wewec Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Heisann, Skal forklare så godt det kan gjøres. Har nå støtt på et problem jeg aldri har hatt tidligere, og har ikke blitt mer klok av timesvis med googling. Problemet gjelder en receiver fra denon(M39 dab) Et minianlegg som fungerer utmerket til mitt forbruk. Det viser seg at denne receiveren ikke er helt enig med den nyinnkjøpte subwooferen min. Den sender for høye frekvenser ut av Subwoofer out. Jeg kan tydelig høre "musikk" og lyder i film som absolutt ikke skal være der, det kan være alt fra snakking, eller når en telefon ringer, eller nesten hva enn det måtte være. Subwooferen fungerer som en mellomtone. Har til nå prøvd ut alt jeg har kommet på, har satt crossover så lavt som 40hz, men problemet vedvarer. Har testet den nye subben til andre receivere og det er helt problemfritt. Det som også er rart er at jeg har prøvd en eldre subwoofer på dette mini anlegget fra Denon, og det fungerte helt fint. Det virker som den nye subwooferen + denne receiveren er en dårlig match. Det er ikke mulighet å stille crossover fra selve receiver, eller sette høytalere til small, den mangler disse instillingene/mulighetene. Setter stor pris på tips:)! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Hvis du ikke har oversett noe er nok det enkleste å sette på en ekstern crossover. Høres mest ut som du har vært uheldig og feilkoblet noe. Endret 28. august 2017 av vidor Lenke til kommentar
wewec Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Alt skal være korrekt tilkoblet, har gjennomgått det flere ganger. Har byttet alt kabler, strømledninger, prøvd forskjellige strømuttak osv. Er det alikevel noe jeg kan ha feilkoblet? Det er ikke mange alternativer å velge mellom. Hvordan fungerer en ekstern crossover? Det er ikke noe jeg tidligere har brukt. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Hvilken sub har du? De fleste subene har noe å stille inn på bak. Ofte volum og crossover. Sistnevnte så kan du stille inn hvor suben skal starte å spille ifra. Lenke til kommentar
wewec Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Hvilken sub har du? De fleste subene har noe å stille inn på bak. Ofte volum og crossover. Sistnevnte så kan du stille inn hvor suben skal starte å spille ifra. Det er en Jamo d600 sub. Nei ingen ting å stille bak. Den har et digitalt panel på toppen, der man kan stille både crossover/cutoff volum, bgc og phace veldig nøyaktig. Har som sagt stilt crossover til laveste som er 40hz. Dette hjelper heller ikke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Last ned function generator / signal generator app til mobilen. Koble direkte til inngangen på sub. Kjør en tone på f.eks 500 Hz, og slå crossover av og på. Da bør du kunne høre om det demper signalet. Gjenta med signalet koblet til inngang på receiver. Ser at det er to typer innganger på D600, Line in og LFE in. Kan det være forskjell på disse? Crossover brukes ikke på LFE in? Lenke til kommentar
wewec Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Det stemmer, det er også en inngang for å seriekoble subwoofere. Denne appen var nytt for meg. Nøyaktig hvordan fungerer den? Jeg mistenker at det er i receiveren feilen sitter. Men igjen, veldig veldig rart dette er som sagt første gangen jeg støter på et problem som dette, har koblet opp en del anlegg. Å bruke LFE inngangen forverrer signalet ytterligere, det skal gå fra sub out, til line in right/left. Det kommer litt an på hifiklubben men om jeg ikke får en ny receiver av dem nå, vurderer jeg å benytte meg av en annen gammel receiver jeg har å omgjøre den til dab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå