Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R2 eller biologi 2?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ekstremt usikker på hvilket fag jeg skal velge; R2 eller biologi 2. Ellers skal jeg ha kjemi 2 og fysikk 1 og tror jeg vil klare disse fagene ganske bra. Det er R2 jeg er litt usikker på. Jeg liker R2 bedre enn biologi 2 fordi jeg er glad i regning, tall og regler. For meg vil det likevel være lettere å få en god karakter i biologi 2 med tanke på at det er et lesefag som ikke krever like mye forståelse som R2. Jeg synes ikke biologi 2 virker særlig interessant ettersom det handler en del om evolusjon, økosystemer, populasjoner, fotosyntese og celleånding.

Jeg tok en gratistest på mensa og fikk 115 poeng, altså litt over gjennomsnittet, men jeg regner med å ligge på rundt 110 poeng med tanke på at jeg tippet på ca. 5 spørsmål. Jeg må altså lese en del for å få en god karakter i R2 i forhold til biologi 2, men til gjengjeld er jeg flittig og har gode arbeidsvaner.

Jeg vurderer å bli tannlege, men det er ikke et sterkt ønske. For å likevel holde muligheten åpen i tilfelle jeg skulle ombestemme meg, er det bedre å velge biologi 2 ettersom det vil øke karaktersnittet. Problemet er at jeg samtidig vurderer å bli miljø- eller dataingeniør og da er det lurest å ha R2. Jeg vurderer tannlege og ingeniør like mye. 

Spørsmål er hvilket fag burde jeg velge for å holde yrkesmuligheter nevnt ovenfor åpne? Selv er jeg som sagt veldig usikker, så hadde blitt utrolig glad for eventuelle råd. På forhånd tusen takk!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du nailet R1 bør du fikse R2 ganske greit. Er ikke all verdens nivåforskjell.

Jeg hadde en svak 5-er i R1 og regner med å få 4 i R2. En 4-er kan likevel være det som gjør at jeg eventuelt ikke kommer inn på odontologi, hvis jeg bestemmer meg for det til slutt. Men ja, kanskje jeg bare burde velge R2... 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg må si jeg kjenner meg veldig godt igjen og sitter med akkurat samma usikre fagvalget: R2 eller biologi 2 (og i tillegg har jeg valgt kjemi 2 og fysikk 1). Jeg liker også matte veldig mye bedre enn biologi, men etter å ha sett på opptakskrav til odontologi-stuider, da jeg vurderer og kanskje bli tannlege, eller ellers andre studier som farmasi, medisin og lignende - som også er studier jeg har gjort meg oppmerksom på - så er det mange av dem som krever biologi 2, mens ingen (som jeg har sett i værtfall) krever R2. Jeg hadde biologi 1 i VG2, og jeg kom meg greit gjennom det med en 5'er, men det var ikke noe jeg syns var noe særlig gøy - jeg gledet meg aldri til timene. 

For å oppsummere så vet jeg ikke om jeg skal la meg ha det "gøy" siste året på videregående (velge R2) eller kanskje gjøre det lettere for meg når jeg skal studere etter videregående (velge bio 2)

Hadde vært supert og hørt fra deg - om hva du endte opp med å velge, om du angrer/ikke, og om hva du driver med nå(om du fulgte "tannlegedrømmen")

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg kjenner meg veldig godt igjen og sitter med akkurat samma usikre fagvalget: R2 eller biologi 2 (og i tillegg har jeg valgt kjemi 2 og fysikk 1). Jeg liker også matte veldig mye bedre enn biologi, men etter å ha sett på opptakskrav til odontologi-stuider, da jeg vurderer og kanskje bli tannlege, eller ellers andre studier som farmasi, medisin og lignende - som også er studier jeg har gjort meg oppmerksom på - så er det mange av dem som krever biologi 2, mens ingen (som jeg har sett i værtfall) krever R2. Jeg hadde biologi 1 i VG2, og jeg kom meg greit gjennom det med en 5'er, men det var ikke noe jeg syns var noe særlig gøy - jeg gledet meg aldri til timene. 

For å oppsummere så vet jeg ikke om jeg skal la meg ha det "gøy" siste året på videregående (velge R2) eller kanskje gjøre det lettere for meg når jeg skal studere etter videregående (velge bio 2)

Hadde vært supert og hørt fra deg - om hva du endte opp med å velge, om du angrer/ikke, og om hva du driver med nå(om du fulgte "tannlegedrømmen")

Hvor i Norge er biologi 2 et krav? 

Lenke til kommentar

Jeg valgte til slutt biologi 2 fordi jeg tror R2 hadde krevd mer arbeid, og jeg visste at jeg kunne ta det opp igjen etter vgs hvis jeg skulle trenge det. Jeg tror ikke at jeg angrer. Biologi 2 var faktisk det faget jeg fikk lavest karakter i av alle programfagene. Biologi 2 var ikke bare et puggefag slik som biologi 1. Det var for eksempel en del drøfting og tolkning i evolusjonsdelen av faget, noe jeg synes var ganske vanskelig. Likevel var det også en del interessant pensum, slik som cellelære og bioteknologi. Jeg angrer ikke på valget fordi jeg måtte ha jobbet mer for å få en OK karakter i R2 i forhold til biologi 2. I tillegg liker jeg ikke å lære et fag halvveis. Hadde jeg valgt R2 hadde jeg ikke hatt tid til å forstå faget i dybden. Med biologi 2 trenger man ikke en dyp forståelse og man kan lett lære faget på et overfladisk nivå. R2 krever for meg dybdeforståelse for å virkelig mestre det. Til høsten skal jeg ta R2 som privatist på ask undervisning og altså lære faget grundig og i mitt eget tempo + ta noen enkeltemner på universitetet (matematiske metoder 1, diskret matte og mest sannsynligvis cellebiologi). Jeg vurderer også å ta noen emner innen IT på ntnu nettstudier.På den måten håper jeg å få innsyn i hvilke fag jeg mestrer og trives best med uten å måtte forholde meg til andre fag som historie, norsk osv. Dette er da mine erfaringer rundt fagvalget :) Til høsten 2019 skal jeg enten søke bioingeniør, farmasi, informatikk eller odontologi. Spør gjerne om mer hvis du lurer på noe :D 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wow, jeg forventa ikke et så utdypa svar -tusen takk! Da setter jeg bare i gang med spørsmåla! Advarer om at de er litt sånn overalt:)

Så grunnen til at jeg fikk meg gjennom bio 1 var fordi jeg pugga alt det var å pugge. Bio 2 er kanskje ikke noe for meg da? Jeg avhenger nemlig av at jeg velger fag som jeg kan få gode karakterer i da jeg ikke har et så alt for bra snitt:). Men velger jeg r2, så er ikke det fordi jeg tror det kommer til å bli lett - selv om jeg er glad i matte. Matte er noe jeg må jobbe mye med for å få en karakter jeg er fornøyd med, noe jeg gjorde i r1 og 1t. Men, allikevel så brukte jeg mer tid med pugginga i bio 1 enn jeg gjorde med jobbinga i r1. Gjaldt det samme for deg?

Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å si her, men for min del så tror jeg det blir mer jobb med bio 2 enn r2. I tillegg så syns jeg matte er gøy å jobbe med - i det minste når jeg får det til - noe som gjør jobbinga ålreit. Men så er det senere studier, hvor mange av dem har bio 2 som krav...og jeg har ikke noe særlig lyst til å ta meg et friår etter videregående som privatist, rett og slett fordi jeg føler jeg kaster bort et år jeg kunne brukt på studier for å bli fortere ferdig med dem + jeg er for glad i skolen og holder så vidt ut sommerferien :). Men sett fra ditt perspektiv så høres det smart ut i forhold til å finne interesser og bli enda sikrere på hva man vil studere

Nå er det er ikke helt sikkert om jeg får velge mellom bio 2 og r2 da jeg allerede har valgt r2 før sommeren og det skal visst være vanskelig å bytte fag igjen etter sommeren - bare så det er sagt.

Så har jeg noen tilleggsspørsmål: gikk det greit med programfagene du hadde, i tillegg til alle andre fag som også var avsluttende, eller blei det for mye? Var kjemi2, fysikk 1 og bio 2 en bra kombinasjon?

Tusen, tusen takk for evt. svar, jeg setter veldig stor pris på det!

Lenke til kommentar

Wow, jeg forventa ikke et så utdypa svar -tusen takk! Da setter jeg bare i gang med spørsmåla! Advarer om at de er litt sånn overalt:)

Så grunnen til at jeg fikk meg gjennom bio 1 var fordi jeg pugga alt det var å pugge. Bio 2 er kanskje ikke noe for meg da? Jeg avhenger nemlig av at jeg velger fag som jeg kan få gode karakterer i da jeg ikke har et så alt for bra snitt:). Men velger jeg r2, så er ikke det fordi jeg tror det kommer til å bli lett - selv om jeg er glad i matte. Matte er noe jeg må jobbe mye med for å få en karakter jeg er fornøyd med, noe jeg gjorde i r1 og 1t. Men, allikevel så brukte jeg mer tid med pugginga i bio 1 enn jeg gjorde med jobbinga i r1. Gjaldt det samme for deg?

Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å si her, men for min del så tror jeg det blir mer jobb med bio 2 enn r2. I tillegg så syns jeg matte er gøy å jobbe med - i det minste når jeg får det til - noe som gjør jobbinga ålreit. Men så er det senere studier, hvor mange av dem har bio 2 som krav...og jeg har ikke noe særlig lyst til å ta meg et friår etter videregående som privatist, rett og slett fordi jeg føler jeg kaster bort et år jeg kunne brukt på studier for å bli fortere ferdig med dem + jeg er for glad i skolen og holder så vidt ut sommerferien :). Men sett fra ditt perspektiv så høres det smart ut i forhold til å finne interesser og bli enda sikrere på hva man vil studere

Nå er det er ikke helt sikkert om jeg får velge mellom bio 2 og r2 da jeg allerede har valgt r2 før sommeren og det skal visst være vanskelig å bytte fag igjen etter sommeren - bare så det er sagt.

Så har jeg noen tilleggsspørsmål: gikk det greit med programfagene du hadde, i tillegg til alle andre fag som også var avsluttende, eller blei det for mye? Var kjemi2, fysikk 1 og bio 2 en bra kombinasjon?

Tusen, tusen takk for evt. svar, jeg setter veldig stor pris på det!

Jeg synes at biologi 1 krevde mer pugging enn biologi 2. Det var som sagt mye drøfting, tolkning av kurver knyttet populasjonsendringer og sannsynlighetsregning i genetikk i biologi 2. Så du trenger nok ikke å pugge deg gjennom hele faget hvis du er redd for det :)

Jeg tror jeg brukte mer tid på R1 enn biologi 1. Det tror jeg er fordi jeg bare fokuserte på det aller viktigste i biologi 1 når det kom til pugging. Jeg pugget ikke alle slags uviktige smådetaljer. Jeg leste kun gjennom kapitlet, skrev ned det viktigste i et word dokument (ca. 7 sider) og pugget det. I R1 brukte jeg lenger tid fordi jeg måtte se oppgavene i sammenheng når jeg gjorde dem for å forstå skikkelig. Jeg føler at i R1 kunne jeg ikke velge å overse noe slik som i biologi 2 fordi da ville jeg ende opp med å ikke forstå sammenhengen skikkelig. Det gjorde at jeg brukte lenger tid på R1. I tillegg kan jeg være ganske fjern noen ganger så jeg måtte gjøre samme oppgave om og om igjen fordi jeg overså en viktig detalj i oppgaven. 

Det var en bra kombinasjon ja. Det gikk også fint å kombinere programfagene med fellesfagene. Jeg hadde i tillegg til kjemi 2, fysikk 1 og biologi 2 også spansk nivå III (nettfag) som jeg klarte å kombinere ganske bra med resten av fagene. Et tips er å starte å lese i bøkene allerede før skolen starter så du kan komme litt i forveien. Det gjorde jeg ca. 2 uker før skolen startet og det hjalp meg til å få en oversikt over pensum. Ellers så jeg også alle fysikk 1-videoer av Per Husum på nett gjennom hele sommerferien og noterte ned det viktigste, så jeg hadde allerede vært gjennom all pensum før skolen startet haha. Men det var virkelig verdt det fordi ellers hadde jeg nok ikke klart fysikk 1 så bra! :) Jeg tror at fysikk 1 var det faget jeg likte minst, og det er fordi det var så mye teori knyttet til all regningen. Så man måtte altså knytte teori (for eksempel bølgeteori, astrofysikkteori...) til regneoppgaver noe som var ekstra utfordrende for meg. Kjemi 2 gikk fint og var lettere enn kjemi 1 synes jeg. 

Jeg fikk også et inntrykk av at R2 er lettere enn R1 da jeg gikk gjennom boka 2 uker før skolestart. Det virket som om det var mer konkrete regler og strukturer på kapitlene i forhold til R1. Hvis du ikke har lyst til å ta R2 som privatist så er det sikkert lurt å velge det med en gang :) Jeg hadde også følt at jeg hadde kastet bort et år hvis jeg kun hadde tatt R2 som privatist, men siden jeg i tillegg skal ta enkeltemner som jeg kommer til å få bruk for senere så går det fint. :D Da blir det akkurat som et vanlig skoleår. Håper ikke jeg overså noen av spørsmålene dine, i så fall gi beskjed:) 

Lenke til kommentar

Spørsmålene fikk jeg svar på, tusen takk! Skulle du gidde/ville lese min konklusjon, så kommer den her: Jeg tror jeg ender opp med R2 til høsten, og velger bort biologi 2 (for når). Hvis bio 2 er som du sier - mye drøfting, tolkning og refleksjon - tror jeg ikke det er noe for meg. Jeg er mer "glad" i pugging, og jeg tror det bare generelt vil bli mer jobb med bio 2 enn R2. Men, for å være litt mer forberedt til studielivet etter videregående, så tenker jeg å kjøpe meg en bios 2 bok også lese pensum på egen hånd ved siden av skolen. Ender jeg opp med å trenge bio 2 og ta det som privatist, så kommer jeg litt i forkant. Mange av skolene i utlandet som tilbyr studier innenfor odontologi har også opptaksprøver hvor du blir testet i noe bio 2-pensum. Da har jeg litt peiling i det minste. Jeg kommer også til å ta tipset ditt og starte litt tidligere med lesing av pensum. Da særlig fysikk, for det tror jeg at jeg kommer til å slite mest med. 

Tusen takk for all hjelp, og lykke til med dine videre studier:)

Lenke til kommentar

Spørsmålene fikk jeg svar på, tusen takk! Skulle du gidde/ville lese min konklusjon, så kommer den her: Jeg tror jeg ender opp med R2 til høsten, og velger bort biologi 2 (for når). Hvis bio 2 er som du sier - mye drøfting, tolkning og refleksjon - tror jeg ikke det er noe for meg. Jeg er mer "glad" i pugging, og jeg tror det bare generelt vil bli mer jobb med bio 2 enn R2. Men, for å være litt mer forberedt til studielivet etter videregående, så tenker jeg å kjøpe meg en bios 2 bok også lese pensum på egen hånd ved siden av skolen. Ender jeg opp med å trenge bio 2 og ta det som privatist, så kommer jeg litt i forkant. Mange av skolene i utlandet som tilbyr studier innenfor odontologi har også opptaksprøver hvor du blir testet i noe bio 2-pensum. Da har jeg litt peiling i det minste. Jeg kommer også til å ta tipset ditt og starte litt tidligere med lesing av pensum. Da særlig fysikk, for det tror jeg at jeg kommer til å slite mest med. 

Tusen takk for all hjelp, og lykke til med dine videre studier:)

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :) Planen din høres veldig fornuftig ut! Lykke til du også :D 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, meg igjen. Så nå er jeg også ferdig på videregående, og har enda mindre peiling på hva jeg vil bli og gjøre. Jeg valgte jo R2, kjemi 2 og fysikk 1 som sagt, og fikk det siste året veldig interesse for matte og fysikk (mest matte). Dermed så så jeg liksom bort ifra odontologi og den typen ting, og tenkte mer retningen sivilingeniør, matematikk og informatikk. Syntes særlig robotikk var veldig kult! Jeg tenker mer denne veien i dag, da det passer mest opp mot interessene mine, men har nå i det siste begynt å tenke på odontologi igjen. Derfor jeg kom på den sida her igjen haha! Kanskje opplagt at det er mye jeg burde valgt over odontologi med tanke på at det er matte og fysikk jeg syns er gøy, men føler det er en slags sikkerhet ved å studere odontologi. Du studerer liksom til å bli tannlege og ikke noe annet. Tar du matematikk, informatikk osv. er det så usikkert hva du kommer til å drive med om 5 år - og det syns jeg er litt ekkelt. Tredje klasse gikk dessuten mye bedre enn forventa så jeg regner med å komme inn på odontologi her, og da trenger jeg ikke ta bio 2.

Som du skjønner går jeg mye frem og tilbake med hva jeg vil studere. Går for øyeblikket frie realfag på NMBU, hvor jeg gjør litt som du gjorde og har litt forskjellig fag. Prøver likevel å ta samme fagene som sivilingeniørstudentene om jeg skulle tenkt å fortsette med det. 

Moral of the story - lurer skikkelig på hva du driver med nå? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...