væren Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Hva må jeg tenke på ved skifte av ny Villavent (for kjøkken og to bad)? Jeg har kommet på fire ting så langt: 1. En viktig sak er støyen. Jeg er redd at ny vifte/motor vil gi nye/andre lyder/vibrasjoner i huset. Det gjelder spesielt når den går på det laveste, dvs. normalt uttrekk. 2. En annen ting er rensing av kanalene. Jeg regner med at det sitter 30 år med tykt fettlag ifra kjøkkenet og opp til vifta. (Jeg er redd for brann.) En mente at jeg kunne støvsuge litt opp i der fra kjøkkenet når hetta er tatt av. Men det kan da ikke være godt nok? Fins det andre metoder? En stor "piperenser" kanskje? 3. Så er det valg av ny kjøkkenhette. Aner ikke hva jeg skal tenke her, bortsett fra at jeg ønsker en som kan trekkes ut/skyves inn slik at platetoppen lettere kan fungere som arbeidsflate når det ikke kokes. 4. Er det (alltid) slik at vifta kan slåes helt av, dvs. stoppe motoren? Jeg tenker da på om det skulle komme giftig røyk eller annet farlig i lufta og så lenge motoren går så trekkes vel dette inn i huset. (Det er en bryter på min gamle, men har ikke prøvd hvordan den fungerer. Er redd at motoren i så fall ikke vil startet igjen.) Det virket som vifta stoppet en periode i vinter. Jeg tenkte at det var fordi det var kaldt og at motoren ikke orket å trekke vifta som kanskje er full av fastfrosset fett. Senere har jeg tenkt at det kan ha vært for mye snø på taket slik at utløpet/pipa har blitt tettet igjen. Takknemlig for alle innspill. Og erfaringer. :-) Endret 14. august 2017 av væren Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Hei, jeg hadde også mekanisk avtrekk fra bad og kjøkkenventilator. Jeg laget hull i vegg og satt på en konvensjonell ventilator over komfyr som blåser rett ut av huset. Dette er jo litt utenfor ditt omfang, men jeg monterte et balansert ventilasjonsanlegg. Mye bedre inneluft. Lenke til kommentar
væren Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Hei, jeg hadde også mekanisk avtrekk fra bad og kjøkkenventilator. Jeg laget hull i vegg og satt på en konvensjonell ventilator over komfyr som blåser rett ut av huset. Dette er jo litt utenfor ditt omfang, men jeg monterte et balansert ventilasjonsanlegg. Mye bedre inneluft. Tusen takk for innspill! Jeg syns det er flott å vite hva slags muligheter som fins. Men ser at et balansert ventilasjonsanlegg blir for dyrt for meg. I utgangspunktet så trenger jeg ny hette på kjøkkenet fordi reguleringsmekanismen er ødelagt. Vil derfor passe på å bytte til ny Villavent samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå