Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Mazda 6 oljeltrykk

Anbefalte innlegg

Heisann, har en Mazda 6 - 2003 modell som fikk olje og filterskift den 19. August i fjor da varsellampen for oljetrykket begynte å slå seg av og på (vinkel på bilen, om den sto i bakker avgjorde dette). 

Da jeg var ute å kjørte i går slo lampen seg nok en gang på da jeg kjørte ned en liten bratt bakke, etter å ha trillet i noen sekunder på rett vei slo den seg av igjen. Spol frem noen timer da jeg måtte bremse hardt for et lyskryss da lyset ble rødt, da flikket lampen noe voldsomt, nesten som det var skapt bølger i en tank og sensoren gikk amok, igjen slo den seg av etter ca 2 sekunder.

Da kommer spørsmålet mitt: Kan jeg kjøre innom biltema å kjøpe helsyntetisk motorolje og bare fylle på (etter å ha sjekket om oljenivået er tilstrekkelig) eller må jeg nok en gang innom verkstedet å få full skift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan, og skal, etterfylle olje mellom oljeskift for å holde nivået riktig. Det er helt normalt, selv på nye biler, at nivået faller litt over tid, og kan komme under minimum før neste service.

Hvis det er et år siden sist er det på tide med ny service, men du bør likevel etterfylle i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Oljetrykklampen skal ikke "flikke voldsomt". Sjekk om det er urenheter på føleren, har vært borti at lampen kan blinke/lyse selv om alt er i orden pga krypestrøm gjennom fuktig skitt på sensoren. Regner med at du har peilet oljenivået, og ev. etterfylt.

Lenke til kommentar

Oljetrykklampen skal ikke "flikke voldsomt". Sjekk om det er urenheter på føleren, har vært borti at lampen kan blinke/lyse selv om alt er i orden pga krypestrøm gjennom fuktig skitt på sensoren. Regner med at du har peilet oljenivået, og ev. etterfylt.

Har ikke etterfylt siden sist oljeskift, hvordan sjekker jeg føleren? hvor ligger den?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vet ikke hvilken motor du har, men sjekk i nærheten av oljefilteret/oljepumpen. Sjekk oljenivået og etterfyll hvis nødvendig før du gjør noe annet.

Lenke til kommentar

Oljelampe som blinker og lyser (rødt) avhengig av vinkel på bilen er typisk tegn på for lite olje. Og så lenge du kjører med en slik blinkende lampe så sliter du noe så helt vanvittig på motoren! Denne lampa er ikke en forsiktig påminner om at du snart må sjekke olja. Det er et digert rødt flagg som skriker "Stopp umiddelbart, før motoren går til helv@€!".

Hvis lampa er gul så er det en påminner om at du så snart som mulig bør sjekke olja. Men rød lampe er krise!

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oljelampe som blinker og lyser (rødt) avhengig av vinkel på bilen er typisk tegn på for lite olje. Og så lenge du kjører med en slik blinkende lampe så sliter du noe så helt vanvittig på motoren! Denne lampa er ikke en forsiktig påminner om at du snart må sjekke olja. Det er et digert rødt flagg som skriker "Stopp umiddelbart, før motoren går til helv@€!".

Hvis lampa er gul så er det en påminner om at du så snart som mulig bør sjekke olja. Men rød lampe er krise!

"Stopp umiddelbart, før motoren går til helv@€!" Var min intensjon da lampen for første gang lyste, men forsvant og slo seg ikke på før noen timer senere.

Jeg har booket service på bilen til neste uke og skal ta en prat med mekanikeren om mulig skade på motoren.

Lenke til kommentar

Da er det jo en no-brainer at du må fylle på olje ASAP. Om det er del- eller helsyntetisk spiller ingen rolle hvis du snart skal skifte uansett. Bare få en som oppfyller kravene/spesifikasjonene til bilprodusenten.

Akkurat det jeg gjorde, satset på helsyntetisk dugde da jeg husket det var det de fylte på.

Kjøpte olje på biltema som skal passe til bilen, dog de hadde kun en såkalt "long life" olje som jeg har lest at jeg helst skal unngå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Akkurat det jeg gjorde, satset på helsyntetisk dugde da jeg husket det var det de fylte på.

Kjøpte olje på biltema som skal passe til bilen, dog de hadde kun en såkalt "long life" olje som jeg har lest at jeg helst skal unngå.

Det er ikke long life olje du skal unngå, men å kjøre for lenge med oljen før du skifter den.
Lenke til kommentar

Det er ikke long life olje du skal unngå, men å kjøre for lenge med oljen før du skifter den.

Aha, skjønner. Men da er saken biff, fikk gode svar på alt som gikk under oljetrykk og nivå. :)

Mange takk for hjelpen, folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...