fergerull Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Jeg planlegger å lage et glasstak over verandaen, men vil helst bruke noe annet enn konstruksjonsvirke i tre for å redusere dimensjonen på "dragerne". Jeg vet (en nabo som har fått noe tilsvarende bygget) at 48x148 mm konstruksjonsvirke gjør jobben (mulig man klarer seg med mindre enn dette også for alt jeg vet), og da lurer jeg på om det finnes tabeller hvor man kan finne hvilke ytre dimensjoner og godstykkelse man kan benytte av f.eks firkantrør i aluminium for å få samme nedbøyingsgrad som 48x148? Det er snakk om et tak på ca 2 x 3,5 meter som blir liggende med 24 graders helling, og bekymringen er snølast. Jeg bor på Konnerud, og her kan det være ganske snørike vintre. Glasset mellom dragerne (cc 60 cm) er jeg forresten ikke bekymret for. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Er ingen ekspert på aluminium, men vil nok si at stål er mye bedre for dette Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Støtter forslaget om å bruke stål. Husk å også ta med vindlast i beregningen.. Lenke til kommentar
fergerull Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Ja, er ikke låst til aluminimum - tenkte bare det var enklere å montere pga egenvekten vs stål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå