raylko Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Hei Har problemer med pcen min nå at den fryser helt random, har ikke noe å si hva jeg gjør. Eneten bare fryser den, og det går ikke ann å gjøre noe, så må restarte den, eller så får jeg blue screen. Kjøpte pcen ny i November, og har ikke hatt noe problemer før noen dager siden. Tenkte først at det var mye dritt på pcen, så jeg reformaterte harddisken, og installerte w10 på nytt. Men det hjalp ikke noe, det skjer fortsatt. Jeg gjorde ingen endringer på pcen før dette skjedde, satt bare å så film.. Dette har skjedd 6-10 ganger hver dag de siste dagene nå. Noen ganger skjer det 2-3 etter hverandre, er sykt plagsomt! :/ Har ikke så mye peiling på pc, og har ikke funnet ut noe på nettet heller. Fordi jeg får opp så mange forkjellige meldinger på blu screen. Kan nevne de jeg har fått notert ned her. Det er ca ny melding hver gang; Stop Code: VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR Stop Code: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA What Failed: dxgmm2.sys Stop Code: DPC_WATCHDOG_VIOLATION Stop Code: CACHE_MANAGER Stop Code: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED What Failed: nvlddmkm.sys Hvorfor det ny feil hvergang vet ikke jeg. Det er dette jeg har notert med ned. Windows, og alle driverene er oppdatert til nyeste. Pcen heter; MSI GL62 6QF Intel Core i5-6300HQ CPU Intel® HD Graphics 530 Nvidia GTX 960M, 2 GB 8 GB DDR4 minne ,128 GB SSD Håper noen kan hjelpe meg, og finne ut hva som er galt. Det er helt tilfeldig når det fryser, brukte den ca 5-6 timer strekk i går, og ingenting skjedde så plutselig fryøs den igjen, 2 ganger på rad. funka 2 timer til, og frøys igjen.. Det er all informasjon jeg har nå, kan ordne mere vist jeg må det. Jeg aner ikke hva de stop kodene betyr, og får ikke til å finne ut noe når det er så mange forkjellige. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Det problem med CPHCDPSvc er sannsynligvis intel display driver for det innebygde cpu grafikken (svitsjing mellom integrert og Gtx960). Påse at du ikke har en windows 8.1 diver, da får du disse problemene som i bildet du lastet opp. Installer "alle" spesifikke grafikk drivere fra MSI . Om ikke så slå av integrert gpu og svitsjing (om mulig) i BIOS settings. DPC kan være relatert til SSD storage driver. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Og har du sjekket at det ikke er tilstopping i PCens utlufting. Det er ikke sølt noe i den eller den har vært mistet i gulvet e.l i forkant av problemene. 1 Lenke til kommentar
raylko Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Og har du sjekket at det ikke er tilstopping i PCens utlufting. Det er ikke sølt noe i den eller den har vært mistet i gulvet e.l i forkant av problemene. Hei, og takk for svar! Nå har den fungert bra helt siden jeg startet tråden, men nå frøs den igjen. men nå funka det fortsatt å bruke den, ble bare sykt treig. Fikk kommet meg inn i task manager, og da stod ram på 99% i fult kjør.. Jeg skjønner ikke hva som skjer. Jeg har ikke mistet, eller sølt noe osv. Den står på samme sted hele tiden, trygt. Tempraturene ser bra ut, jeg sjekker de innemellom. Ja, trodde det hadde noe med display driveren å gjøre også, men nå har jeg prøvd alt. Å det er også rart det plutselig skjedde uten at jeg hadde gjort noe som helst, og at det fortsatt skjer etter å ha reformatert pcen.. Hmmm... kan det være noe hardware feil på den kanskje? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Og har du sjekket at det ikke er tilstopping i PCens utlufting. Det er ikke sølt noe i den eller den har vært mistet i gulvet e.l i forkant av problemene. ..ble bare sykt treig. Hmmm... kan det være noe hardware feil på den kanskje? Akkurat derfor jeg spurte om varme og om den var mistet eller liknende. Du kan åpne den og påse at det ikke har løsnet noe kabler, minnebrikker etc. Aporopos minne. Det kan være normalt . I og med at windows cacher inn alt minne i sin memory management. Se heller i taskmanager på prosessene og unormalt cpu forbruk. Feil på disk kan også utløse slik sirup. 1 Lenke til kommentar
raylko Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Og har du sjekket at det ikke er tilstopping i PCens utlufting. Det er ikke sølt noe i den eller den har vært mistet i gulvet e.l i forkant av problemene. ..ble bare sykt treig. Hmmm... kan det være noe hardware feil på den kanskje? Akkurat derfor jeg spurte om varme og om den var mistet eller liknende. Du kan åpne den og påse at det ikke har løsnet noe kabler, minnebrikker etc. Aporopos minne. Det kan være normalt . I og med at windows cacher inn alt minne i sin memory management. Se heller i taskmanager på prosessene og unormalt cpu forbruk. Feil på disk kan også utløse slik sirup. Ah. ok Jeg mister vel ikke garantien vist jeg åpner pcen? får jeg ikke ordnet det så må jeg jo levere den tilbake. Ja, jeg så på cpu, og hardisk forbruk og de var på normalt bortsett fra minne som sagt. Lenke til kommentar
raylko Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Og har du sjekket at det ikke er tilstopping i PCens utlufting. Det er ikke sølt noe i den eller den har vært mistet i gulvet e.l i forkant av problemene. Hei igjen! I dag, så har det ikke skjedd noe før nå. Har brukt pcen i hele dag uten problemer. men nå frøs den igjen. men i Reliability Monitor, så står det nå "IntelCpHDCPSvc.exe Executable" ... Altså det står "Executable" på slutten nå, noe det ikke har gjort før... Vet du hva det kan bety? Jeg åpnet pcen i dag tidlig, fordi jeg fant ut at man ikke mistet garantien selvom man åpner den, bare man er forsiktig, og ikke påfører skade på maskinen selv. Fordi pcen kommer jo som oppgraderbar med tanke på minne, ssd osv... Alle viftene gikk, og ikke noe støv der.. Sjekket at minne, og alle kabler satt godt. Endret 16. august 2017 av raylko Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Som sagt er det problem med din maskin og Intel HD Graphics 530 driveren ifb med HDCP copy protection. En driver består av flere filer *.sys , *.dll og *.exe I side tilfellet er det executable (.exe) som har krasjet . Derfor det står Executable Enten la være å bruke intel grafikk og bruk kun nvidia 960 , eller du kan prøve å legge inn en eldre Intel Grafikk driver . Ref tilsvarende problem hos Dell. http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19984510 Om du ikke finner løsning så bør du opprette en tråd hos MSI Support og gjøre de oppmerksomme på dette (eller kanskje de har en workaroud) 1 Lenke til kommentar
raylko Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Som sagt er det problem med din maskin og Intel HD Graphics 530 driveren ifb med HDCP copy protection. En driver består av flere filer *.sys , *.dll og *.exe I side tilfellet er det executable (.exe) som har krasjet . Derfor det står Executable Enten la være å bruke intel grafikk og bruk kun nvidia 960 , eller du kan prøve å legge inn en eldre Intel Grafikk driver . Ref tilsvarende problem hos Dell. http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19984510 Om du ikke finner løsning så bør du opprette en tråd hos MSI Support og gjøre de oppmerksomme på dette (eller kanskje de har en workaroud) Okey, jeg skal prøve å gjøre det, takk. Vet du hvordan jeg kun aktiverer 960? Prøvde å søke det opp, men fant ikke ut noe, er ikke så god i engelsk heller. Er det sånn at det integrerte kortet er aktivt utenom når man spiller, at da switcher den til 960 ellernoe? Har ikke peiling, første gang jeg bruker laptop :pp liker å holde meg til stasjonær, men er ute å reiser nå, så litt tungvint. Det problemet er har ikke oppstått når jeg gamer, og det gjør jeg ganske mye. men det skjer som sagt ofte nå, når jeg bruker pcen til vanlig ting som yt, netflix osv... edit; kan jo være tilfeldig bare at ikke skjer når jeg gamer, idk edit 2; når det gjelder intel grafikk driveren, bør jeg laste ned fra msi eller intel? den jeg hele tiden har brukt er den fra msi, og den ble sist oppdatert "2015-10-26" så hva kan plutselig ha skjedd siden det ikke fungere mere? Endret 16. august 2017 av raylko Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Optimus grafikk drivere bør du laste med fra produsenten av laptopen. I ditt tilfelle MSI. Optimus er betegnelsen for dobbel (svitsjbar) grafikk mellom intel cpu integrert og skjermkort. Kjenner ikke MSI gaming laptoppen i detalj så jeg kan ikke si om optimus og auto mellom grafikk løsningene kan "slås av" eller ikke. Du kan alltids som en test prøve å sette 960 som globalt i nvidia kontroll panel 1 Lenke til kommentar
raylko Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Optimus grafikk drivere bør du laste med fra produsenten av laptopen. I ditt tilfelle MSI. Optimus er betegnelsen for dobbel (svitsjbar) grafikk mellom intel cpu integrert og skjermkort. Kjenner ikke MSI gaming laptoppen i detalj så jeg kan ikke si om optimus og auto mellom grafikk løsningene kan "slås av" eller ikke. Du kan alltids som en test prøve å sette 960 som globalt i nvidia kontroll panel Takk! Den stod på Auto, nå satt jeg den til High-performance NVIDIA processor. Det betyr vel at den kun skal kjøre på det grafikkkortet. Håper problemet er i orden nå! Skal oppdatere tråden vist det fortsetter å skje. Tenker bare at nå kjører den kun på nvidia grafikken så problemet blir kanskje borte nå vist det var problemer med at den swticher, og oppløsningen som du sier. Vist det fortsetter, så må jeg levere den tilbake der jeg kjøpte den. Står bak på pcen at det er 2 års garanti fra MSI. men skal uansett oppdatere tråden hva som skjer, så kan jeg kanskje hjelpe noen i fremtiden med det samme. EDIT; noe er jo uansett galt, det skal ikke være slik. For håpe det bare er et driver problem, vist ikke er det jo garanti på pcen så jeg får ordnet ny. Vist det skulle vise seg å være hardware feil på den. Ville det lønne seg å vente med å levere den inn til modellen av pcen her er utgått, så får jeg kanskje en ny med nye intel cpu, og 1050 kort ellerno? Jeg vet de fortsatt har innen noen få, men de selger disse pcene på rest salg nå. Endret 16. august 2017 av raylko Lenke til kommentar
raylko Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Ok, det skjer fortsatt. Skal levere inn pcen, og oppdatere tråden om hva som er feil vist de finner det ut. Lenke til kommentar
raylko Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 Optimus grafikk drivere bør du laste med fra produsenten av laptopen. I ditt tilfelle MSI. Optimus er betegnelsen for dobbel (svitsjbar) grafikk mellom intel cpu integrert og skjermkort. Kjenner ikke MSI gaming laptoppen i detalj så jeg kan ikke si om optimus og auto mellom grafikk løsningene kan "slås av" eller ikke. Du kan alltids som en test prøve å sette 960 som globalt i nvidia kontroll panel Hei igjen. Planen var å ta med pcen tilbake der jeg kjøpte den, men nå har gått over 1 uke siden problemet sist oppstod, så det virker som det har ordnet seg. Jeg aner ikke hva som gjore det. men jeg har notert meg at Intel RST service is not running, det skjedde samme dag som problemet ble borte. Har avinstallert intel rapid storage technology nå, og har ikke hatt noe problemer siden da. Har egentlig ikke helt funnet ut hva rst er for noe, noen som vet hva det gjør? Det ser veldig ut som at det var det som skapte problemet for meg, og nå er det borte uten at jeg har merket noe forkjell på pcen etter å ha avinstalert det, bortsett fra at problemet med bluescreen er borte.. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå