torest Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Statsminister Erna Solberg innvier Hydros nye aluminiumsanlegg på Karmøy 24. august.Klar for verdens mest energieffektive aluminiumsproduksjon Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) "Det går med ca. 13–15 kWh energi for hver kilo aluminium. ...Ved resirkulering, trengs bare 5 prosent av energien. Aluminium kan resirkuleres så å si i det uendelige."Altså kun 13 til 15 kroner pr. kg. ny aluminium, og i underkant av 1 krone ved resilkulert !?Dette er jo ingen stor mengde energi`? Hvorfor lages ikke alle biler av Aluminium ( altså lettere og "rustfritt" ), også fordi Aluminium kan resilkuleres uendelig?(- Men hvor mye energi går med til å hente/foreldle Bauxit?)Og er det ikke slik at det er mineraler i Engebøfjellet ( NOM) som kan brukes til enda bedre fremstilling av Aluminium? ... skjønt....: «Noreg har store ressursar av aluminiumhaldige mineral. Særlig gjeld det bergarten anortositt, som er dominert av mineralet plagioklas, ei blanding av feltspatminerala albitt (NaAlSi3O8) og anortitt (CaAl2Si2O8). Andre mineral som kan vere i anortositten er amfibol, epidot, pyroksen, granat, kloritt og glimmer. Både forholdet mellom albitt og anortitt og innslaget av andre mineral varierer, og dette påverkar sterkt eigenskapane til anortositten og i kva grad ein kan bruke han til forskjellige formål. Med aukande innhald av anortitt blir det òg meir aluminium og av anortositt med nesten bare anortitt skal det vere mogleg å trekke ut omlag 30 % som aluminiumoksid. ...... Aluminium er eit nyttig metall som verda treng, men dagens framstillingsmetodar fører til store miljøproblem, både gjennom avfall og kraftproduksjon. Sett frå eit miljøsynspunkt er det derfor viktig å forsøke å finne alternativ både til det første leddet med framstilling av aluminiumoksyd og det andre vidare til metallisk aluminium. I Noreg har det blitt gjort forsøk på å bytte ut begge desse ledda med andre produksjonsprosessar, men ingen av dei har kome så langt som til lønsam produksjon i stor skala. Kvifor har så alt gått galt? « http://gruve.info/anorto.htm Endret 15. august 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Veldig bra. Dette styrker norsk konkurranseevvne. Her får man vel både lavere energiforbruk og lavere CO2 utslipp samtidig. Det å satse på å redusere CO2 utslipp kan faktisk være både smart og lønnsomt. Ingen røk uten ild, og ild koster for å si det slik. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Fri..: Det stemmer, 13-15 kr/kg, riktignok i enorme kvanta og blokker/bolter som trenger en hel masse bearbeiding før det blir til et ferdig produkt. Arbeidsmengden før ferdig produkt mangedobler vanligvis prisen, kanskje flere tidoblinger i noen tilfeller. Aluminium brukes bare i noen biler og noen steder av ulike grunner. En er at stål er vesentlig billigere og en annen er at stål, plast og andre materialer noen ganger har bedre egnede materialegenskaper. Derfor bygges selv aluminiumsbiler av en kombinasjon av mange ulike materialer. For eksempel er dashbordet ofte laget av plast, felger og støtfangere av aluminium og bolter og muttere av stål. Energien som går med til å utvinne bauxitt, foredle og frakte Al2O3 er bare en brøkdel av det som går med i elektrolysen. En annen ting er at aluminium ikke kan produseres helt uten CO2-utslipp, men når det produseres av vannkraft, som i Norge, så er utslippet mye lavere enn i land som produserer aluminium på kullkraft. Endret 17. oktober 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Fri..: Det stemmer, 13-15 kr/kg, riktignok i enorme kvanta og blokker/bolter som trenger en hel masse bearbeiding før det blir til et ferdig produkt. Arbeidsmengden før ferdig produkt mangedobler vanligvis prisen, kanskje flere tidoblinger i noen tilfeller. Aluminium brukes bare i noen biler og noen steder av ulike grunner. En er at stål er vesentlig billigere og en annen er at stål, plast og andre materialer noen ganger har bedre egnede materialegenskaper. Derfor bygges selv aluminiumsbiler av en kombinasjon av mange ulike materialer. For eksempel er dashbordet ofte laget av plast, felger og støtfangere av aluminium og bolter og muttere av stål. Energien som går med til å utvinne bauxitt, foredle og frakte Al2O3 er bare en brøkdel av det som går med i elektrolysen. En annen ting er at aluminium ikke kan produseres helt uten CO2-utslipp, men når det produseres av vannkraft, som i Norge, så er utslippet mye lavere enn i land som produserer aluminium på kullkraft. Takkfor utfyllende svar. Men "Arbeidsmengden før ferdig produkt mangedobler vanligvis prisen", øker jo ikke nødvendigvis ikke energibruken tilsvarende. Og selv om plast og stoff eller jern har egenskaper som nødvendigjør bruk av disse materialene, er rust på biler fortsatt et problem. Og som gjør at biler i noen tilfeller skrotes for tidlig; noe ytterligere aluminium-bruk ville redusert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå