Redaksjonen. Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Bygger «eHighway» i Frankfurt.Nå skal autobahn få kjøreledninger for lastebiler Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Såå Tyskland som stenger sine atomkraftverk skal bruke mere kull på disse her? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Såå Tyskland som stenger sine atomkraftverk skal bruke mere kull på disse her? Wow. Ja det er noe tull at de ikke bare bruker dieselen som magisk oppstår i pumpa. Endret 14. august 2017 av Lynxman 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 De kan kjøpe miljøsertifikater og få ren vannkraft fra Norge! . . . . Så kan vi bruke kullkraften. 4 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Såå Tyskland som stenger sine atomkraftverk skal bruke mere kull på disse her? Wow. Ja det er noe tull at de ikke bare bruker dieselen som magisk oppstår i pumpa. Jf. rapporten How to produce Pure Oil by Pure Magic av H.Oaks. Pål Jensen Lenke til kommentar
YSFC3IR3 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Kjøreledninger finnes vel ikke. Etter å ha jobbet 15 år med jernbane i Norge har jeg aldri sett en kjøreledning. Kontaktanlegg er betegnelse på disse installasjonene, og da blir det kontaktledning som fører strøm frem til tog og kjøretøy. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) "Lastebilene som skal bruke den må dermed ha pantograf for å hente strøm, og blir trolleylastebiler. Når de ikke kjører på strøm, drives de med dieselmotor." Dette virker da som en kronglete løsning? Hvorfor ikke satse på batteri-drift. Og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger når batteri ikke fungerer godt nok. Enten Tesla sin kun batteri som visstnok er klar til høsten. Eller NIKOLA sin batteri-Hydrogen som lover en kjørelengdepå 100 mil og 5 minutters fylling for nye mil, til en lavere driftspris enn diesel. Endret 15. august 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Såå Tyskland som stenger sine atomkraftverk skal bruke mere kull på disse her? Wow. Ja det er noe tull at de ikke bare bruker dieselen som magisk oppstår i pumpa. Jf. rapporten How to produce Pure Oil by Pure Magic av H.Oaks.Pål Jensen Virkningsgrad, virkningsgrad, virkningsgrad...Dieselmotor har virkningsgrad rundt 30%. Varmekraftverk over 70%. Dessuten blir stadig større del av elforsyningen i Tyskland (og andre steder) "grønn". Et sted må man begynne. Løsningen man her tester virker svært så fornuftig, ikke minst fordi den er så fleksibel. Man kjører og systemet finner gunstigste energikilde. "Redudancy er viktig" og Siemens systemet tar høyde for det. Systemet vil også ivareta biler med større batteripakker i fremtiden, da kan man lade batteriet når man kjører på strekninger hvor kjøreledning fiinnes. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Elektrisk nett med overhengende strømførende ledninger fungerer jo kjempebra for NSB. Det er jo nesten aldri "feil med kjøreledningen" eller "feil med signalanlegget" når man kjører med jernbanen. Så oppretting av ett kvasi-jernbane nett med lastebiler som tog kan jo ikke annet enn å bli vellykket. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Elektrisk nett med overhengende strømførende ledninger fungerer jo kjempebra for NSB. Det er jo nesten aldri "feil med kjøreledningen" eller "feil med signalanlegget" når man kjører med jernbanen. Så oppretting av ett kvasi-jernbane nett med lastebiler som tog kan jo ikke annet enn å bli vellykket. Forskjellen er at de har et hybridsystem som det står i artikkelen, så de kan kjøre videre på diesel hvis strømmen blir borte. Og en lastebil er ikke avhengig av noe signalanlegg. Første jeg tenkte på var hvor utsatt dette vil bli for hærverk/sabotasje ved å kaste noe strømførende over ledningene så de kortslutter, ol. Men så kom jeg på at man har jo slike system i stor utstrekning til trikker, ol. allerede i dag og de ser jo ikke ut til å være så veldig plaget av det. Men man må jo ha et slags betalingssystem for dette. Og hvordan skal det fungere? Ellers kan vel folk bare lage seg slike og kjøre gratis: Endret 15. august 2017 av StormEagle Lenke til kommentar
ARQBPKZR Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Dette vil vel være mer spennende der det er bakker, f. eks i Kassel-området! Mye energi brukes på å dra tunge lass oppover og bremse kjøretøyene nedover. Et elektrisk system her vil være meget energibesparende. Nedovergående trafikk vil da "mate" oppovergående biler: et win - win scenario? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå