Gå til innhold

Har jeg en bra eller dårlig lønn?

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet hos et byggfirma som hjelpearbeider i 1 år nå. I forrige uke fikk jeg lønnsøkning fra 168,80 kr (som var minstelønnen i 2016) til 200 kr timen.

Har ikke fagbrev og hadde heller ikke erfaring innenfor bransjen før jeg startet i dette firmaet.

Er dette en bra lønn i forhold til andre som jobber innenfor bygg og anlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ufaglært og lærling, 1 år i jobb uten erfaring, tenker jeg det er ekstremt høyt, med mindre tidene har forandret seg veldig på 15 år. 200 kr timen er jo 340 000 i året før skatt. Enten må det være ekstremt godt lederskap siden du kan lære nok til å produsére så mye på så kort tid, ellers har du et talent. Kanskje litt av begge. Ellers har du en far som trekker i noen tråder ^^

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ingen formening om det er en riktig lønn, synes den er hverken høy eller lav. Men det er nok ikke direkte uvanlig heller. Mange som tjener "godt" i dette landet, medianlønnen i 2016 var på 41700 kroner for menn i privat sektor. Kjenner selv en ufaglært som har en slags fabrikkjobb. Han er i tyveårene og har begrenset erfaring, men tjener allikevel mer enn sine kolleger med bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Jeg var helt grønn når jeg startet. Visste ikke engang hvordan en vinkelsliper så ut. :p

Gjorde opp for manglende utdanning og kunnskap ved å jobbe hardt. Gjorde tunge løft og produserte mye, noe som lettet arbeidet til fagarbeiderne. Jobbet fra morgen til kveld i hektiske perioder uten å klage. Jobbet så mye overtid at hadde arbeidstilsynet visst om det hadde de blitt rød i fjeset. Hadde noen måneder hvor jeg skulle assistere noen polakker, og de lærte meg en god del. Så nei, har ingen far som trekker i tråder.

Jeg gikk 2,5 år arbeidsledig før jeg fikk denne jobben. Utrolig takknemlig for at sjefen ville gi meg sjansen, ellers hadde jeg sikkert enda vært NAV-klient.. x)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har ingen formening om det er en riktig lønn, synes den er hverken høy eller lav. Men det er nok ikke direkte uvanlig heller. Mange som tjener "godt" i dette landet, medianlønnen i 2016 var på 41700 kroner for menn i privat sektor. Kjenner selv en ufaglært som har en slags fabrikkjobb. Han er i tyveårene og har begrenset erfaring, men tjener allikevel mer enn sine kolleger med bachelorgrad.

Husk at medianlønn inkluderer alle. Som ufaglært i starten av karrieren vil jeg tro 200/t er i øvre sjiktet.
Lenke til kommentar

Jeg var helt grønn når jeg startet. Visste ikke engang hvordan en vinkelsliper så ut. :p

Gjorde opp for manglende utdanning og kunnskap ved å jobbe hardt. Gjorde tunge løft og produserte mye, noe som lettet arbeidet til fagarbeiderne. Jobbet fra morgen til kveld i hektiske perioder uten å klage. Jobbet så mye overtid at hadde arbeidstilsynet visst om det hadde de blitt rød i fjeset. Hadde noen måneder hvor jeg skulle assistere noen polakker, og de lærte meg en god del. Så nei, har ingen far som trekker i tråder.

Jeg gikk 2,5 år arbeidsledig før jeg fikk denne jobben. Utrolig takknemlig for at sjefen ville gi meg sjansen, ellers hadde jeg sikkert enda vært NAV-klient.. x)

Har temmelig lik historie som deg.

Ja, det med far var aller mest ment som en spøk ^^ Beklager hvis det ble tatt annerledes.

Er det noen som fungerer som noen mentor for deg? Eller lærer du alt ved egen hånd?

Hvis jeg skal gi noen råd, så er det å prøve å ta noen kurs, videreutvikle deg og skape flere fotfester. Erfaring er grunnsteinen, men litt kunnskap går en veldig lang vei. Hvis du skulle bli fysisk sjuk eller noe om 10-20-30 år, så kan det være lurt å ha noen kurs, så du kan jobbe med noe som ikke krever så mye fysisk jobb. Ting kan skje, men markedet også. Kanskje bruke kunnskapen til konsulenttjenester eller noe, rådgivning, takstmann, kanskje ta truckførerkurs eller kran. Å kjenne til byggeprosessen er sikkert gull verdt for en kranfører. Finnes mange veier rundt. Truckførerkurs tok meg 2 dager og kostet 4000 kr hos profesjonell utøver (Toyota). Bruk litt tid av og til til å vurdére flere yrkesretninger.

Jaja, bare noen tanker. Ting jeg skulle ønske jeg visste på den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...