Abnorm Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Fikk i går en receiver Pioneer LX701, Dynaudio Excite X18 Stativhøyttaler og Dynaudio Excite X24 Senterhøyttaler. Planen er å bygge ut med flere høyttalere når økonomien aksepterer det. Testet i dag med en film, men opplevde straks noe spraking fra Stativhøyttalerne. Skrudde lyden noe ned, fremdeles spraking, skrudde yttligere noe ned og da forsvant sparkingen. Greit nok, jeg spilte ikke lavt, men ikke høyere jeg anser disse høtalerne lett skulle klare. Jeg har langt dårligere høyttalere i hus som jeg lett spiller høyere på. Sparkingen kom ved en actionscene hvor noe eksploderte. ellers virker lyden fin både ved film og musikk. Hva kan årsaken være? Er det noen innstillinger jeg kan gjøre? Jeg benytter disse kablene: QED XTC Endret 15. august 2017 av Abnorm Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Det kan være mange årsaker, alt fra kontaktproblemer i forsterker, høyttaler, kabler osv. Kablene du har kjøpt er nok den mest bortkastede tusenlappen. Gå inn i menyene på forsterkeren, sjekk at equalizer er helt flatt. Har du kjørt romkorreksjon? Det kan høres ut som noen av frekvensene er stilt for høyt, siden musikk og lavere filmlyd låter fint. Regner også med at du har vært over alle kontaktpunkter med signalkabler, høyttalerkabler og slikt og sjekket at de står skikkelig i. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Eneste jeg har vært borti som ligner, var at kobbertrådene som var festet i forsterkeren bak, var såvidt i kontakt med hverandre. Når jeg spilte for høyt, eller ved høye lyder, så koblet forsterkeren seg av i 2 sekunder. Ble helt gal før jeg fant ut av det. Mener å huske jeg så små gnister ved veldig høy lyd. Har også hatt problem med kontakt inni. Rett ved "Power"-knappen. Der var det et loddepunkt som var "løs" .. eller den var i kontakt med noe den tydeligvis ikke skulle ha kontakt med. Måtte bøye forsiktig på den, så den stod "fri" igjen. problem løst. Flytt den sånn at du har full oversikt, spill høy lyd og se om du ser noe gnister eller noe. Se etter abnormaliteter. Skru av deksel og se på alt som foregår inni. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå