Redaksjonen. Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Mener den norske skolen er i ferd med å bli en teknologi-sinke.IKT-Norge: – Koding må inn i læreplanen for grunnskolen Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Dette har jeg sagt lenge. I fremtiden vil koding være mer og mer nyttig. Bruker selv små script og koding som hjelper meg på jobben, selv om jeg ikke er noen programmerer eller har IT teknisk utdannelse. Eksempelvis er små script som automatiserer sammenligninger i Excel rapporter, eller innhenter informasjon og samler dette slik at det blir enkelt for meg å følge opp. Det er bare ett eksempel blant mange. Det mange misforstår er at dersom vi inkluderer koding i skolepensum så skal alle ungene utdannes til IT-folk og kodere. For å sette dette i ett annet perpektiv, blir alle som har norsk i grunnskolen nødvendigvis novelleforfattere, poeter og diktere? Dersom vi lærer matematikk i grunnskolen betyr det at man dermed vil måtte være en matteprofessor eller fysiker når man går ut av skolen? Det handler om å gi en grunnleggende forståelse av norsk... av matte... av engelsk... og alle andre fag som idag er i skolen. Og med en grunnleggende forståelse så har man noen flere hjelpemiddel i livets verktøykasse som gir mulighetene til å fortsette å lære det man interesserer seg for... enten man vil bli en forfatter, matematiker, engelsklærer og så videre. Ved å innføre grunnleggende koding i grunnskolen gir man barna nok ett verktøy som de kan bruke i fremtiden. Kanskje noen vil ha minimal bruk for det senere i livet, mens andre vil få utrolig nytte av det. Og akkurat som matematikken er koding med på å hjelpe i form av å tenke strukturert og analytisk, noe som ikke er en dårlig egenskaå senere i livet. Det vil være synd å frata barna mulighetene til å kunne grunnleggende koding i den fremtiden som kommer foran oss. Akkurat som matematikken eller engelsken så vil grunnleggende koding være ett hjelpemiddel som kan komme til nytte både privat og i jobbsammenheng i fremtiden. 4 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Koding i grunnskolen? Å gjøre koding til sak i en likestillingsdebatt har jeg ikke tro på. Det grunnleggende i en PC blir for spesielt for elever i grunnskolen, og de fleste forstår trolig ikke hva det dreier seg om. Som lærer på elektro da Microprosessoren kom rundt 1980 var det fokus på koding eller programmering, som det het den gang. Den gang var dette del av læreplanen for elektroelever, og det er i undervisningen på dette nivået koding hører hjemme. Det er spennende å programmere elektronikk i stedet for å lodde ting sammen, men skal disse kompliserte sammenhengene presenteres for elever i grunnskolen er jeg redd det blir mange spørsmål og få svar. Kan hende ender en opp med å drepe interessen hos de som i utgangspunktet har både interessen og evnen til å bli gode på dette området. For meg hører koding og automasjon tett sammen, men i dag er det nok folk som utvikler nettsider og avanserte programmer som bruker koding. Har mer tro på at grunnskolen lærer å bruke programmer som er ferdig kodet for å få mer allsidighet i undervisningen. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Gjør det enkelt, LEGO har 1000 klubber fra 5 klasse. Kan nevnes, og er en fin start. Både bygg og læring er moduler, og all fantasi. "steikjandes fine maskiner" Vi i 50 åra kan da klare å forstå at dei unge er ROM, prinipielt. Det er og blir akilleshelen i slike debatter. Endret 15. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Logikk hadde vært en fin ting å få inn i skolen, dvs. evnen til å dele opp en oppgave i mindre deler. Det hadde muligens også hjulpet forståelsen i andre fag. Hva menes forøvrig med begrepet "koding" ? Skal kidsa lære språk som Basic,SQL, PHP, Java, C/C++, ASM, maskinkode eller er det en mer abstrakt bruk av begrepet som menes ? Lenke til kommentar
nems Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Logikk hadde vært en fin ting å få inn i skolen, dvs. evnen til å dele opp en oppgave i mindre deler. Det hadde muligens også hjulpet forståelsen i andre fag. Hva menes forøvrig med begrepet "koding" ? Skal kidsa lære språk som Basic,SQL, PHP, Java, C/C++, ASM, maskinkode eller er det en mer abstrakt bruk av begrepet som menes ? Tipper nok det er snakk om veldig enkle ting for å legge grunnlag for den logiske forståelsen av hvordan maskiner leser instruksjoner den får. Det finnes veldig mye forskjellig som er laget spesifikt for barn og det bygger gjerne på visuell programmering og ikke tekst. 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Koding er sikkert kjekt det, like nyttig som alt annet man lærer (nynorsk), men må man på død og liv dra likestilling inn i alle saker? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Tipper nok det er snakk om veldig enkle ting for å legge grunnlag for den logiske forståelsen av hvordan maskiner leser instruksjoner den får. Det finnes veldig mye forskjellig som er laget spesifikt for barn og det bygger gjerne på visuell programmering og ikke tekst.Ok. Sånt kune jo vært en del av fagplan for logikk. En bør være litt forsiktig med å bruke begrepet "koding" i alle sammenhenger, til slutt vet ingen lenger hva som menes når det blir benyttet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Ja, koding som ett begrep blir veldig utydelig i disse dager... – Det handler ikke om at alle som lærer programmering skal bli programmerere, men om å opparbeide seg en overordnet forståelse for hvordan teknologien henger sammen og kan brukes i samfunnet vårt i dag. Vi må gå bort fra diskusjonene om teknologi som eget fag og heller sørge for at barn og unge i dag lærer grunnleggende teknologiske ferdigheter slik at de står bedre rustet til å møte det nye digitale arbeidslivet, sier han. Koding gir deg da ingen informasjon om hvordan ting henger sammen, med mindre man har koden tilgjengelig og masse tid. Burde vi ikke heller enn å fokusere på hvordan ting fungerer, fokusere på hva formålet det tjener? "I have absolutely no idea how it works. But I do understand the reason for it to work." -Councillor Hamann Har mer tro på å ha ett rent logikk fag(som kan inkludere programmering). Uansett hva kommer det ikke til å gjøre noe med rekruteringa av kvinner, da det ikke er mangel på kunnskap som gjør at de velger det bort i første omgang. Kvinner velger også vekk matematikk selv om det er en del av grunnskolen. Endret 14. august 2017 av Civilix 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Koding er ikke det alle norske ungdommer trenger å lære. Det de trenger å lære er PRIVATØKONOMI. Når man ser på tall over kreditt og inkasso blandt ungdom så er det tydelig at endel foreldre svikter. Dette må inn på læreplanen slik at ungdommer får et fornuftig forhold til økonomi. Alt for mange blir gjeldsslaver pga uvettig forbruk (og det er FØR de skal inn på boligmarkedet...) 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Tull! Lær barna assembly og framtiden er reddet! Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Koding er ikke det alle norske ungdommer trenger å lære. Det de trenger å lære er PRIVATØKONOMI. Når man ser på tall over kreditt og inkasso blandt ungdom så er det tydelig at endel foreldre svikter. Dette må inn på læreplanen slik at ungdommer får et fornuftig forhold til økonomi. Alt for mange blir gjeldsslaver pga uvettig forbruk (og det er FØR de skal inn på boligmarkedet...) Privatøkonomi kunne kanskje puttes under samfunnskunnskap? En kreativ lærer kan sikkert allerede putte det inn i dette faget. 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) [...] Privatøkonomi kunne kanskje puttes under samfunnskunnskap?. Det er det allerede:Etter VG1 i samfunnsfag (https://www.udir.no/kl06/SAF1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg1-vg2) "rekne ut inntekter, setje opp budsjett for eit hushald og vurdere korleis livssituasjon, sparing og låneopptak påverkar personleg økonomi" Og i div. Andre fag f.eks matte: Etter VG1 matte (1P) (https://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-1p-–-vg1-studieforebuande-utdanningsprogram) "Mål for opplæringen er at eleven skal kunne -gjere greie for og rekne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og berekne inntekt, skatt og avgifter -vurdere forbruk og bruk av kredittkort og setje opp budsjett og rekneskap ved hjelp av rekneark -undersøkje og vurdere ulike former for lån og sparing" Endret 15. august 2017 av M98kF1 Lenke til kommentar
Olle Bolle Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Noen vil ha koding inn i skolen, noen vil ha privatøkonomi, noen vil ha holdningsskaping, andre vil ha mer realfag og språk, mange andre vil ha mye mer inn i skolen. Men hva skal da ut av skolen? For norsk skole er kort, kun 180 dager med 6 timersdag. Nå er straks den rekordlange norske skoleferien på 8-9 uker slutt, og ungene har hengt rundt i gatene i ukesvis allerede. Så hvorfor ikke heller bruke noen av disse mange ledige sommerukene til å kjøre obligatoriske seminarer og bootcamps for koding, privatøkonomi, matematikk, whatever...? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Noen vil ha koding inn i skolen, noen vil ha privatøkonomi, noen vil ha holdningsskaping, andre vil ha mer realfag og språk, mange andre vil ha mye mer inn i skolen. Men hva skal da ut av skolen? For norsk skole er kort, kun 180 dager med 6 timersdag. Nå er straks den rekordlange norske skoleferien på 8-9 uker slutt, og ungene har hengt rundt i gatene i ukesvis allerede. Så hvorfor ikke heller bruke noen av disse mange ledige sommerukene til å kjøre obligatoriske seminarer og bootcamps for koding, privatøkonomi, matematikk, whatever...? Heldagsskole? Lenke til kommentar
Ufdahl Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Både i Storbritannia og Tyskland finnes ambisiøse prosjekter for å begynne med koding allerede i grunnskolen. Mange, med meg, mener koding er grunnleggende for å forstå digitalteknologi. For realfag-interesserte barn er det langt viktigere, og mer relevant, enn mye annet de må lære, innen for eks. matte. Hvis jeg ikke tar feil, benyttes det i begge land (GB: BBC micro:bit og DE: Calliope Mini) læresystemer basert på mikroprosessoren nRF51822, utviklet av det norske firmaet Nordic Semiconductors ASA. Ikke mange ser ut til å være klar over hvor sterke miljøer vi har i Norge på det området. Endret 15. august 2017 av Ufdahl Lenke til kommentar
Roger Olsen Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det hjelper lite å kode, når man fyrer løs med empatimas, sosiale ferdigheter, og anna drit som renner ut i klimafornektelse, vaksinenekt, evolusjonsnekt, homepati etc. Det er MYE mer viktig å ha verkøty for å forstå verden og sammenhenger, og ja koding kan hjelpe, som en illustrasjon på prinsipper, men man kan også undervise og benytte disse prinsipper i alle andre fag uten å kode en eneste linje. Det er det som er viktig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå