AnonymDiskusjon Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Hei! Eks dama skal kjøpe meg ut av leiligheten. Vi kjøpte den i mars og overtok den 01.06. Prisen var 6.000.000. Jeg har lån på 1,85 og det har hun også. Hun gikk inn med resten av egenkapitalen. Ettersom vi bare har bodd der i 2 mnd synes jeg det var rimelig at hun kjøpte meg ut for det samme som vi kjøpte den for. Men, nei. I tillegg til at hun var utro mot meg vil hun ha ny markedspris siden prisene har falt litt. Hun har allerede snakket med en eiendomsmegler og jobber som det selv, så hun tror nok at hun kan hustle meg big time. Er det ikke da vanlig at vi får tre verdivurderinger og tar gjennomsnittet av dette? I tillegg, hvem betaler for oppgjør og ny dokumentavgift? Vi har ikke vært samboer i over 2 år. Det er foreldrene som skal kjøpe meg ut av leligheten. Hadde satt stor pris på tips. Anonymous poster hash: c082e...0d6 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Nå er ikke jeg jurist eller har spesielt peiling på dette, men sammenliknet med at dere begge skulle solgt leiligheten, så er jo ikke kravet om oppdatert markedspris helt urimelig, fra hennes side. Selv om det helt klart er bitchy å komme med dette bare pga to måneders verditap/verdistigning. Men om hun jobber som eiendomsmegler, så pass deg for om hun leier inn kompis-megler for å få lavest mulig ny pris! Det er vel vanlig at kjøper betaler dokumentavgift, og den kommer i tillegg til prisen på leiligheten. Du er selger Endret 15. august 2017 av Drogin Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 3 verdivurderinger og snittet av disse høres rettferdig ut. Dokumentavgift betales normalt av kjøper, men om det er noen regel for at man slipper etter så kort tid vet jeg ikke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Dersom dere ikkje blir enige om ein pris så må dere oppløyse sameiget etter reglane for oppløysning. Reint praktisk så betyr det at dersom dere ikkje blir einige om ein pris så skal boligen leggast ut for salg på det åpne markedet og at salgssummen då blir fordelt mellom partane. Sidan ho har ein vesentlig fordel ovanfor deg ved å ha eit profesjonelt kunnskapsnivå om både nåværande og framtidig prisutvikling så ville eg krevd salg på det åpne markedet. Då mister ho muligheita til å kapre leiligheita billigare enn den reelle markedsverdien. Om ho vil ha leiligheita så vil ho som sameigar uansett ha forkjøpsrett til å tre inn i avtalen og betale samme pris som høgaste budet. Eg ville ikkje stolt på verdivurderingar av meklarar når ho sjølv er eigendomsmeklar, så ein reell markedspris vil være det som er enklast å forholde seg til. Ein ulempe med eit slikt (tvangs)salg er sjølvsagt at sidan dere berre har budd der i 2 månedar så må dere skatte av salgssummen. Det vil derfor være ein fordel om dere blir enige om ein pris for å kjøpe deg ut, men tenk også på kva denne prisen skal være målt opp med kor mykje dere sitter igjen med dersom boligen blir solgt på det åpne markedet. 3 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Dersom dere ikkje blir enige om ein pris så må dere oppløyse sameiget etter reglane for oppløysning. Reint praktisk så betyr det at dersom dere ikkje blir einige om ein pris så skal boligen leggast ut for salg på det åpne markedet og at salgssummen då blir fordelt mellom partane. Sidan ho har ein vesentlig fordel ovanfor deg ved å ha eit profesjonelt kunnskapsnivå om både nåværande og framtidig prisutvikling så ville eg krevd salg på det åpne markedet. Då mister ho muligheita til å kapre leiligheita billigare enn den reelle markedsverdien. Om ho vil ha leiligheita så vil ho som sameigar uansett ha forkjøpsrett til å tre inn i avtalen og betale samme pris som høgaste budet. Eg ville ikkje stolt på verdivurderingar av meklarar når ho sjølv er eigendomsmeklar, så ein reell markedspris vil være det som er enklast å forholde seg til. Ein ulempe med eit slikt (tvangs)salg er sjølvsagt at sidan dere berre har budd der i 2 månedar så må dere skatte av salgssummen. Det vil derfor være ein fordel om dere blir enige om ein pris for å kjøpe deg ut, men tenk også på kva denne prisen skal være målt opp med kor mykje dere sitter igjen med dersom boligen blir solgt på det åpne markedet. De skatter ikke av salgssummen, men av overskuddet. Hvis det stemmer at boligen derimot har tapt seg i verdi slik som TS skriver, så får dere i stedet skrive av tapet på skatten. Jeg ville krevd at eksen kjøper deg ut for din andel av lånet. Det er sannsynligvis det beste for begge parter, da hun får beholde leiligheten og du kommer fra forholdet uten gjeld. Hvis hun ikke går med på dette ville jeg krevd den solgt på det åpne markedet. Hvis prisen har gått ned så vil du evt. tape en liten del, men det ville du gjort uansett dersom hun kjøper deg ut etter en prisnedgang. Men da taper også hun enda mer siden hun eier en større andel. Altså er det også i hennes interesse å beholde leiligheten. 3 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Blir dyrt det der. Eiendommen er vel allerede tinglyst, så dokumentavgift på 6mill er betalt. Når du selger må vel saken (din andel i det minste) tinglyses på nytt, og ny dok.avgift på 3mill kommer også... Tror jeg ville krevd en form for kompensasjon for den dokumentavgiften (selv om man sikkert ikke har mulighet eller krav til det) Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Blir dyrt det der. Eiendommen er vel allerede tinglyst, så dokumentavgift på 6mill er betalt. Når du selger må vel saken (din andel i det minste) tinglyses på nytt, og ny dok.avgift på 3mill kommer også... Tror jeg ville krevd en form for kompensasjon for den dokumentavgiften (selv om man sikkert ikke har mulighet eller krav til det) Det er kjøper som står ansvarlig for å betale dokumentavgift på kjøpt bolig, ikke selger Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Det vet jeg. Tenkte mer på at staten tjener meget godt her, med to dokumentavgifter på meget kort tid. TS sin andel, dersom han ikke klarer å argumentere seg ut av det, blir på 75k. Surt for 2mnd opphold i et hus Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Det vet jeg. Tenkte mer på at staten tjener meget godt her, med to dokumentavgifter på meget kort tid. TS sin andel, dersom han ikke klarer å argumentere seg ut av det, blir på 75k. Surt for 2mnd opphold i et hus Ikke fullt ut. Hvis han bare eier sin del av lånet på 1,8 mill er hans eierandel i underkant av 31%. Da er det mest naturlig at denne brøken også gjenspeiles i dok.avgiften på 150.000. Altså er hans del av dokumentavgiften bare 46.000. Men fortsatt en dyr månedsleie for to mnd opphold... Endret 16. august 2017 av gravypressure Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Dersom denne leiligheten akkurat er kjøpt så tyder det vel på at ts og eks var de som var villig til å betale mest i markedet for 3mnd siden. Såå ettersom markedet stort sett er det samme kan man vel anta at den blir solgt for mindre nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå