GangnamStyle Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Hei, Jeg er utdannet jurist og har jobbet litt som jurist også. Men av personlige årsaker har jeg sagt opp jobb og er nå i en livssituasjon hvor jeg er lei alt og alle. Jeg ønsker å flytte vekk fra Norge, og ønsker å flytte så langt vekk som mulig fra venner og familie. Jeg ønsker rett og slett en ny start. Jeg lurer på hvilke alternativer jeg har? Har prøvd å søke litt på nett og sett på både jobbmuligheter og frivillig arbeid i utlandet. Det jeg egentlig ønsker er å flytte til USA eller aller helst Øst-Asia (Japan, Sør-Korea, evt. Kina/Hong Kong). Men det virker som om jeg ikke kan bruke utdannelsen min til jobber der. Det er jo norsk rettsvitenskap jeg har studert. Så jeg lurer på; hvordan kan jeg egentlig flytte til de landene, og hva kan jeg gjøre der? Jeg er egentlig åpen for det meste av jobber så lenge det ikke er vaskejobber/restaurant og lignende. Å studere er dessverre ikke et alternativ. Har jeg noen muligheter i det hele tatt, eller er det bare ønsketenkning? Jeg er virkelig frustrert over min situasjon nå, og har vurdert alle muligheter jeg har her hjemme i Norge, men jeg blir ikke kvitt ønsket om å reise langt vekk. Jeg håper dere kan hjelpe meg med dette, råd og tips. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Ingen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Kanskje det er mulig å få jobb i ambassaden i det aktuelle landet du ønsker å bo i? Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Takk for svar! Har sett litt på mulighetene for det også, men er dessverre ikke noen muligheter for det nå. Dessuten kreves det gjerne litt erfaring fra arbeidslivet utover den lille erfaringen jeg har... Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hva med ansettelse i Leger Uten Grenser og Røde Kors, er disse aktuelle? Evt. se følgende: https://www.indeed.com/jobs?q=Norwegian&l= Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Mulighetene i USA er små uten et H1B visum eller tilsvarende "green cards". Du gjør det fryktelig mye lettere for deg selv om du finner et schengen land du kan flytte til. Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Skal du oppholde deg lovlig i de landene du nevner - USA, Japan, Sør-Korea - må du ha oppholdtillatelse og arbeidstillatelse. Som du sikkert vet er det bortimot umulig å få det f eks i USA og Japan om du ikke har spesielle kunnskaper, unikt talent, blir sponset av en arbeidsgiver osv. Dessuten bør du tenke på hva du vil ha av levestandard - om det er ufaglært arbeid, eller arbeid langt nede på rangstigen, så vil du leve et karrig liv " paycheck to paycheck ". Både USA og Japan er kjipe land å leve i om du har dårlig råd. Du sier du ikke vil studere - men du kan jo f eks ta deg en helsefagutdanning her i Norge, da vil svært mange land ta deg i mot. En norsk jurist er dessverre ganske ubrukelig på arbeidsmarkedet i det store utland. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 om du ønsker og forsvinne helt så finnet det et "lett" alternativ, du blir dog borte i minimum 5 år, men du får mye god mosjon og sett store deler av verden ( sies det ) http://foreignlegion.info/joining/ 2 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Du trenger ikke flytte ut av landet, du kan bytte by.Hvorfor flytte ut av verdens beste land? Endret 20. august 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 Hva med ansettelse i Leger Uten Grenser og Røde Kors, er disse aktuelle? Evt. se følgende: https://www.indeed.com/jobs?q=Norwegian&l= Det er dessverre ikke aktuelt. Jeg er ikke lege, og Røde Kors kan jeg evt. reise med i fremtiden som frivillig arbeider, men de krever gjerne at du har en del erfaring fra frivillig arbeid fra tidligere. Jeg har ikke tilstrekkelig slik erfaring... Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 Mulighetene i USA er små uten et H1B visum eller tilsvarende "green cards". Du gjør det fryktelig mye lettere for deg selv om du finner et schengen land du kan flytte til. Takk for svar! Ja, jeg innser det. Men Schengen blir for nærme Norge, og dessuten litt kjedelig... Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 Skal du oppholde deg lovlig i de landene du nevner - USA, Japan, Sør-Korea - må du ha oppholdtillatelse og arbeidstillatelse. Som du sikkert vet er det bortimot umulig å få det f eks i USA og Japan om du ikke har spesielle kunnskaper, unikt talent, blir sponset av en arbeidsgiver osv. Dessuten bør du tenke på hva du vil ha av levestandard - om det er ufaglært arbeid, eller arbeid langt nede på rangstigen, så vil du leve et karrig liv " paycheck to paycheck ". Både USA og Japan er kjipe land å leve i om du har dårlig råd. Du sier du ikke vil studere - men du kan jo f eks ta deg en helsefagutdanning her i Norge, da vil svært mange land ta deg i mot. En norsk jurist er dessverre ganske ubrukelig på arbeidsmarkedet i det store utland. Takk for svar Jeg orker virkelig ikke nytt utdanningsløp, i hvertfall ikke mer enn et semeter/to. Har allerede en lang jussutdanning, og merker jeg er så utrolig skolelei! Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 om du ønsker og forsvinne helt så finnet det et "lett" alternativ, du blir dog borte i minimum 5 år, men du får mye god mosjon og sett store deler av verden ( sies det ) http://foreignlegion.info/joining/ Takk for svar! Dette er dessverre ikke aktuelt idet jeg er kvinne. Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 Du trenger ikke flytte ut av landet, du kan bytte by. Hvorfor flytte ut av verdens beste land? Se første tråd; jeg vi komme med laaangt vekk. Annen by i Norge er ikke godt nok. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Du vil flytte vekk for å starte på ny, men du vil ikkje lære noko nytt og virker ganske kravstor til den plassen du vil bu... 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 om du ønsker og forsvinne helt så finnet det et "lett" alternativ, du blir dog borte i minimum 5 år, men du får mye god mosjon og sett store deler av verden ( sies det ) http://foreignlegion.info/joining/ Takk for svar! Dette er dessverre ikke aktuelt idet jeg er kvinne. tja http://www.independent.co.uk/news/world/europe/women-can-run-off-and-join-the-legion-635055.html 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Du trenger ikke flytte ut av landet, du kan bytte by. Hvorfor flytte ut av verdens beste land? Se første tråd; jeg vi komme med laaangt vekk. Annen by i Norge er ikke godt nok. Merkelig, har du ingen hobbier? Ikke gjør den tabben at du flytter til et flat land uten sjø. Endret 27. august 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Du trenger ikke flytte ut av landet, du kan bytte by. Hvorfor flytte ut av verdens beste land? Se første tråd; jeg vi komme med laaangt vekk. Annen by i Norge er ikke godt nok. Hvilken by bor du i nå? Lenke til kommentar
GangnamStyle Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Du vil flytte vekk for å starte på ny, men du vil ikkje lære noko nytt og virker ganske kravstor til den plassen du vil bu... Nei, Jeg er ikke kravstor. Forventer egentlig ikke mye; ikke mye lønn, er åpen for tungt arbeid, og klarer meg fint "paycheck to p.check", så lenge jeg vet at det er en stabil inntekt. Når det gjelder det med å lære noe nytt; jeg har jo allerede holdt på i fem år med tunge studier, dessuten er behovet for å komme seg vekk såpass akutt at jeg ikke kan begi meg ut på en ny utdannelse. Men jeg vurderer på ny utdannelse i utlendet, men det er uansett altfor lenge igjen til neste studieopptak... Uansett vurderer jeg nå muligheten for å omskolere meg til å bli lærer. Det løser dog ikke problemet med ønset om å flytte langt vekk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå