Gå til innhold

hjelp, er nervøs for oppkjøring


Emma06

Anbefalte innlegg

så jeg har snart oppkjøring på billingstad . Er drit nervøs siden jeg fått time kl 12:30 om ca en uke ,og er så redd for oh få rute til oslo . Jeg har kjørt en gang i oslo før og det var så mye som skjedde rundt meg hele tiden følte at jeg mista fokus av og til .

 

Så spørsmålet mitt er hvilken klokkeslett kjørte du og hvor .

Hvordan klarte du og roe nerverne og slappe av .

Var kontrollspørsmålene vanskelige ? ?

 

Hvordan var din sensor ?

Takker for all hjelp jeg får fra dere her ute ??

Endret av Emma06
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Nervøsitet er som nevnt helt normalt, og det er heller ingen grunn til å være stresset. Bare du husker å følge skilter og å kjøre etter reglene så er du good to go. Pust rolig, fokusér på deg selv og veien, følg skilter, og drit i utålmodige biler bak deg og lignende. Kontrollspørsmålene kan være veldig lette de og. Venninna mi fikk spørsmål om å sjekke at lyd- og lyshorn fungerte, for eksempel. Altså å tute og blinke. Jeg måtte sjekke mønsterdybde på framdekket. Altså ikke vanskelige oppgaver. 

 

Å kjøre feil, kvele bilen et par ganger eller lignende har ingenting å si. Kjenner til folk i området her som kvelte bilen flere ganger samt kjørte så mye feil at oppkjøringen tok 90 minutter, som likevel besto. De skal se at du er trygg i trafikken, ikke om du har god retningssans. En sensor møter nervøse ungdommer flere ganger daglig og det er de helt vant med. Ikke tenk på hvordan sensor oppfører seg heller. Han spør deg i starten av timen om du vil ha på litt lav radio mens du kjører, om du vil prate eller om du vil ha stillhet. Så der har du i allefall en mulighet til å unngå litt kleinhet om du tenker på det. Men det er bare et vanlig menneske som skal sitte der og notere, og det er som regel en hyggelig person også. 

 

Sikkert irriterende å høre når du allerede er nervøs, men jeg lover deg at det bare er å roe nervene og ikke overtenke dette. Kjøreskolen har et rykte å beholde, de hadde neppe sendt deg på oppkjøring om du ikke var klar. Så som sagt, fokuser på deg selv og egen kjøring, følg skilter nøye og husk trafikkregler, så vil dette gå helt fint. Masse lykke til! :) 

Lenke til kommentar

Tok oppkjøring fra Billingstad og fikk Oslo Sentrum i gryende rush trafikk. Sensor som var en grinete eldre dame sa ikke et ord annet enn ta til venstre/høyre under hele oppkjøringen. Da vi kom tilbake fikk jeg beskjed om at jeg strøk, og den mest alvorlige feilen jeg hadde var at jeg stod for nærme bilen foran i lyskrysset på Majorstua, og hadde hun hatt på ventilasjonen i bilen ville hun fått vondt i hodet av eksosen til denne bilen :huh: Både jeg og kjørelærer skjønte ikke mye av det. Da jeg igjen tok oppkjøring fikk jeg en eldre herremann som sensor. Var veldig trivelig og hyggelig, og kontrollspørsmålet jeg fikk var om jeg kunne sjekke at bremsene fungerte som de skulle. Vi skulle igjen mot Oslo sentrum og la oss ut på E18 ved Slependen. Da vi passerer Skøyen ringer mobilen til sensor, og han svarer kort i den før han ber meg ta av ved Hjortneskaia og snu og kjøre E18 tilbake. Da vi kommer inn på biltilsynet på Billingstad står kjørelærer med det største gliset. Viser seg at noen har ringt kjøreskolen og lurt på hvorfor kjørelærer sitter å sover i passasjersete med elev i bilen. Fikk 0 feil på oppkjøringen og beskjed om at jeg hadde bestått :D

 

Husker jeg var veldig nervøs første gangen selv, men det var egentlig ikke så mye å grue seg til. Verste som skjer er at man ikke består og da kan man prøve igjen, tryggere på hva man går til. Det at folk er nevøse er nok noe de er veldig godt vant med, og så avhenger det litt av personen du får som sensor og din personkjemi med denne for hvordan selve oppkjøringen forløper seg.     

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Tusen tusen takk allesammen Føles mye bedre og høre erfaring fra andre ...

 

Eit anna tips er å snakke med sensor undervegs i kjøyringa. Då slepp du å bli nervøs av at det er pinlig stilt i bilen i tillegg til den vanlige nervøsiteten. Dei fleste sensorar vil hjelpe deg å holde samtalen i gang undervegs, men det er du som må innlede. Om du ikkje prater med sensor så vil sensor forholde seg så stille som mulig for å gi deg ro til å kjøyre.

 

Ein anna stor fordel med å snakke med sensor er at du kan fortelle nøyaktig kva du tenker og korleis du vurderer trafikkbildet. Feila som du gjer vil sensor uansett oppdage så du kan like godt være ærlig.

Ved å fortelle kva du eventuelt gjorde eller vurderte feil så er det lettare for sensor å sjå vekk i frå feilen sidan du viser at du er klar over feilen.

Dersom du for eksempel stoppar for nært bilen foran i eit lyskryss som archongamer så kan du godt seie: "Obs, her kom eg litt nært bilen foran som står stille på tomgang. Er det greit at eg sett på omluft for å stenge ute eksosen?".

Eller dersom du får beskjed om å svinge til venste i lyskrysset men du har lagt deg i høgre felt. Då er det greit å fortelle at du ligger i feil felt for å svinge til venstre og at du derfor vil svinge til høgre og og snu før du prøver igjen av hensyn til dei andre trafikkantane som forventer at du skulle svinge til høgre basert på din plassering.

Lenke til kommentar

 

Tusen tusen takk allesammen Føles mye bedre og høre erfaring fra andre ...

Eit anna tips er å snakke med sensor undervegs i kjøyringa. Då slepp du å bli nervøs av at det er pinlig stilt i bilen i tillegg til den vanlige nervøsiteten. Dei fleste sensorar vil hjelpe deg å holde samtalen i gang undervegs, men det er du som må innlede. Om du ikkje prater med sensor så vil sensor forholde seg så stille som mulig for å gi deg ro til å kjøyre.

 

Ein anna stor fordel med å snakke med sensor er at du kan fortelle nøyaktig kva du tenker og korleis du vurderer trafikkbildet. Feila som du gjer vil sensor uansett oppdage så du kan like godt være ærlig.

Ved å fortelle kva du eventuelt gjorde eller vurderte feil så er det lettare for sensor å sjå vekk i frå feilen sidan du viser at du er klar over feilen.

Dersom du for eksempel stoppar for nært bilen foran i eit lyskryss som archongamer så kan du godt seie: "Obs, her kom eg litt nært bilen foran som står stille på tomgang. Er det greit at eg sett på omluft for å stenge ute eksosen?".

Eller dersom du får beskjed om å svinge til venste i lyskrysset men du har lagt deg i høgre felt. Då er det greit å fortelle at du ligger i feil felt for å svinge til venstre og at du derfor vil svinge til høgre og og snu før du prøver igjen av hensyn til dei andre trafikkantane som forventer at du skulle svinge til høgre basert på din plassering.

Tusen takk for tips??? Liker og snakke m meg selv under kjøringa så da tenker jeg at dt blir bra i førhold til sensor ?

Lenke til kommentar

Tok oppkjøring fra Billingstad og fikk Oslo Sentrum i gryende rush trafikk. Sensor som var en grinete eldre dame sa ikke et ord annet enn ta til venstre/høyre under hele oppkjøringen. Da vi kom tilbake fikk jeg beskjed om at jeg strøk, og den mest alvorlige feilen jeg hadde var at jeg stod for nærme bilen foran i lyskrysset på Majorstua, og hadde hun hatt på ventilasjonen i bilen ville hun fått vondt i hodet av eksosen til denne bilen :huh: Både jeg og kjørelærer skjønte ikke mye av det. Da jeg igjen tok oppkjøring fikk jeg en eldre herremann som sensor. Var veldig trivelig og hyggelig, og kontrollspørsmålet jeg fikk var om jeg kunne sjekke at bremsene fungerte som de skulle. Vi skulle igjen mot Oslo sentrum og la oss ut på E18 ved Slependen. Da vi passerer Skøyen ringer mobilen til sensor, og han svarer kort i den før han ber meg ta av ved Hjortneskaia og snu og kjøre E18 tilbake. Da vi kommer inn på biltilsynet på Billingstad står kjørelærer med det største gliset. Viser seg at noen har ringt kjøreskolen og lurt på hvorfor kjørelærer sitter å sover i passasjersete med elev i bilen. Fikk 0 feil på oppkjøringen og beskjed om at jeg hadde bestått :D

 

Husker jeg var veldig nervøs første gangen selv, men det var egentlig ikke så mye å grue seg til. Verste som skjer er at man ikke består og da kan man prøve igjen, tryggere på hva man går til. Det at folk er nevøse er nok noe de er veldig godt vant med, og så avhenger det litt av personen du får som sensor og din personkjemi med denne for hvordan selve oppkjøringen forløper seg.

Takk for svar det hjelper mye ? Er litt redd for og få ruten til oslo siden jeg bare har kjørt der en gang . Hvilken tids punkt på dagen hadde du ?

Lenke til kommentar

 

12:30? Da har du kjørt da? ^^ Gikk det bra?

Nei ikke enda har om ein uke

 

Aha ^^ Bra! Mitt råd blir at du bør bare se på det som en vanlig kjøretime. De trener deg til å bli så flink at du skal kunne ta oppkjøringa. Hvis du skal kunne kjøre bil resten av livet på egen hånd, så bør oppkjøringa rett og slett bare bli en oppvisning fra din side ;) Så selvsikker skal du føle deg. Det skal ikke komme noen overraskelser. Ta totalvurdéringer hele tiden og gjør de valgene du er best trent til. Føler du deg utrent, kom deg ut og kjør mér.

 

Angående kontrollspørsmål, så gjorde jeg et lite google-søk. Det er 8 år gammelt, dog. Kanskje andre her har bedre svar?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=468325&page=199

 

Sikkerhetskontroll oppkjøring.

 

1.Bremser (kunne forklare og demonstrere)

 

- Bremsekraftforsterker

For å sjekke at bremsekraftforsterkeren virker, slå av motoren, så pumper ca. 5 ganger på bremsen, så hvis den virker vil du kjenne at bremsen vil bli hard å trykke inn.

 

- bremsetrykk

- bremsekretser

- kontrollere skjevtrekk i fart

 

2. Styring

 

- kontrollere skjevtrekk i fart

- servo

- dødgang (kontrollere fra utsiden av bilen)

- rattlås

 

3. Dekk

 

- mønsterdybde (sommer/vinter)

min 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk, min 3mm mønsterdybde på vinerdekk

mønsteret er tettere på sommerdekk. Passer best på tørt/vått føre. Tåler høyere fart enn vinterdekk.

 

- dimensjon (vognkort)

- lufttrykk

- skille vinterdekk fra sommerdekk

 

4. Lys (kunne forklare og demonstrere)

 

Påbudt lys foran

- parkeringslys

- nærlys

- blinklys/varsellys

- fjernlys

 

Påbudt lys bak

- baklys

- bremselys

- skiltlys

- blinklys/varsellys

 

Ikke påbudt men skal vises

- tåkelys

- ryggelys

 

5. Sikt

 

- vindusspyler (funksjon/plassering)

- vindusviskere (funksjon/kvalitet)

- varmetråder

- varmeapparat (hvordan få vekk dugg)

 

6. Sikkerhetsutstyr

 

- innstilling av nakkeputer

- kontroll av belter

- varseltrekant skal være i bilen

 

7. Kontroll-lys

 

- oljetrykk

- ladelys

- temperaturmåler

- parkeringsbrems

- bremsekretser

- ABS

- Fjernlys (blåttlys)

- Airbag

 

8. Vognkort

 

- dekkdimensjon

- nyttelast

- tilatt totalvekt/egenvekt

- koplingslast

- tilhengervekt

- antall personer

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Nervøsitet er som nevnt helt normalt, og det er heller ingen grunn til å være stresset. Bare du husker å følge skilter og å kjøre etter reglene så er du good to go. Pust rolig, fokusér på deg selv og veien, følg skilter, og drit i utålmodige biler bak deg og lignende. Kontrollspørsmålene kan være veldig lette de og. Venninna mi fikk spørsmål om å sjekke at lyd- og lyshorn fungerte, for eksempel. Altså å tute og blinke. Jeg måtte sjekke mønsterdybde på framdekket. Altså ikke vanskelige oppgaver.

 

Å kjøre feil, kvele bilen et par ganger eller lignende har ingenting å si. Kjenner til folk i området her som kvelte bilen flere ganger samt kjørte så mye feil at oppkjøringen tok 90 minutter, som likevel besto. De skal se at du er trygg i trafikken, ikke om du har god retningssans. En sensor møter nervøse ungdommer flere ganger daglig og det er de helt vant med. Ikke tenk på hvordan sensor oppfører seg heller. Han spør deg i starten av timen om du vil ha på litt lav radio mens du kjører, om du vil prate eller om du vil ha stillhet. Så der har du i allefall en mulighet til å unngå litt kleinhet om du tenker på det. Men det er bare et vanlig menneske som skal sitte der og notere, og det er som regel en hyggelig person også.

 

Sikkert irriterende å høre når du allerede er nervøs, men jeg lover deg at det bare er å roe nervene og ikke overtenke dette. Kjøreskolen har et rykte å beholde, de hadde neppe sendt deg på oppkjøring om du ikke var klar. Så som sagt, fokuser på deg selv og egen kjøring, følg skilter nøye og husk trafikkregler, så vil dette gå helt fint. Masse lykke til! :)

Tusen tusen takk ? Skal huske på alt dette du skrevet , ja helt sant as dt med kjøreskolen . Kjørelæraren min mener at jeg kjører bra og har kontroll , men kan av og til gå glipp av skilter da jeg kun er fokusert på veien og blir ofokusert når jeg snakker eller konsentrerer meg på for exempel en forgjenger ?

Lenke til kommentar

 

 

12:30? Da har du kjørt da? ^^ Gikk det bra?

Nei ikke enda har om ein uke

Aha ^^ Bra! Mitt råd blir at du bør bare se på det som en vanlig kjøretime. De trener deg til å bli så flink at du skal kunne ta oppkjøringa. Hvis du skal kunne kjøre bil resten av livet på egen hånd, så bør oppkjøringa rett og slett bare bli en oppvisning fra din side ;) Så selvsikker skal du føle deg. Det skal ikke komme noen overraskelser. Ta totalvurdéringer hele tiden og gjør de valgene du er best trent til. Føler du deg utrent, kom deg ut og kjør mér.

 

Angående kontrollspørsmål, så gjorde jeg et lite google-søk. Det er 8 år gammelt, dog. Kanskje andre her har bedre svar?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=468325&page=199

 

Sikkerhetskontroll oppkjøring.

 

1.Bremser (kunne forklare og demonstrere)

 

- Bremsekraftforsterker

For å sjekke at bremsekraftforsterkeren virker, slå av motoren, så pumper ca. 5 ganger på bremsen, så hvis den virker vil du kjenne at bremsen vil bli hard å trykke inn.

 

- bremsetrykk

- bremsekretser

- kontrollere skjevtrekk i fart

 

2. Styring

 

- kontrollere skjevtrekk i fart

- servo

- dødgang (kontrollere fra utsiden av bilen)

- rattlås

 

3. Dekk

 

- mønsterdybde (sommer/vinter)

min 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk, min 3mm mønsterdybde på vinerdekk

mønsteret er tettere på sommerdekk. Passer best på tørt/vått føre. Tåler høyere fart enn vinterdekk.

 

- dimensjon (vognkort)

- lufttrykk

- skille vinterdekk fra sommerdekk

 

4. Lys (kunne forklare og demonstrere)

 

Påbudt lys foran

- parkeringslys

- nærlys

- blinklys/varsellys

- fjernlys

 

Påbudt lys bak

- baklys

- bremselys

- skiltlys

- blinklys/varsellys

 

Ikke påbudt men skal vises

- tåkelys

- ryggelys

 

5. Sikt

 

- vindusspyler (funksjon/plassering)

- vindusviskere (funksjon/kvalitet)

- varmetråder

- varmeapparat (hvordan få vekk dugg)

 

6. Sikkerhetsutstyr

 

- innstilling av nakkeputer

- kontroll av belter

- varseltrekant skal være i bilen

 

7. Kontroll-lys

 

- oljetrykk

- ladelys

- temperaturmåler

- parkeringsbrems

- bremsekretser

- ABS

- Fjernlys (blåttlys)

- Airbag

 

8. Vognkort

 

- dekkdimensjon

- nyttelast

- tilatt totalvekt/egenvekt

- koplingslast

- tilhengervekt

- antall personer

 

Tusen takk ? Ja stemmer helt riktig . Jeg føler meg klarer men så griper den der nervøsiteten inn og får meg til og føle meg så usikker ?

Skal ta og pugge in litt kontroll spørsmål ???

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Hei. 

 

Jeg vil i grunnen si en liten ting til deg, og det er at om du ikke føler deg klar til oppkjøring, så ikke ta det den dagen, utsett det til både du, og kjørerlæreren din er enig i at du er klar, var ihvertfall det jeg gjorde, og jeg sto på første forsøk. 

 

Kan forresten anbefale teoritentamens oppkjøringskurs, den hjalp meg en del. 

https://teoritentamen.no/oppkjoring-for-bil/

 

Eg drakk ein tre-fire øl før oppkøyring, roa nervene ganske bra med det.

 

.. Så du hadde promille i det du kjørte selvstendig for første gang? Nice job.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...