Gå til innhold

KOMMENTAR: Dette sier de ulike partiprogrammene om digitalisering og IKT-politikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disclaimer: Jeg er folkevalgt for MDG

Her tror jeg artikkelforfatter har skummet litt raskt gjennom programmet til MDG. I programmet er det primært to relevante delkapitler: "et digitalt norge" og "digitale rettigheter".

Saker som fremheves som positive hos andre partier er også reflektert i MDG sitt program, så jeg vil gjerne supplere litt av vår politikk:

- Digitalisering av det offentlige skal gi bedre og flere tjenester til innbyggerne uten å redusere kvaliteten på tjenestene

- Alle offentlige data skal tilgjengeliggjøres for innsyn og ny verdiskaping (med avgrensing til personvern og rikets sikkerhet)

- Samordne offentlig sektor for bedre sambruk av data (så lenge personvern kan ivaretas)

- Styrke digital satsing hos biblioteker, ikke minst for å bidra til å spre digital kompetanse

- Åpne tilgang til offentlig finansiert forskning for å bidra til ny verdiskaping og demokratisk innsyn for det fellesskapet har betalt

- Sikre personvern, nettnøytralitet, kryptere all trafikk mellom de offentlige tjenestene og innbyggerne

- Stimulere til mer informasjonsutveksling som har verdi for fellesskapet for eksempel innen transport og velferdsteknologi

- Sikre tilgang til bredbånd over hele landet (står under delkapittel "livskraftige regioner og kommuner")

Lenke til kommentar

Ja, hvis SP vil ha tilbake de tradisjonelle IT-avdelingene hadde jo det vært flott xD

Lurer ellers på hvordan forskjellen i kost på friprog og MS i offentlig sektor hadde blitt reelt.. Friprog-konsulenter lever ikke på velling :)

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvis SV vil ha tilbake de tradisjonelle IT-avdelingene hadde jo det vært flott xD

Lurer ellers på hvordan forskjellen i kost på friprog og MS i offentlig sektor hadde blitt reelt.. Friprog-konsulenter lever ikke på velling :)

Som friprogutvikler og bruker av MS-produkter. Tror ikke forskjellen hadde blitt så stor totalt sett. Men det er ikke tvil om at friprog gir bedre, rimeligere og mer fleksible løsninger på enkelte områder - mens på andre områder er kommersiell hyllevare klart det beste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker, kanskje merkelig nok, Senterpartiet når det gjelder IT:

• Utbygging av bredbånd til hele landet
  • Soleklart NEI til outsourcing av IT og driftsjobber

Dette med Liv og lære da..... Bondelaget outsourcet nylig til India. Jeg outsourcer min matvarehandel til Sverige.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med Liv og lære da..... Bondelaget outsourcet nylig til India. Jeg outsourcer min matvarehandel til Sverige.

Bondelaget er ikke lik Senterpartiet.

Du kan jo argumentere med at bondelaget består av bønder, som ofte stemmer SP.

Men det er ikke en særlig logisk eller rettferdig slutning. Jeg vil anta at de fleste rasister og høyreekstreme stemmer FrP. Og de fleste islamister og alvorlig kriminelle stemmer SV, Rødt eller MDG. Men ingen av disse er representater for disse partiene, eller hva de står for.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første problemet er jo at de ikke skjønner noen ting, å bestiller dyre ikt løsninger, i stede for å prøve å skaffe seg en ikt avdeling med norske programerere til å gjøre denne jobben.

Vi har jo ingen kontroll på disse programmene som blir bestilt, som gjærne har vært laga til ett annet selskap\land, for så å bli konvertert til det vi har trengt det til... som igjen legger igjen masse hull.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg er folkevalgt for MDG

Her tror jeg artikkelforfatter har skummet litt raskt gjennom programmet til MDG. I programmet er det primært to relevante delkapitler: "et digitalt norge" og "digitale rettigheter".

Saker som fremheves som positive hos andre partier er også reflektert i MDG sitt program, så jeg vil gjerne supplere litt av vår politikk:

- Digitalisering av det offentlige skal gi bedre og flere tjenester til innbyggerne uten å redusere kvaliteten på tjenestene

- Alle offentlige data skal tilgjengeliggjøres for innsyn og ny verdiskaping (med avgrensing til personvern og rikets sikkerhet)

- Samordne offentlig sektor for bedre sambruk av data (så lenge personvern kan ivaretas)

- Styrke digital satsing hos biblioteker, ikke minst for å bidra til å spre digital kompetanse

- Åpne tilgang til offentlig finansiert forskning for å bidra til ny verdiskaping og demokratisk innsyn for det fellesskapet har betalt

- Sikre personvern, nettnøytralitet, kryptere all trafikk mellom de offentlige tjenestene og innbyggerne

- Stimulere til mer informasjonsutveksling som har verdi for fellesskapet for eksempel innen transport og velferdsteknologi

- Sikre tilgang til bredbånd over hele landet (står under delkapittel "livskraftige regioner og kommuner")

Hei! Ser at jeg har gjort MDG noe urett her. Nærmere valget vil jeg ha en mer analytisk artikkel om dette når jeg får fler tilbakemeldinger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ulike partiene synes å ha nådd ulikt innsyn og erkjennelse i digitaliseringens betydning for fremtidig positiv samfunnsutvikling. Det er ikke så rart. Prioriteringen har vært så forskjellig og du oppnår bevissthet og kompetanse på det du prioriterer.

Det gledelige synes jeg er at nå synes flere å ha dette området i fokus med prioritet. Vesentlig siden en nylig rapport fra FN sier at en skal vi oppnå de 17 bærekraftmålene så må det skje via IKT. Nettverksmøte om dette 5. september. Les mer på https://www.meetup.com/Oslo-New-Technology-Meetup/events/241174342/

Lenke til kommentar

Ja, hvis SP vil ha tilbake de tradisjonelle IT-avdelingene hadde jo det vært flott xD

Teknologien har kommet så langt at det vil neppe skje. Men for de organisasjoner som trenger det, kan og bør velge norske drift-selskaper. Se bare på Statoil og Helse sør østs oursourcing til Øst-Europa og India..."Nei vi outsourcer ikke sensitiv data, kun selve infrastrukturen". Oh, please, hvis de fysiske serverne med data står i India og drifterne sitter i India, så er det umulig å sikre dataene tilstrekkelig. Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Ser at jeg har gjort MDG noe urett her. Nærmere valget vil jeg ha en mer analytisk artikkel om dette når jeg får fler tilbakemeldinger.

Folk forhåndsstemmer, og folk leser artikler som dette _nå_. Enten bør du trekke artikkelen, eller gjøre en grundigere jobb. Dette er jo totalt misvisende, og jeg er medlem av MDG blant annet på grunn av digitalpolitikken. Hva er journaistens oppgave? Å skape missforståelser eller klarhet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

MDG var også veldig tidlig ute med å programfeste at de ønsker programmering inn i undervisningen. Under Skole står det bl.a.:

* Gi alle elever opplæring i programmering i løpet av grunnskolen.

* Ha praktiske, estetiske og IKT-rettede valgfag med høy kvalitet fra 5. trinn.

* Ha fullverdige utstyrsparker og gode læringsarenaer i praktiske, estetiske og IKT-rettede fag.

Kilde: MDGs gjeldende arbeidsprogram (https://www.mdg.no/content/uploads/2017/06/Arbeidsprogram_2018_v2.pdf)

Lenke til kommentar

MDG var også veldig tidlig ute med å programfeste at de ønsker programmering inn i undervisningen. Under Skole står det bl.a.:

* Ha fullverdige utstyrsparker og gode læringsarenaer i praktiske, estetiske og IKT-rettede fag.

Kilde: MDGs gjeldende arbeidsprogram (https://www.mdg.no/content/uploads/2017/06/Arbeidsprogram_2018_v2.pdf)

De som tror at å lære alle elever programmering fra tidlig av er en vinn-vinn-situasjon, bør gå i tenkeboksen. Det krever en dyp interesse å se på slikt så tidlig, og disse har nok lært det fra andre steder igjen før det dukker opp på skolen. Fokuser heller på matte og andre naturvitenskaplige fag, og behold IT og programmering som valgfag til man er på videregående-nivå.

Lenke til kommentar

De som tror at å lære alle elever programmering fra tidlig av er en vinn-vinn-situasjon, bør gå i tenkeboksen. Det krever en dyp interesse å se på slikt så tidlig, og disse har nok lært det fra andre steder igjen før det dukker opp på skolen. Fokuser heller på matte og andre naturvitenskaplige fag, og behold IT og programmering som valgfag til man er på videregående-nivå.

Hovedintensjonen er å få inn digital kompetanse i skoleverket. Ikke bare som bruker, men en forståelse av hvordan den moderne digitale verden fungerer. Det er nyttig for alle borgere som skal forholde seg til en stadig mer digitalisert offentlig setor.

Lenke til kommentar

Nå trenger ikke programering nødvendigvis å bestå i å sitte foran skjermen. Det å lære tankemåten og tilnærme seg denne er gunstig. Det kommer også stadig flere apper som gir en pedagogisk tilnærming, og hva med f eks beebots? I Sverige har de hatt stort utbytte av å bruke beebot så tidlig som i barnehagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...