Gå til innhold

KOMMENTAR: Dette sier de ulike partiprogrammene om digitalisering og IKT-politikk

Anbefalte innlegg

Men skriver noen partier noe om hvordan vi skal oppføre oss når stadig flere jobber blir overtatt av "roboter" og "AI". Tilsammen har jo disse potensiale til å overta alle jobber. Ja, det er et stykke igjen, men jeg tror man må snart begynne å tenke på hvordan dette skal løses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med mindre partier som PP og Liberalistene?

Jeg er medlem i Liberalistene, så kan svare best ut ifra mitt personlige syn som jeg tror Liberalistene også stiller seg bak.

Man snakker kun om digitalisering av offentlig sektor fordi det ikke er konkurranse i offentlig sektor, og dermed vil ikke de beste løsningene naturlig vinne. Derfor er det en viktig del av Liberalistenes politikk å privatisere mest mulig av offentlig sektor, og de billigste og beste løsningene vil komme fram - og i en digital verden så vil det ofte innebære at de som har den beste digitale løsningen gjør det bra. Det innebær også at det private skal stå for utbygging av bredbånd (kan sammelingnes med hva partiprogrammet sier om veier, samme prinsipp).

Utover det, så er det en del offenttlige tjenester som vil være her i lang tid - og Liberalistene er vel for at det gjøres forsvarlig og uten altfor mange krav som "må bruke fri programvare" som Rødt og MDG vil. Det bør gjøres for å lette byråkratiet, og i forsvarlige former. Hva Staten gjør bør bli så åpent tilgjenglig som mulig, mens informasjon om enkeltidvider så sikkert som mulig.

Fra statens side bør det heller ikke settes styring på hvor mye IKT det skal være i skolen, det bør vokse fram etter behov og ikke i påvente av at stortinget gjør bestemmelser. For min del, så kunne jeg ikke bruke min utdannelse innenfor IT som grunnlag for videre pedagogikk for å kunne bli lærer i faget - og jeg tipper det er på grunn av tulleregler. Liberalistene er også motstander datalagringsdirektiv.

Partiprogrammet nevner det ikke, men som liberalist er jeg mot påtvungen unviersiell utforming (kan sammelingnes med hva partiprogrammet sier om boligutforming) på nye websider(selv om det bør etterstrebes spesielt av det offentlige), tullete EU reglement om cookie bruk osv.

Edit: Liberalistene er også per prinsipp mot lovfestet nettnøytralitet, fordi et marked vil tilby valgfrihet og det beste produktet som passer ditt behov framfor en løsning som overgår allt og påtvinges alle noe lovfestet nettnøytralitet vil gjøre. Internett har greid seg så langt, og vil fortsette med det. Personlig ville jeg valgt en nettnøytral tilbyder som de aller fleste, men hva jeg bruker tid på kan gjøre at mine behov endrer seg, og hvis behovet er der for en prioritert linje og mange nok som ønsker det - så er det også marked for det, og er det marked for en vare eller tjeneste så bør det ikke forbys så lenge det ikke bryter mot dine rettigheter.

Hentet fra partiprogrammet:

4.1 "Sentralstyringen gjør skolesystemet lite fleksibelt, og lite mottakelig for nye idéer og impulser når det gjelder utforming av pensum, lære- og målemetoder, organisering av skolehverdagen og så videre."

2.5 "Liberalistene er kritiske til den stadig økende informasjonsmengden som myndighetene samler inn om innbyggerne, og mener det skal innføres strengere restriksjoner på hva staten skal ha anledning til å registrere av opplysninger."

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar

MDG ønsker skattlegging av roboter og utreding av borgerlønn, og ligger slik milevis foran de andre partiene i å skissere politiske løsninger for den digitaliserte og automatiserte framtida, som vi VET vil koste mange jobben og potensielt samle rikdommen på enda færre hender.

Fra programmet (https://www.mdg.no/c...ram_2018_v2.pdf):

* Utrede de langsiktige konsekvensene av økende automatisering av vare- og tjenesteproduksjon, med vekt på tiltak som motvirker økt økonomisk ulikhet og sikrer statens skattegrunnlag, blant annet skattlegging av roboter.

* De Grønne vil utrede og prøve ut ordninger med borgerlønn for å sikre et anstendig grunnlag for livsopphold for alle borgere.

Lenke til kommentar

Hei! Ser at jeg har gjort MDG noe urett her. Nærmere valget vil jeg ha en mer analytisk artikkel om dette når jeg får fler tilbakemeldinger.

Det holder ikke å erkjenne at du har gjort urett. Du bør også rette opp feilen! Slik din omtale av MDGs politikk står nå er den bare mistroisk og misvisende. Skal du hjelpe leserne med å ta et politisk standpunkt er det viktig at du gjengir den faktiske politikken. Alt annet vil være udemokratisk. Melder inn saken for faktisk.no, dersom du ikke rydder opp!

Lenke til kommentar

Hvorfor nevner dere ikke Partiet De Kristne i denne artikkelen?

Med vennlig hilsen

Internet Moddi

Jeg søkte gjennom partiprogrammet til De Kristne. "IKT" ga null treff. "Data" ga derimot to treff i punktene:

* Avvikle Datalagringsdirektivet

[under Politi]:

* Samordne datasystemene i hele straffesakskjeden

En-saks partier har gjerne ikke så mye å fare med...

De ville vel være troende (!) til å foreslå ting som å avinnstallere antivirus i offentlig sektor og heller satse på bønn som beskyttelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...