geir__hk Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Heisann. Sitter og tester ut Bodhi Linux på en gammal laptop. Etter å ha kjørt System Update - alle oppdateringer utført - har plutselig menyvalgene Reboot, Power Off, Suspend og Hibernate nå plutselig blitt grået ut / deaktivert. Noen som har vært borti liknende før og aner hvordan dette løses? Det er ikke helt krise, jeg kan fremdeles bruke sudo reboot/poweroff når jeg vil. Men det tar jo lengre tid å hele tiden måtte bruke terminal når jeg skulle kunne gjøre det via et par museklikk via menyen. Lenke til kommentar
fleskesvor Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Har du sjekket om servicen som har ansvar for å skru av/restarte PC-en kjører? Hvis det er systemd er det disse: https://www.freedesktop.org/software/systemd/man/systemd-halt.service.html Kjør f.eks kommandoen sudo systemctl status systemd-poweroff.service for å sjekke. Hvis noen av dem ikke kjører, kan det være at du får noen hint ved å se i loggen med journalctl. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Takker for svar. Det jeg får frem av kommandoene er som følger: sudo systemctl status systemd-poweroff.service [sudo] password for geir: ● systemd-poweroff.service - Power-Off Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-poweroff.service; static; vendor Active: inactive (dead) Docs: man:systemd-halt.service(8) geir@TravelMate:~$ sudo systemctl status systemd-reboot ● systemd-reboot.service - Reboot Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-reboot.service; static; vendor pr Active: inactive (dead) Docs: man:systemd-halt.service(8) geir@TravelMate:~$ sudo systemctl status systemd-suspend ● systemd-suspend.service - Suspend Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-suspend.service; static; vendor p Active: inactive (dead) Docs: man:systemd-suspend.service(8) Av journalctl får jeg kun opp hendelsene fra i dag. Oppdateringa ble gjort i går kveld, og det ser ikke ut til å ha kommet med. [edit] Kopierte heldigvis teksten fra terminalvinduet fra oppdateringa - pastebin-lenke: https://pastebin.com/mD2Rmixj Endret 14. august 2017 av geir__hk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Da kan du forsøke å starte tjenestene og se hva som skjer. F.eks: sudo systemctl start systemd-poweroff Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Forsøk sudo apt-get -f install Fra man apt-get: -f, --fix-broken Fix; attempt to correct a system with broken dependencies in place. This option, when used with install/remove, can omit any packages to permit APT to deduce a likely solution. If packages are specified, these have to completely correct the problem. The option is sometimes necessary when running APT for the first time; APT itself does not allow broken package dependencies to exist on a system. It is possible that a system's dependency structure can be so corrupt as to require manual intervention (which usually means using dpkg --remove to eliminate some of the offending packages). Use of this option together with -m may produce an error in some situations. Configuration Item: APT::Get::Fix-Broken. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Takker og takker Kjørte forøvrig et sett kommandoer som jeg fant på Bodhi Linux brukerforum sudo dpkg --configure -a # (completes unconfigured packages, might ask for answers, choose to keep modified files/configs) sudo apt-get install -f # (to solve issues with missing dependencies) sudo apt-get update # (refreshing your sources.list) sudo apt-get dist-upgrade # (just to make sure nothing was skipped by Eepdater) Dette gjorde jeg før jeg så deres poster, så jeg vet ikke om en restart av de aktuelle tjenestene alene ville ha virket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå