inaktiv000 Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Nok et eksempel på idioti fra Microsoft sin side (hvis det ikke er jeg som tar feil da ) Jeg bruker et program som heter BootStar til å partisjonere disken min. Her er et eksempel på hva som blir problem: Jeg oppretter 3 partisjoner i BootStar. (Plasseringene jeg finner på stemmer ikke i det hele tatt, kun for å illustrere) 1: Windows (5gb) 1-5000 2: Musikk (10gb) 5001-15000 3: Filmer (20gb) 15001-35000 Så formaterer jeg alle disse i Windows, f. eks. med NTFS. Etter dette ombestemmer jeg meg, og opretter andre partisjoner: 1: Windows (3gb) 1-3000 2: Musikk (2gb) 3001-5000 3: Filmer (30gb) 5001-35000 Når jeg så formaterer, kommer problemet: Windows bestemmer seg for at Disk 1 er på 5 gb, sannsynligvis fordi at partisjonsinformasjon som Windows har lagret i begynnelsen av denne disken fremdeles ligger der, og at Windows heller leser denne enn MBR. Disk 2 finner den nok slik som den skal, mens Disk 3 (som begynner på samme plass som Disk 2 begynte på før) blir funnet som 10gb... Det kan være jeg roter litt med dette, men problemet er hvertfall at Windows ikke finner riktig størrelse når jeg lager partisjoner som begynner på samme sted som en tidligere partisjon. For å unngå problemet, har jeg brukt low-level formattering, men det blir tungvint i lengden.. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Kan ikke det være BootStar som lager trøbbel for deg da? Og hvorfor er ikke BootStar såpass avansert at den ikke klarer å formatere diskene i sammeslengen, ala PQMagic. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Nei, tviler på at BootStar er feilen. På en måte er det vel det, men det programmet gjør er å forandre MBR. Windows bryr seg ikke stort om dette virker det som. Fordelen med BootStar er at den kan håndtere 15 partisjoner samtidig, og velge hvilke som skal ligge i MBR (maks 4) ved oppstart. På denne måten kan man lage flere partisjoner, og velge blant disse til ulik bruk. BootStar kan formatere til FAT32, men ikke til NTFS. Formaterer jeg til FAT32 i BootStar, og så til NTFS i Windows etterpå, går ting bra. Det betyr vel at BootStar formaterer med riktig størrelse, som Windows leser av når den etterpå formaterer til NTFS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå