mobile999 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Hvor mye strøm er det mulig at jeg kan få i garasjen: Hva er maks sikring på 2,5mm2 3-fas 400V? Hvor mye strøm kan trekkes på dette? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Det er ikke nok å kun ha tverrsnitt på kabelen. Det dimensjoneres også etter forlegningsmåte, type kabel og lengde på strekket (kan også være andre faktorer). 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Etter nye regler, dersom kabelen ligger i rør i isolert vegg inne i huset eller garasjen, så kan den kun sikres med 16A dersom vernet er spesiallaget. Ellers må du ned på 15A. Vil ikke tro at lengder gir noe problem med tanke på spenningsfall og kortslutningsverdier, men om garasjen er langt unna så er det også en faktor. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Kan man ikke gå opp i sikringsstørrelse til f.eks. 20A når det er snakk om 400v og ekstra leder i forhold til 230 volt og to ledere? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Nei. Det er strømmen som bestemmer, ikke spenningen. Men det er riktig at du får mer effekt ut av 3-fas 400V med samme strøm, sammenlignet med 3-fas 230V. Hvis det er det du tenker på. Men sikringsstørrelsen er maks 15/16A. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Kan man ikke gå opp i sikringsstørrelse til f.eks. 20A når det er snakk om 400v og ekstra leder i forhold til 230 volt og to ledere? Nei. Du kan hente meir effekt ut, men 2.5mm² kan ikkje føre meir straum uansett kor mange fasar du har. Med 230V 1-fase får du: 230*15 = 3450 Watt Med 400V 1-fase får du: 400*15 = 6000 Watt Med 400V 3-fase får du: 400*15*1.73 = 10 380 Watt For å gje nøyaktig svar til TS må me ha meir informasjon om forlegningsmetode og ev. lengde på kabel dersom det er veldig langt. Endret 15. august 2017 av Zeph Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Takk det er svar godt nok på det spørsmålet. Kabelen er forlagt i rør i isolert tak/vegg. Hvilken 16A spesialsikring kan evt brukes og hva er forskjellen i praksis? Kan jeg bare glemme å lade elbilen på 16A via denne kabelen? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Kommer an på hvordan du skal lade. Skal du lade i Schuko stikk kan du glemme 16A i det hele tatt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Klan man lade elbilen med 16A med spesialsikringen via CEE-stikk? Hvilken spesialsikring kan evt. brukes? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 CEE skal vel funke ja, er mest Schuko som er synderen. Kommer an på produsent, enkelte har løst det med å trappe ned til 15A, andre ved å endre på verdiene på vernets egenskaper. Litt for teknisk til at det har særlig verdi for deg, men elektrikeren vet dette. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Tør jeg spørre hvilken elbil det er snakk om? Må også huske på at det er krav om å installere Type B jordfeilbryter på kurset som er tenkt til lading av elbil. Dette for å eliminere likestrømsjordfeil som kan genereres fra elbil ved feil. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Gen2 Leaf eller den nye Leaf som kommer nå. Har det noen betydning på om man kan lade med 16A eller ikke via 2,5mm2 ledning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Etter nye regler, dersom kabelen ligger i rør i isolert vegg inne i huset eller garasjen, så kan den kun sikres med 16A dersom vernet er spesiallaget. Ellers må du ned på 15A. For en 2-leder er 15A greit, men for en 3-leder må man vel ta hensyn til reduksjonsfaktoren. Den er 0,80-0,88 avhengig av forlegning. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Sant nok, tenkte bare på 2-leder når jeg skrev, fikk ikke med meg at det var trefas med det første. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Gen2 Leaf eller den nye Leaf som kommer nå. Har det noen betydning på om man kan lade med 16A eller ikke via 2,5mm2 ledning? Hvis du skal lade med vanlig stikk aka Type 1 skal kursen sikres med 10A + Jordfeilbryter Type B (Norm krav NEK:400). Med forbehold om at Nissan ikke har endret så mye på Gen2; Type 1 lader til Leaf trekker ikke mer enn rundt 8A ved 2 fase 230V IT/TT og 1 fase 230 TN (begrenset ved lading via stikk). Kan ha misforstått deg helt nå så jeg spør like greit om følgende: Skal du sette opp ladeboks / ladeunit, eller skal du lade via stikk? Edit; Skrev type 2, mente type 1. Endret 16. august 2017 av TheHawk Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Jeg tenkte å få satt opp cee-stikk for å ha muligheten til å lade med 16A, noe jeg trodde gen2 har muligheten til. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Jeg tenkte å få satt opp cee-stikk for å ha muligheten til å lade med 16A, noe jeg trodde gen2 har muligheten til.Ut i fra Nissan sine opplysninger skal det la seg gjøre å lade med 1-fase/230V 16A. Dog ville jeg i ditt tilfelle kontaktet en elektriker siden du enten; 1. Må sette inn Type B jordfeilbryter i sikringsskapet eller 2. Koble til en ladeboks (ferdig med vern) / underfordeling ute ved bilen. Du kan lese litt mer om type 1 lading her: https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939 Endret 16. august 2017 av TheHawk Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Takk det er svar godt nok på det spørsmålet. Kabelen er forlagt i rør i isolert tak/vegg. Hvilken 16A spesialsikring kan evt brukes og hva er forskjellen i praksis? Kan jeg bare glemme å lade elbilen på 16A via denne kabelen? Ved bruk av kjente merker, så må man ved bruk av Eaton sikringer benytte 15A, ved bruk av ABB, Schneider, Hager og andre kjente merker så tilpasset de sine 16A sikringer til nye forskrifter. Ved kabel i rør i isolert vegg så tåler 2,5mm 17,5 A med 3 belastede ledere, hvis det er PN i rør så tåler den 18 A etter NEK:400-2014. Det er før man tenker på lengden. Så om det ikke er altfor langt så skal ikke 16A være noe problem. Vil anbefale å investere i en ladeboks. Ved bruk av CEE kontakt som du skisserer så må du vel uansett ha en overgang fra ladekabelen som oftest har Type 2 i den ene enden, og Type 2 eller Type 1 i bilens ende. Har selv ladeboks hjemme med fast kabel, praktisk å slippe å dra frem ladekabelen hver gang hjemme. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Men nå er det I2 man skal dimensjonere etter, og ikke In. På en Eaton 15A blir jo det 21-22A. Da vil ikke eksempelet ovenfor være tilstrekkelig dimensjonert. Er usikker på faktoren for de tilpassede verna for å beregne I2, er det rundt 1,3? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Får du trefase-sikringer med tilpassa I2 da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå