Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Besøk av ditt lokale EL-tilsyn. Erfaringer.

Anbefalte innlegg

Fikk mail om jeg var plukket ut til el-tilsyn av leiligheten min. Dette er jo bra at de gjør, og for alt jeg vet skal ting være i orden hos meg.  

En ting jeg lurte litt på er hva de mener av dokumentasjon som skal medfølge.

Jeg har samsvarserklæring i sikringsskapet, samt noe dokumentasjon vedlagt i boligprospektet fra jeg kjøpte leiligheten i fjor. Dette var på noen nye stikkontakter på kjøkken. 

Men dokumentasjon på div. stikkontakter, taklamper (led-downlight i kasser) osv som er gjort før jeg kjøpte leiligheten har jeg ikke, og ble plutselig nervøs dette skal skape noe problemer for meg.

Flere som har erfaringer med slike tilsyn, og hva slags dokumentasjon det er de krever. Andre ting som jeg bør påse er klart til de kommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du forklarer det du har av dokumentasjon virker det som du har ting på stell. Jeg fikk pålegg om å utføre en del endringer hos meg men det er i og for seg greit.

Det var godt. Det stod bare i mailen at det var veldig viktig alt av dokumentasjon var tilgjengelig, og jeg begynte å lure på hvor langt ned i materien de da mente jeg skulle fremskaffe. Hadde nok problemer som det var med han som solgte meg leiligheten til at det fristet å begynne å mase på han, og jeg ønsker å ha alt på stell hva gjelder strøm og rør.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Han jeg og exen hadde kjøpt av hadde gjort veldig mye selv på det elektriske anlegget. Følte meg ganske liten da han fra el-tilsynet fant ting etter ting som måtte utrettes.

Ja jeg frykter den følelsen selv. Nå har jeg en god venn som er elektriker som har sjekket koblinger på stikk osv hos meg samtidig som han koblet av varmefolie som var lagt defekt under stuegulvet av tidligere eier. Og i følge han så det meste ut som var gjort etter boka og hadde ingenting å utsette på det han så. Håper det samme gjelder for han tilsynsmannen.  

Lenke til kommentar

Hadde heldigvis såpass gammelt anlegg hos meg når tilsynet kom på besøk at da forventer de ikke noe dokumentasjon, dette er noe som har kommet mest i de senere åra. Det de som regel gjør er kjapp visuell kontroll, samt måling av kontinuitet og isolasjonsmåling. Og at de går gjennom dokumentasjon som du eventuelt måtte ha. Slik det høres ut så tror jeg ikke du har noe å frykte, og den kontrolløren jeg hadde var veldig rund i kantene for å si det sånn. Men har vel noen av de som er veldig firkanta, og skal gjøre alt for å "ta deg". Graver man dypt nok finner man alltids noe å sette fingeren på.

Lenke til kommentar

Hadde heldigvis såpass gammelt anlegg hos meg når tilsynet kom på besøk at da forventer de ikke noe dokumentasjon, dette er noe som har kommet mest i de senere åra. Det de som regel gjør er kjapp visuell kontroll, samt måling av kontinuitet og isolasjonsmåling. Og at de går gjennom dokumentasjon som du eventuelt måtte ha. Slik det høres ut så tror jeg ikke du har noe å frykte, og den kontrolløren jeg hadde var veldig rund i kantene for å si det sånn. Men har vel noen av de som er veldig firkanta, og skal gjøre alt for å "ta deg". Graver man dypt nok finner man alltids noe å sette fingeren på.

Nå tror jeg og håper det ikke skal være noe å utsette her. Men skader ikke om han er av den "rund i kantene" typen uansett. Leser litt rundt og ser det er store forskjeller på hvordan folk har opplevd å ha et sånt tilsyn.  

Fikk brev om EL-tilsyn for mange år siden

Sa jeg ikke hadde tid og har ikke hørt noe fra de

I følge den informasjonen jeg fikk på mail er det er ditt ansvar å sørge for at det er godkjent, og evt bestille nytt tilsyn om du ikke hadde tid da de hadde sagt de skulle komme. Regner med eneste betydning kan være mot evt forsikringsselskap eller ved salg at dette da kan bli aktuelt at ikke er blitt gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...