Gå til innhold

Samsung S6 - Samsung tastaturet stoppet, får ikke endret

Anbefalte innlegg

Drev å skrev en tekstmelding når tastaturet forsvant, og fikk opp at Samsungtastaturet har stoppet gjentatte ganger.

testet å restarte telefon, og den fortsetter. Googlet litt, og fant at man skal "clear catch" under app innstillingene. Men det alternativet finnes ikke lenger i versjonen jeg har av Android/Samsung skallet.

Får ikke annet enn å tvinge den til å stoppe. Men den fortsetter igjen med en gang jeg bytter side. Får heller ikke satt noen av de andre tastaturene til standard tastatur.

Må si at brukervenneligheten til Samsung gikk rett i dass etter at min fikk Android 7 og hva nå det nyeste skallet til Samsung heter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ofte litt slike bugs når man gjør en stor oppdatering fra f.eks Android 6 til 7 på Samsung og andre sine telefoner med tunge "skins" og modifikasjoner.

Kjør en factory reset. Da får du en clean installasjon av Android 7. Telefonen vil bli raskere, mer stabil og batteritiden vil bli bedre. Google tar seg av backup av kontakter osv. Bilder og slikt må du ta backup av selv siden S6 mangler støtte for minnekort.

Lenke til kommentar

Kan teste, men blir litt vanskelig å søke etter siden ikke får tastet inn noe.

Så det ser ut som jeg må ta en factory reset, men da må jeg vel slå av det autenticator løsningen ifra Google, siden det er denne telefonen jeg får kodene ifra, og sette det tilbake igjen når telefon er oppe å går igjen?

Lenke til kommentar

Du får vel spørsmål nor du er ferdig med resettingen om du ønsker at din "nye" telefon skal overta kodene fra den "gamle"

Kjører factory reset flere ganger i måneden på min telefon og koder fungerer bra.

Bank ID og slikt trenger du ikke å tenke på da det fungerer som før automatisk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Var inne på google og sjekket, og det er jo telefon nummeret den låser seg til, så det går nok uten å gjøre noe der.

MEN får ikke kjørt factory reset på den, da jeg ikke får opp tastaturet å skrive inn pin koden for å utføre det...

Okei, da må du nesten plugge i ett usb tastatur eller ett med bluetooth for å få trykket pinkoden.

Eventuelt plugge den i en pc og kjøre noen kommandoer via ADB. Eller og mulig du kan kjøre factory reset via Kies, eller Odin til Samsung på pc'en.

Lenke til kommentar

Du kan installere apper uten å skrive inn noe:

1. Fra lenker, åpn med Play store appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.inputmethod.latin

2. Fra nettet: logg in med din tilknyttede google-konto i en nettleser på for eksempel en PC, trykk "Installer" og  velg hvilken enhet appen skal installeres på

Du kan også tilbakestille tastaturet direkte i telefonens innstillinger: Språk og inndata > virtuelt tastatur > Samsung tastatur > rull helt ned > Nullstill innstillinger

Clear av cache heter "tøm buffer", men du kan like gjerne slette alt med det samme hvis du ikke har noen spesielle behov:

Innstillinger > Apper > Vis systemapper (context menu øverst til høyre) > Samsung tastatur

Lenke til kommentar

Blir ofte litt slike bugs når man gjør en stor oppdatering fra f.eks Android 6 til 7 på Samsung og andre sine telefoner med tunge "skins" og modifikasjoner.

En appfeil har ikke nødvendigvis noe med skallet å gjøre.

Feil kan selvsagt forekomme, men en av grunnene til at det tar tid fra en ny operativsystemversjon er sluppet av Google til den dukker opp på Samsung telefoner er nettopp kvalitetssikring for å minimere slike feil. Jeg vil påstå at skallet har lite å si for den type feil som nevnes her og generelt ved OS upgrades, da det mer er snakk om manglende app-kompatibilitet og feil i OS / drivere.

Lenke til kommentar

Har fått satt opp telefon på nytt nå. Måtte slå av 2-trinns verifikasjonen hos google, da kodene var knyttet til telefon.

Men det verste med denne feilen som ødela alt, var at jeg ikke bruker Samsung tastaturet engang, benytter google sitt. Samsung sitt har ikke komma fremme, og greier rett og slett ikke skrive uten å benytte det. Er nok litt gammeldags (og bytte side midt i en setning blir for dumt).

MEN oppfølgings spørsmål. Som nevnt så missliker jeg nyeste versjon av Android, da de har omgjort på altfor mye for meg som ikke stiller på ting hele tiden. Nå går jeg ikke satt google sitt tastatur som standard. Før så var det enkelt. Jeg får opp begge under inndata delen, men finner ingen steder å sette tastaturet til google sitt.

EDIT:

Fikk satt google tastaturet. Men fant ikke ut hvordan jeg gjorde det i android systemet. La inn Chrooma tastaturet som Complexity anbefalte, og når det spurte om å bli satt som tastatur, valgte jeg google sitt i stedet. Ønsket ikke å bruke Chrooma, da de opplyses at de ser alt av info som skrives, inkludert passord osv, og gidder ikke gi den infoen til tredjeparts selskeper. Det holder at Samsung og Google registrerer dem.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

En appfeil har ikke nødvendigvis noe med skallet å gjøre.

Feil kan selvsagt forekomme, men en av grunnene til at det tar tid fra en ny operativsystemversjon er sluppet av Google til den dukker opp på Samsung telefoner er nettopp kvalitetssikring for å minimere slike feil. Jeg vil påstå at skallet har lite å si for den type feil som nevnes her og generelt ved OS upgrades, da det mer er snakk om manglende app-kompatibilitet og feil i OS / drivere.

Skallet blir vel litt feil å si, men enheter som kjører tilnermet stock Android har som oftest færre problemer etter en større oppdatering enn f.eks Samsung hvor alle standardapper er byttet ut i nye versioner osv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det skulle jeg gjerne sett litt data på (uten å være for mye kverulant). Vi må huske på at produsenter som kjører tilnærmet stock har ubetydelige markedsandeler, så problemer med dem får ikke like stor oppmerksomhet på nettet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det skulle jeg gjerne sett litt data på (uten å være for mye kverulant). Vi må huske på at produsenter som kjører tilnærmet stock har ubetydelige markedsandeler, så problemer med dem får ikke like stor oppmerksomhet på nettet.

Har vel ikke spesifikk data på det annet enn at jeg har lekt meg med vanvittige mengder ROM på min nåværende Note 4 og min gamle Nexus 4. Alltid kræsj eller trøbbel etter oppgradering på Samsungen, mens Nexusen kunne jeg omså bytte til en annen ROM uten factory reset og det gikk nesten alltid bra.

Nå er jo ikke dette ofisielle versioner av android så det kan jo ikke sammenlignes sånnsett.

Men madammen har og hatt en del Samsung (S5, S6, S7 og nå S8+) og alltid krøll med noe etter en ofisiell update som krever factory reset for å ordnes opp i, og det gjelder som oftest noe programvare dem har oppdatert som nytt tastatur, ny kameraapp osv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Men madammen har og hatt en del Samsung (S5, S6, S7 og nå S8+) og alltid krøll med noe etter en ofisiell update som krever factory reset for å ordnes opp i, og det gjelder som oftest noe programvare dem har oppdatert som nytt tastatur, ny kameraapp osv.

Må bare legge til at i mitt tilfellet så er det ganske lenge siden siste oppdateringen kom til telefon. Så det er nok ikke updatene som har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...