Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Lærte seg spillet på to uker.Kunstig intelligens banket en av verdens beste i Dota 2 Lenke til kommentar
sarmint Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg har ikke spilt dota2 , men alle som spillte pc spill på 90 tallet vet jo at den pc styrte motstanderen var umulig å slå. Hvordan er dette så veldig annerledes. Datamaskinen kan med pixel nøyaktighet styre unna farer på en måte et menneske ikke kan. Og lage baser etc i et øyeblikk. Også vil jeg si: ingenting er som det ser ut til i pc verden. Om en maskin har klart noe utrolig på ett område betyr det ingenting for et annet. En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget. Hvis han er så redd for AI må han slutte å utvikle det. Uansett har vi allerede livsfarlig AI. Søkende misiler fra droner? Er vi allerede i 1984? 3 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget.Prøv denne med telefonen: https://aiexperiments.withgoogle.com/giorgio-cam Overaskende god på bildegjenkjenning. Lenke til kommentar
Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Jeg har ikke spilt dota2 , men alle som spillte pc spill på 90 tallet vet jo at den pc styrte motstanderen var umulig å slå. Hvordan er dette så veldig annerledes. Datamaskinen kan med pixel nøyaktighet styre unna farer på en måte et menneske ikke kan. Og lage baser etc i et øyeblikk. Også vil jeg si: ingenting er som det ser ut til i pc verden. Om en maskin har klart noe utrolig på ett område betyr det ingenting for et annet. En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget. Hvis han er så redd for AI må han slutte å utvikle det. Uansett har vi allerede livsfarlig AI. Søkende misiler fra droner? Er vi allerede i 1984? Det spørs hvilke spill du sammenligner med. I Pong og Tetris vil nok en datamaskin alltid vinne på grunn av utregningskapasitet. Samtidig var ikke den kunstige intelligensen i nærheten av menneskers nivå i spill som Age of Empires 2 og Warcraft 3, som dette nok er mer sammenlignbart med. 3 Lenke til kommentar
sarmint Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Håvard: kul sak. Den klarte å kjenne igjen katten vår. Dumt den ikke er på ios. Måtte løfte bort hele pcen. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Det spørs hvilke spill du sammenligner med. I Pong og Tetris vil nok en datamaskin alltid vinne på grunn av utregningskapasitet. Samtidig var ikke den kunstige intelligensen i nærheten av menneskers nivå i spill som Age of Empires 2 og Warcraft 3, som dette nok er mer sammenlignbart med. MOBA-spill synes jeg på mange måter har lite å gjøre med strategi og RTS som AoE og Warcraft 3. Mitt inntrykk er at reaksjonstid, presisjon, og awareness er langt viktigere i slike spill, hvor strategi kommer i baksetet. Ofte er det jo bare 1-3 forskjellige "strategier" i MOBAs, og man spiller gjerne den samme strategien igjen og igjen. Kanskje man varierer mellom 2 forskjellige items i buildet, but thats it. Da har jo AI en stor fordel over mennesker i slike spill. Endret 14. august 2017 av Drogin Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget.Prøv denne med telefonen: https://aiexperiments.withgoogle.com/giorgio-camOveraskende god på bildegjenkjenning. Eller hva med Google photos? Det er helt rått hva de kjenner igjen på bildene. Lenke til kommentar
Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Det spørs hvilke spill du sammenligner med. I Pong og Tetris vil nok en datamaskin alltid vinne på grunn av utregningskapasitet. Samtidig var ikke den kunstige intelligensen i nærheten av menneskers nivå i spill som Age of Empires 2 og Warcraft 3, som dette nok er mer sammenlignbart med. MOBA-spill synes jeg på mange måter har lite å gjøre med strategi og RTS som AoE og Warcraft 3.Mitt inntrykk er at reaksjonstid, presisjon, og awareness er langt viktigere i slike spill, hvor strategi kommer i baksetet. Ofte er det jo bare 1-3 forskjellige "strategier" i MOBAs, og man spiller gjerne den samme strategien igjen og igjen. Kanskje man varierer mellom 2 forskjellige items i buildet, but thats it. Da har jo AI en stor fordel over mennesker i slike spill. Det er et godt poeng, i alle fall så lenge det er snakk om begrensede regler og 1v1-matcher. Med en gang flere spillere eller faktorer legges til mener jeg det blir bedre å sammenligne med WC3 enn for eksempel en bot i Counter-Strike. Men dette blir bare synsing fra min side Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Ingen som forstår at deep blue, og alle maskinene nevnt har ikke blitt bedre, de har bare fått nok maskinkraft til å omentrent beregne alle mulige trekk så langt fram. Samme som skjer i dota, det er ikke snakk om AI, det er snakk om en bot som vet hvor langt du kan skyte, som ikke har noe input delay, og som kan følge med hvor den er i forhold til deg, minions, og har handleliste på hva den skal kjøpe for å være mest effektiv mot din character. Det er ikke ai i bildet i det heletatt, ikke engang på kun bevegelse nivået hvor dan skal gå hæn. Det er også værdt å vite at skaperne av denne botten ("aien") har ikke lagt ut noen form for bevis, og de har kommet med utsagn som er usansynelig, med at boten kun har kjempet mot segselv... hvis det er noen som vet hvordan de botene som er skap som ikke kjenner til spillet og trykker tilfeldige taster til de kommer seg til slutten av banen, for så å begynne på nyere generasjoner av variasjoner av den random knapp trykkingen til de slår den gamle rekorden... dette tar generasjoner, altså mange hundre tusen forsøk kansje flere millioner før characteren beveger seg i rett rettning og eller gjør noe meningsfylt i spillet.... med andre ord De lyver, de kan umulig ha testet dette på offesielle servere live, for da har de ikke hatt nok tid siden man ikke kan bare spille 10 minutter og hoppe ut... ikke for å snakke om de tidligste generasjonene av denne botten vil ikke ha gjort mer en å stå i ro i spawn, kansje flytte seg litt runt å skyte litt. Eksempelvis spill som Mar I\O har også laget boter som tester seg fram til å komme til slutten av spillet, men har man fulgt med i denne bot verdenen av random boter som prøver seg fram med gererasjoner for å komme til slutten av spillet, så er det oppdaget igjen og igjen, disse botene er elendige til å bruke tid\plassering\score til å basere seg på om den gjør noen framskritt med å komme seg videre i spillet. Ditto, dota har ENDA mer komplisert spilleform for å vinne.. med andre ord, det er mer snakk om en BOT som er programert til å spille spillet, med input av databaser over hva figurene kan gjøre, hvor langt de kan skyte, måle fiendens hastighet, mot skillshots fly hastighet, og hvor de kan forvente fienden... dette er ikke AI.. det er en BOT. Tror noen av de som vant i Mar I\O hadde kopiert hele mario spillet over i bot programmet, så boten viste nøyaktig hvor fiendene kunne bevege seg å beregne hvor den kan hoppe osv.. Dette kan dere søke selv opp på youtube. Det er nesten flaut hvor mange som tror vi har en eneste form for AI på uansett datamaskin du kan tenke deg. FOR DET ER INGEN, det vi har nå er dataminer botter, som prøver å generere en string med bevegelse or testing av funksjoner som den har tilgang til via knappstyring som de da MÅ programere opp mot en GOALPOST, som i mario spill er valgt til slutten av en bane.. med andre ord ENVEIS kjøring, eller følg musepekeren. Må bare unnskylde min norskskriving \ julekalender engelsk. BOTTOM LINE IS : Vi har bare boter\roboter\scripts som utfører handlinger, som kan lagre handlinger å prøve å gjøre handlingene mer optimalisert med å prøve nye tilfeldige ting. Ikke for å snakke om at vi har mye scripts\juks\hacks i league of legends allerede som nesten spiller automatisk for deg for å vinne, med å holde deg unna fiendens angreps distanse, samt autoaim, og automatisk bevege deg for å unngå å bli truffet. Dette er ingen nyhet. Lenke til kommentar
Lasseliten Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget.Prøv denne med telefonen: https://aiexperiments.withgoogle.com/giorgio-camOveraskende god på bildegjenkjenning. Eller hva med Google photos? Det er helt rått hva de kjenner igjen på bildene. Det er en stund til en maskin kan gjenkjenne alle mulige bilder, men AI algoritmene eksisterer allerede i dag, men dessverre kun innenfor et begrenset antall kategorier dvs de man har trent på. https://en.wikipedia.org/wiki/ImageNet ---> Around 2011, a good ILSVRC classification error rate was 25%. In 2012, a deep convolutional neural net achieved 16%; in the next couple of years, error rates fell to a few percent.[6] By 2015, researchers reported that software exceeded human ability at the narrow ILSVRC tasks. ---> Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg har ikke spilt dota2 , men alle som spillte pc spill på 90 tallet vet jo at den pc styrte motstanderen var umulig å slå. Hvordan er dette så veldig annerledes. Datamaskinen kan med pixel nøyaktighet styre unna farer på en måte et menneske ikke kan. Og lage baser etc i et øyeblikk. Også vil jeg si: ingenting er som det ser ut til i pc verden. Om en maskin har klart noe utrolig på ett område betyr det ingenting for et annet. En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget. Hvis han er så redd for AI må han slutte å utvikle det. Uansett har vi allerede livsfarlig AI. Søkende misiler fra droner? Er vi allerede i 1984? Det er noen vesentlige forkjeller mellom dette og tradisjonell "spill AI" - såvidt jeg vet lages "AI" utelukkende med ganske tradisjonell nøstet logikk - altså er det opp til spillutvikleren å programmere oppførselen - Med andre ord, ikke spesielt mye intelligens... Det som er nytt, iallefall for meg, er at ett kognitivt system selv lærer seg å mestre ett spill. Ganske imponerende. 4 Lenke til kommentar
Avean Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg har ikke spilt dota2 , men alle som spillte pc spill på 90 tallet vet jo at den pc styrte motstanderen var umulig å slå. Hvordan er dette så veldig annerledes. Datamaskinen kan med pixel nøyaktighet styre unna farer på en måte et menneske ikke kan. Og lage baser etc i et øyeblikk. Også vil jeg si: ingenting er som det ser ut til i pc verden. Om en maskin har klart noe utrolig på ett område betyr det ingenting for et annet. En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget. Hvis han er så redd for AI må han slutte å utvikle det. Uansett har vi allerede livsfarlig AI. Søkende misiler fra droner? Er vi allerede i 1984? Det som er nytt, iallefall for meg, er at ett kognitivt system selv lærer seg å mestre ett spill. Ganske imponerende. Jo men var det nettopp det den gjorde? Jeg leste at mye av spillmekanikken til boten som f.eks blokking av creeps var hardkoda og mye mer. Hadde den lært seg å spille selv ville jeg vært maks imponert men tror denne nyheten er litt vel hypa opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Får du en bot til å forstå spillet skikkelig vil den alltid være raskere (i oppfattelsen) og mer nøyaktig (i utførelsen). Dog, denne testen er for dårlig dokumentert så den forteller lite om spillforståelsen AI'en egentlig hadde, vi må bare gjette hva som ble koda inn og hva som ble "lært". 1v1 er jo også vesentlig enklere enn 5v5 hvor samarbeidet (komboer) også må sitte. Håper det kommer smartere BOT's til dota2, da de er langt å fortrekke i forhold til å spille (pub games) med mennesker (som ikke gjør annet enn å kjefte på hverandre). BOT's med mangler er hyggeligere enn folk med mangler. Endret 14. august 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Ingen som forstår at deep blue, og alle maskinene nevnt har ikke blitt bedre, de har bare fått nok maskinkraft til å omentrent beregne alle mulige trekk så langt fram. Nei, sjakk-AI har blitt bedre. Rå regnekraft er selvsagt viktig for sjakk-AI, men de er definitivt blitt bedre. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg synes kanskje Elon overdriver litt i sin tweet. Altså, hvis det er mid 1v1 SF only og en hel haug andre regler så fjerner man jo mye av kompleksiteten. 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Selv med dota uten begrensende regler og 5v5 er jeg litt usikker på om det egentlig er mer komplisert enn sjakk, hva gjelder strategisk tenkning og AI-relaterte oppgaver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Selv med dota uten begrensende regler og 5v5 er jeg litt usikker på om det egentlig er mer komplisert enn sjakk, hva gjelder strategisk tenkning og AI-relaterte oppgaver.Vel, sjakk er dritt enkelt. Du gir bare brikkene verdier til hvert felt på brettet og så regner du ut høyeste endring ved å flytte hver enkelt brikke til alle mulige steder den kan flytte. Du må ta med alle mottrekk motstander kan gjøre for hver posisjon du tester. Du kan så gjenta samme utregningen så mange "trekk fremover" du har tid til. Et spill som dota krever i mye mer av sannsynlighetsberegninger, her ser jo ikke engang motstsanders "brikker" mesteparten av tiden. Det er mangelen på informasjon som gir størst utfordringer matematisk. Dessuten, mange av de gode spillerne vet jo ikke alltid hvorfor de utfører tingene de gjør siden handlingene skjer mer eller mindre intuitivt. Sånt blir det småleit å lage konsise regler av. Det blir iallefall en helt anderledes AI enn til sjakk. Endret 14. august 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Kommer vel litt an på hvor dypt du skal regne ut, hvor mange trekk mener jeg, begynner å bli noen tall når man skal regne langt. Sjakkcomputerene er også omtrent uslåelige, de har vel en ELO på 3400 (Stockfish). Ellers så tror jeg ikke dette fortjener en sammenligning, dette er vel to helt forskjellige måter å lage "AI" på ville jeg tro? Stockfish lagrer jo data og ser etter mønstre og regner utifra det, mens dette er mer en on the fly AI? Syns demoen var imponerende, de har brukt noen timer på det her Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 - Sammenligner man Sjakk og Go på tilnærmet like store brett så ja, men Go på "19x19"-størrelse brett så er antallet utfall så svimmlende at de to ikke lengre kan sammenlignes. "The game complexity of Go is such that describing even elementary strategy fills many introductory books. In fact, numerical estimates show that the number of possible games of Go far exceeds the number of atoms in the observable universe." Og her sies det at Dota2 er enda mer komplexed... Når det kommer til pixel precision så ja. Men uslåelig tror jeg nok ikke at bot'en er, i hvert fall ikke ennå. Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Jeg har ikke spilt dota2 , men alle som spillte pc spill på 90 tallet vet jo at den pc styrte motstanderen var umulig å slå. Hvordan er dette så veldig annerledes. Datamaskinen kan med pixel nøyaktighet styre unna farer på en måte et menneske ikke kan. Og lage baser etc i et øyeblikk. Også vil jeg si: ingenting er som det ser ut til i pc verden. Om en maskin har klart noe utrolig på ett område betyr det ingenting for et annet. En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte. Elon vil jo bare skape blest om sitt eget. Hvis han er så redd for AI må han slutte å utvikle det. Uansett har vi allerede livsfarlig AI. Søkende misiler fra droner? Er vi allerede i 1984? For det andre er ikke OPEN AI særlig open... har nevnt det før uansett, er ikke snakk om ai, og det er ingen forskjell fra den vanlige boten man vanligvis spiller mot. De har sikkert bare utvida kampferdighetene, med å dumpe databasen med fiendens\motstanderens angreps distancer, og fintuna litt på hvor boten skal bevege seg mer effektivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå