Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva er maks sikring på 2,5mm2 3-fas 400V?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter nye regler, dersom kabelen ligger i rør i isolert vegg inne i huset eller garasjen, så kan den kun sikres med 16A dersom vernet er spesiallaget. Ellers må du ned på 15A. Vil ikke tro at lengder gir noe problem med tanke på spenningsfall og kortslutningsverdier, men om garasjen er langt unna så er det også en faktor.

Lenke til kommentar

Kan man ikke gå opp i sikringsstørrelse til f.eks. 20A når det er snakk om 400v og ekstra leder i forhold til 230 volt og to ledere?

 

Nei. Du kan hente meir effekt ut, men 2.5mm² kan ikkje føre meir straum uansett kor mange fasar du har.

 

Med 230V 1-fase får du: 230*15 = 3450 Watt

Med 400V 1-fase får du: 400*15 = 6000 Watt

Med 400V 3-fase får du: 400*15*1.73 = 10 380 Watt

 

For å gje nøyaktig svar til TS må me ha meir informasjon om forlegningsmetode og ev. lengde på kabel dersom det er veldig langt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvilken elbil det er snakk om?

 

Må også huske på at det er krav om å installere Type B jordfeilbryter på kurset som er tenkt til lading av elbil. Dette for å eliminere likestrømsjordfeil som kan genereres fra elbil ved feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter nye regler, dersom kabelen ligger i rør i isolert vegg inne i huset eller garasjen, så kan den kun sikres med 16A dersom vernet er spesiallaget. Ellers må du ned på 15A.

For en 2-leder er 15A greit, men for en 3-leder må man vel ta hensyn til reduksjonsfaktoren. Den er 0,80-0,88 avhengig av forlegning.

Lenke til kommentar

Gen2 Leaf eller den nye Leaf som kommer nå.

 

Har det noen betydning på om man kan lade med 16A eller ikke via 2,5mm2 ledning?

Hvis du skal lade med vanlig stikk aka Type 1 skal kursen sikres med 10A + Jordfeilbryter Type B (Norm krav NEK:400).

 

Med forbehold om at Nissan ikke har endret så mye på Gen2; Type 1 lader til Leaf trekker ikke mer enn rundt 8A ved 2 fase 230V IT/TT og 1 fase 230 TN (begrenset ved lading via stikk).

 

Kan ha misforstått deg helt nå så jeg spør like greit om følgende:

 

Skal du sette opp ladeboks / ladeunit, eller skal du lade via stikk?

 

Edit; Skrev type 2, mente type 1.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å få satt opp cee-stikk for å ha muligheten til å lade med 16A, noe jeg trodde gen2 har muligheten til.

Ut i fra Nissan sine opplysninger skal det la seg gjøre å lade med 1-fase/230V 16A. Dog ville jeg i ditt tilfelle kontaktet en elektriker siden du enten; 1. Må sette inn Type B jordfeilbryter i sikringsskapet eller 2. Koble til en ladeboks (ferdig med vern) / underfordeling ute ved bilen.

 

Du kan lese litt mer om type 1 lading her:

 

https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Takk det er svar godt nok på det spørsmålet.

 

Kabelen er forlagt i rør i isolert tak/vegg.

 

Hvilken 16A spesialsikring kan evt brukes og hva er forskjellen i praksis?

 

Kan jeg bare glemme å lade elbilen på 16A via denne kabelen?

 

Ved bruk av kjente merker, så må man ved bruk av Eaton sikringer benytte 15A, ved bruk av ABB, Schneider, Hager og andre kjente merker så tilpasset de sine 16A sikringer til nye forskrifter.

 

Ved kabel i rør i isolert vegg så tåler 2,5mm 17,5 A med 3 belastede ledere, hvis det er PN i rør så tåler den 18 A etter NEK:400-2014. Det er før man tenker på lengden. Så om det ikke er altfor langt så skal ikke 16A være noe problem. 

 

Vil anbefale å investere i en ladeboks. Ved bruk av CEE kontakt som du skisserer så må du vel uansett ha en overgang fra ladekabelen som oftest har Type 2 i den ene enden, og Type 2 eller Type 1 i bilens ende. Har selv ladeboks hjemme med fast kabel, praktisk å slippe å dra frem ladekabelen hver gang hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...