det trenger ikke å være en avgjørende faktor for tetthet. Limingen foran på telefonen er også problematisk for forbrukerne. Endret 15. august 2017 av mandela Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Det finnes mange vanntette telefoner hvor man selv kan skifte ut batteriet. Limingen foran på telefonen er også problematisk for forbrukerne. Hvilke da? Må det ikke være vanntett inn til batteriet? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Viktig sak, god og velskrevet artikkel. 5 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Det finnes mange vanntette telefoner hvor man selv kan skifte ut batteriet. Limingen foran på telefonen er også problematisk for forbrukerne. Hvilke da? Må det ikke være vanntett inn til batteriet? Bra at du spør, jeg må rette meg selv. Ser at CAT telefonene *ikke* har et utskiftbart batteri som jeg antok. Da har du Xcover serien til Samsung igjen hvis oversikten på gsmarena stemmer. Samsung slipper også en "active" variant av toppmodellene i USA, og den ser jo ut som om den kunne ha blitt skrudd sammen i stedet for limt, men det koker kanskje ned til pris i produksjonslinjen? (og serviceutgiftene ved fuktskader?). Burde uansett vært mulig å komme opp med en løsning som gjør batterier og skjerm enkelt utskiftbare. Endret 16. august 2017 av mandela Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Burde uansett vært mulig å komme opp med en løsning som gjør batterier og skjerm enkelt utskiftbare.Det er det garantert. Problemet er jo at f.eks. vanntetting enten går på bekostning av dette eller så må det lages bedre perforeringer som går på bekostning av noe annet igjen. Da vil jeg heller ha en makspris på bytte av batteri/skjerm. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Det finnes mange vantette produkter med utskiftbart batteri. AtW Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hvis man ser til klokkeprodusentene så klarte de for mange tiår siden å lage klokker man kan bruke til dykking på store dyp, uten en dråpe lim. Vanntette, limløse kamerahus for dykking er heller ikke noen nyhet. Så det at man ikke kan lage en mobiltelefon vanntett uten bruk av lim er snakk om manglende vilje fremfor manglende evne. 3 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Men de fleste er ser jo ikke ut i motvind. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) . Endret 16. august 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Men de fleste er ser jo ikke ut i motvind. Hva ser ikke ut i motvind? Vantette klokker? Vantette kamera? Det er riktig at sistnevnte ofte har en litt spesiell estetikk, men det er jo litt fordi de skal "se robuste ut". AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Siktet til vanntette telefoner med utskiftbare batterier/komponenter. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hva er galt med å bruke skruer istedet for lim? Skruer har vel vært brukt i over 100 år i vanntette gjenstander... Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 - Man må kunne reparere egne produkter uten å miste garantien.Bra for bærbare veldig mange produkter, men jeg ser potensielle problemer med dette til mobiltelefoner. Spesielt nå når mange av dem er vanntette. Det burde bli bedre ordninger og priser på reparasjoner. Hadde de bare sluttet og lodde på prossessore på bærbare, så kunne man ha oppgradert mange som ikke hadde trengt å bli kastet. Dette begynner vist å gjelde ram også, og snart blir det sikkert med chip hardiskene som kommer. 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Dette med å kjøpe (pirat)diagnosekabler burde vært unødvendig, bilen/langbruksmaskinen kunne bare vist feilkoden(e) på displayet inkl mulighet for reset av feilkoder etc. Alle biler/landbruksmaksiner har vel noe slags display i dag. Feks. trenger man på noen biler diagnoseutstyr for å bytte bremseklosser bak (motorisert tilbakekjøring av håndbrekk), dette er utrolig forbrukerfiendlig og burde vært ulovlig. 2 Lenke til kommentar
Darkdesigned Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 For et noen år siden så bestemte jeg meg for å begynne å reparere "primært" apple produkter for andre som hadde vært så uheldig å få ting ødelagt. Her snakker vi alt fra vannskade, eksplodert batteri, knuste skjermer, komponentfeil på hovedkort, ledninger etc. Så jeg kan kun snakke for apple sine produkter primært, selv om det dukker opp andre ting hos meg fra tid til annen. Og jeg må bare ta meg av hatten for Apple når det kommer til all den tid og jobb de legger ned i produktene sine for å finne ut om de har blitt tuklet med. De har gjennom årene tatt dette helt til ekstreme høyder. Jeg kan komme med flere eksempler her i fleng. 1. Det sitter en masse micro brytere som registerer tid,dato når du skrur av bakplaten på macen din. 2. De er fulle av klistremerker som detekterer fukt. Og disse er så følsomme at hvis du tar med deg en mac inn på badet i et eller 2 minutter mens noen står der inne å dusjer, så er det nok til at disse blir røde og apple kan frasi seg all garanti pga fuktskade. 3. Prosessor, SSD, RAM, samt alle de andre komponentene er nå alt sammen loddet fast i hovedkortet, på siste modell. Så all mulighet for oppgradering eller feilretting er totalt umulig for 99% av befolkningen som ikke har spesial utstyr eller kompetansen til å bytte ut noe sånt. 4. Jeg har til dags dato ikke opplevd dette fra noen annen produsent en Apple at kablene de benytter på innsiden vil på et eller annet tidspunkt bare slutte å fungere. 5. Batterier er nå limt fast. De var ikke limt i Macbook Air, men de nye Pro modellene var dette tydeligvis nødvendig.... Og jeg ikke engang vært inne på iPhone og iPad produtene.. Poenget er at de gjør ikke dette for å trygge sikkerheten til produktet. Dette er en bevisst handling og en business plan som tilsier at brukeren skal få servert en service regning som er så dyr at du heller velger å kjøpe nytt fremfor å reparere det du har. Jeg har papirer fra service avdelingen til Apple som forteller at reparasjonskostnadene er høyere en å kjøpe en ny maskin. En skulle ikke tro det er sant.. En maskin du har betalt 15.000kr for, koster deg 16.500kr å reparere fordi du var uheldig å søle brus i tastaturet. Maskinen lever igjen nå, men det kostet meg 2500kr i deler fra eBay å reparere det. En sum som kunne blitt enda billigere om Apple hadde valgt å tilgjengeliggjøre original reservedeler, men dette er heller ikke noe du får tak i lovlig fra autoriserte forhandlere. Jeg kunne fortsatt i en evighet om dette emnet her for jeg blir rett og slett forbanna på markedskreftene som manipulerer folk så de til grader på dette feltet Så jeg er kjempe positiv til det som nå skjer, for denne galskapen her må bare stoppe. Men inntil det skjer, så blir jeg nødt til å leve på skyggesiden med de kriminelle...og fortsette å reparere ting produkter som "ikke lar seg reparere" i følge produsenten selv. 4 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hva er galt med å bruke skruer istedet for lim? Skruer har vel vært brukt i over 100 år i vanntette gjenstander...Det er vel ikke skruene som er problemet, det er vel mer tettingen mellom "coveret" og selve kroppen. Dykkerklokka mi har en o-ring langs hele for å tette ordentlig. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hva er galt med å bruke skruer istedet for lim? Skruer har vel vært brukt i over 100 år i vanntette gjenstander...Det er vel ikke skruene som er problemet, det er vel mer tettingen mellom "coveret" og selve kroppen. Dykkerklokka mi har en o-ring langs hele for å tette ordentlig. Når det er lim istedet for skruer er det jo mye vanskeligere å åpne. Da må man til med varmepistoler ol. for å smelte limet. Rimelig håpløst for de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå