Gå til innhold

Bonusordninger i bedrifter

Anbefalte innlegg

Jeg er i en liten bedrift hvor vi nettopp har fått beskjed om at vi skal starte med bonuser hvert år så lenge vi går med overskudd. Det vil si at vi får bonusen på slutten av hvert år, rundt juletider. Tror de har startet med bonusordninger for å motivere de ansatte og sørge for at vi står på for å gjøre prosjekter ferdig, og ikke bare sløver på jobb og drar timer.

Er det noen her som er kjent med bonusordninger og vet sånn ca hvor mye av overskuddet de ansatte får?

Er det "Driftsresultat" som er overskuddet til bedriften?

B2mvfSm.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen her som er kjent med bonusordninger og vet sånn ca hvor mye av overskuddet de ansatte får?

Det er umulig å svare på fordi det varierer veeeldig. Det er muligens verre enn å spørre generelt hvor mye en bil koster, for å sette det i perspektiv.

Er det "Driftsresultat" som er overskuddet til bedriften?

Driftsresultat er resultatet av selve driften, altså før eventuelle inntekter og utgifter som ikke har med selve driften å gjøre (finansinntekter, renteutgifter, skatt osv). Hvilket tall som knyttes til deres bonus er helt opp til sjefen din.

Du bør så fort som mulig be om detaljer rundt bonusordningen. Generelt sett kan bonusordninger ofte være svært generøse i gode tider, men man blir også straffet i dårlige tider selv om det er utenfor din egen kontroll. Spesielt i små bedrifter er det vanskelig å utarbeide gode bonusordninger som mottakerne faktisk motiveres av og har direkte kontroll over.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hvilke detaljer bør jeg spørre om? Er det vanlig at det står noe om bonus i kontrakter? Man kan vel ikke stille krav til bonus uansett

Sjefen har bitt seg merke i at det er noen andre bedrifter i området som også har begynt med bonusordninger. Jeg vet at de andre bedriftene bruker 15-20% av overskuddet hvert år til bonuser til de ansatte.

Lenke til kommentar

Hvilke detaljer bør jeg spørre om? Er det vanlig at det står noe om bonus i kontrakter? Man kan vel ikke stille krav til bonus uansett

Jeg kjenner ikke til det juridiske og hvordan det fungerer i kontrakter, men du bør spørre om hva du får enkelt og greit. Prosent av overskudd? Bonusbank? Lavere fastlønn? Osv. Du må jo vite hva det vil si. "Bonus" er veldig generelt.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk at bonusutbetalinger ikke er grunnlag for feriepenger og pensjonsopptjening, så pass på at du ikke går ned i grunnlønn for å kompensere med varierende bonusutbetaling. Det må komme i tillegg, og ikke påvirke fremtidige lønnsøkninger.

Lenke til kommentar

Kva som inngår i bonusordninga er heilt avhengig av kva ordning arbeidsplassen lager. Det er vanlig med både løysningar dei ein viss prosentandel av ein eller anna definert sum som f.eks. overskuddet gir bonusutbetaling, til at ein får ein fast kronesum for å oppnå eit forhåndsdefinert mål.

Overskuddet er forøvrig ingen statisk verdi. Bedrifta du jobber i kan ha 10 mill kr meir i inntekter enn utgifter eit år, samtidig som overskuddet ved nyttår blir 0 kr. Dette fordi pengane kan plasserast på andre måtar, som f.eks. gjennom investeringar, nye lokaler, fleire ansatte eller liknande.

Det du som arbeidstakar må være oppmerksom på er om bonuslønninga kjem i tillegg til vanlige lønnsreguleringar.

Du bør påsjå at grunnlønna fortsatt er gjenstand for lønnsforhandlingar og derfor fortsatt blir justert kvart år. 

Husk at det er grunnlønna som betyr noke, det er den som danner grunnlag for blant anna pensjonen din, det er også grunnlønna som du har avtalefesta at du skal ha i lønn, bonusordningar kan ofte endrast enten direkte eller indirekte av arbeidsgiver heilt einsidig.

Så for din praktiske privatøkonomi så bør du ikkje budsjettere med at du får bonusen, då denne fort kan endrast, og på ein slik måte at når markedet er dårlig slik at bedrifta sliter økonomisk så vil også du kjenne det på lommeboka i form av at det ikkje blir bonus.

Lenke til kommentar

er ikke overtidslønn nok får å motivere til og jobbe overtid?

som alle andre sier, det må komme en skriftlig forklaring på hvordan bonus beregnes, hvilke kriterier som må oppfylles for å få bonus ect, om ikke dette er skikkelig definert kan bedriften forandre kriteriene og beregning måte etter hva som passer de best.

jeg jobbet i en bedrift som skrøt av at de hadde bonusordning når jeg ble ansatt og jeg sjekket ikke mere opp i det, og det viste seg at bonusen for et meget bra år var på type 20.000 per ansatt noe jeg så på som latterlig lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...